Bublina elektromobilov praskla. V Číne umierajú továrne známych výrobcov, v mnohých už nesedí ani strážnik
Elektromobilita je na vzostupe, o to niet pochýb. Po úspechu automobilky Tesla si však až príliš veľa ambicióznych investorov myslelo, že ich môže čakať podobný úspech a tak začali elektrické vozidlá vo veľkom vyrábať aj oni. Čínske továrne, ktoré teraz zívajú prázdnotou, sú dôkazom toho, že presadiť sa v automobilovom priemysle, dokonca aj pri nástupe novej technológie, vôbec nie je hračka. O téme rozsiahlo informuje portál