Otestoval som najlacnejší elektromobil na Slovensku. Dacia Spring je predajný trhák a bol by aj u nás. Nebyť pomalého štátu
Dacia je vo svete známa ako ľudová značka. Modely rumunskej automobilky sa vyznačujú najnižšími cenami na trhu a teraz Dacia priniesla aj najlacnejšie auto do sveta elektromobility. Trh s elektromobilmi sa začína pomerne rýchlo rozrastať. V kategórii stredne veľkých SUV už máme jednotlivé modely s čím porovnávať a pomaly začínajú „baterkáče“ pribúdať aj do kategórie sedanov či hatchbackov.
Malé, výhradne mestské elektromobily ale prekvapivo stále ťahajú za kratší koniec. Veľké a známe automobilky sa do tohto segmentu zatiaľ príliš nehrnú.
Svetlými výnimkami sú napríklad Škoda Citigo-e, VW e-UP či Seat Mii Electric. Po novom sa k tomuto koncernovému trojlístku, ktorý sa mimochodom už nevyrába, pridáva aj Dacia Spring. Dá sa teda povedať, že Spring v danom segmente a cenovej hladine prakticky nemá konkurenciu.
V recenzii sa dozvieš:
- Aké sú jazdné vlastnosti a dynamika Dacie Spring
- Ako si poradil mestský elektromobil s jazdou na diaľnici
- Aké sú spotreby v zimných mesiacoch
- Čím ma najlacnejší elektromobil v SR milo prekvapil
- Čo sú najväčšie prešľapy a nedostatky Springu
- Pre koho môže byť lacný elektromobil ideálnym autom
Loading…
Už samotné technické parametre naznačujú, že toto auto nie je diaľničný krížnik. Dokonca aj príležitostná jazda po diaľnici na dlhšiu trasu nie je to, čo by si chcel s Daciou Spring dobrovoľne absolvovať.
Elektromotor dosahuje výkon 33 kW (45 koní) a krútiaci moment 125 Nm. Toto sú výkonnostné parametre áut starých niekoľko dekád, no Dacia Spring je mestský elektromobil a do mesta je daný výkon absolútne dostatočný. Podstatné je, že do rýchlosti 60-70 km/h je svižná táto Dacia ako väčšina iných spaľovákov.
Pri vyššej rýchlosti je to už o niečo horšie, Spring má maximálku obmedzenú na 125 km/h a tu už je jazdná dynamika o poznanie slabšia. Svedčí o tom aj nameraný čas zrýchlenia z 0 na 100 km/h za 17,3 sekundy.
Je teda jasné, že akékoľvek predbiehanie na okreskách by bola so Springom samovražda. Znova sa ale budem opakovať, Dacia Spring je rýdzo mestský elektromobil, kde jeho výkon a jazdné vlastnosti absolútne postačujú.
Batéria má kapacitu iba 26,8 kWh, čo je pri súčasných elektromobiloch podpriemer. Treba si ale uvedomiť, že mestská spotreba býva pri elektrických autách najnižšia, a tak dokáže elektrická Dacia jazdiť v meste so spotrebou okolo 10 kWh/100 km. S takouto spotrebou by si dokázal hravo prejsť na jedno nabitie cez 250 km. Vďaka nízkej hmotnosti a malým rozmerom auta je dobrá aj diaľničná spotreba. Respektíve, relatívne dobrá, nakoľko so Springom nie si schopný dosiahnuť ani plnohodnotné diaľničné tempo.
Ja som si auto vyskúšal aj na diaľnici a musím povedať, že rýchlosť 100 km/h mu v tomto prípade svedčí najviac. Spotreba sa pohybuje niekde na úrovni 17-19 kWh/100 km a na jedno nabitie by som zvládol prejsť do 140 km.
Pri maximálnej rýchlosti 125 km/h sa dojazd rapídne znížil a takýmto tempom by sa mi nepodarilo prejsť viac ako 100 km. Celé to teda trochu zachraňuje možnosť priplatiť si za 30 kW DC nabíjanie, ktoré batériu dobije doplna za menej ako hodinu. Práve nabíjanie je prvým milým prekvapením Dacie Spring.
Škoda len, že DC nabíjanie sa dá prikúpiť iba k vyššej verzii Comfort Plus, ktorá štartuje na sume 18 300 €. Prirátaj si 400 € za DC nabíjanie a ideálna Dacia Spring ťa razom vyjde už na 18 700 €.
K spotrebám a dojazdu ešte považujem za potrebné dodať, že počas testu sme mali na Slovensku mrazivé noci a denná teplota sa pohybovala okolo nuly, čiže som naplno využíval vykurovanie kabíny. Zároveň som nemal pocit, že by táto komfortná funkcia výrazne uberala z dojazdu, čo bolo pre mňa ďalším milým zistením a rozhodne to je plus pre elektrickú Daciu.
Interiér Dacie Spring je veľmi jednoduchý, nesrší prémiovými materiálmi či rôznymi efektnými prvkami. Všetko tu je jednoduché a v prvom rade „funkčné“, no v tomto prípade už budem musieť na najlacnejší elektromobil na trhu spustiť viac kritiky.
Za prvé – budíky pred vodičom. Výkon elektromotora aj stav batérie sa zobrazujú ako podsvietené farebné plochy, no pri priamom slnku na tomto „displeji“ nie je prakticky nič vidieť.
Rovnako aj 7″ dotyková obrazovka infotainmentu má problémy s čitateľným zobrazovaním na priamom slnku. Druhé mínus putuje na adresu spracovania multimediálneho systému.
Grafika je otrasná, no v zásade to celé zachránila integrácia Apple CarPlay a Android Auto. Negatívne ale hodnotím umiestnenie konektora na pripojenie smartfónu, ktorý by sa nemusel nachádzať hore nad displejom, ale radšej niekde dole pri priehradke na smartfón. Kábel v tomto prípade visí po celej dĺžke stredového panelu.
Spring disponuje iba manuálnou klimatizáciou, ku ktorej v zásade nemám žiadne výhrady. Auto kúrilo prakticky hneď po naštartovaní. Čo ale musím pochváliť, je kvalita cúvacej kamery.
Z ďalších technológií mi chýbal tempomat, Dacia totiž vybavila Spring iba obmedzovačom rýchlosti. S odstupom času ale toto rozhodnutie chápem, tempomat má svoje využitie prevažne na diaľnici, no na tú Spring zavíta naozaj iba okrajovo.
Skritizovať musím ešte dve veci, prvou sú reproduktory, ktoré majú mizernú kvalitu. Aj keď ide o lacný mestský elektromobil, na kvalitnejšom audiosystéme si mohli dať inžinieri trochu viac záležať. Hudbu predsa rád počúva každý, či už jazdí v meste alebo cestuje stovky kilometrov po diaľnici.
Skladby v Dacii Spring znejú, ako by som ich prehrával priamo zo smartfónu či z nejakého lacného Bluetooth reproduktora z Aliexpressu. Nanešťastie, katastrofálne audio občas dopĺňal zvuk vŕzgajúceho volantu, ktorý rozhodne nebol príjemný.
Pozri si bohatú galériu fotografií Dacie Spring:
Zhodnotenie
Dacia Spring je aktuálne najlacnejší elektromobil na slovenskom trhu. Vzhľadom na svoje parametre a kvalitu spracovania si ale dovolím tvrdiť, že sa stále jedná o veľmi drahé auto. Ak by boli na Slovensku opätovne dostupné štedré dotácie vo výške 8 000 €, zo Springu by sa stal bezpochyby predajný trhák podobne, ako tomu bolo pri elektrickej Škode Citigo a VW e-UP.
Dať viac ako 16 000 € za Daciu je však v „bežnom svete“ naozaj veľa. Aj napriek tomu si však myslím, že sa nájde skupina zákazníkov, pre ktorých je tento elektromobil ako stvorený.
Napríklad, ak niekto hľadá druhé auto do rodiny na dochádzanie do práce či jazdy v rámci mesta, Spring môže byť skvelou voľbou. Náklady na jazdu budú totiž minimálne a vyššie náklady na kúpu sa tak môžu vrátiť do pár rokov.
Druhou skupinou môžu byť prevádzkovatelia donáškových služieb, prípadne majitelia reštaurácií, ktorí ponúkajú rozvoz jedla. V takomto prípade by im stačila aj najlacnejšia verzia Dacie Spring, ktorú by si pohodlne nabili počas noci vďaka zabudovanej 6,6 kW AC nabíjačke.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
recenzia Konečne plug-in hybrid, ktorý dáva zmysel. Novú Škodu sme si totálne zamilovali (RECENZIA)
RECENZIA Takto sa majú robiť hry. Hrali sme novinku z ikonickej série a okamžite si ju zamiluješ
Je lepšie než autá, ktoré stoja o desiatky tisíc viac. Testoval som prelomové elektrické SUV od milovanej značky
AMD opäť zosmiešnilo Intel. Odhalili nový čip s enormným výkonom, ktorý nemá konkurenciu
Stojí 800 € a vyvoláva veľké vášne. Vyskúšal som PlayStation 5 Pro a mám jasno, či sa oplatí
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Buď ju miluješ, alebo nenávidíš. Nová Kia prichádza s vychytávkou, ktorá rozdeľuje automobilový svet
- Honda vytiahla eso z rukáva. Začala masovo vyrábať batériové články, ktoré zrazia ceny elektromobilov
- Je gigantický a má dojazd vyše 600 km. Obľúbená automobilka odhalila najväčšie auto, aké kedy vyrobili (+FOTO)
- Toto si ešte nevidel. Volkswagen začne vyrábať elektrické vozidlo, ktoré nasýti Afriku
- Bratislavu zmení na nepoznanie. Vieme, kedy by mohla po novej trati prejsť prvá električka
-
- Buď ju miluješ, alebo nenávidíš. Nová Kia prichádza s vychytávkou, ktorá rozdeľuje automobilový svet
- Toto si ešte nevidel. Volkswagen začne vyrábať elektrické vozidlo, ktoré nasýti Afriku
- Vyrobili ich automobilky, ktoré už neexistujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré sa navždy zapísali do histórie
- Na spaľovák už nepozrieš. Stellantis ukázal tajnú zbraň, ktorý dá elektromobilom kľúčovú výhodu
- Nikto ich nechce. Najväčšia autopožičovňa predáva 30-tisíc elektromobilov, dostali ju do miliardového mínusu
-
- Výnimočný motor spasí elektromobily. Mercedes ukázal unikátny pohon, ktorý rozdrví trh
- Vyrobili ich automobilky, ktoré už neexistujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré sa navždy zapísali do histórie
- Nikto ich nechce. Najväčšia autopožičovňa predáva 30-tisíc elektromobilov, dostali ju do miliardového mínusu
- Európske automobilky sa topia v kríze. Obviňujú EÚ z „absurdného“ zákazu, pritom za tým stojí niečo úplne iné
- Elektromobil od Xiaomi popiera fyziku. Prekonal rýchlostný rekord a dostane technológiu ako zo sci-fi
Amazon investuje ďalšie miliardy do AI. Chce zostrojiť niečo, čo tu ešte nebolo
Vysoké clá ohrozujú Atlantik. Môže za to napätie medzi USA a Európou
Zamestnanci v neistote. Technologický gigant plánuje rušenie pracovných miest
Objav, ktorý mení dejiny. Egypťania miešali magické nápoje s drogami
Drahé kovy na vzostupe. Konflikt na Ukrajine dvíha ceny zlata a striebra
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené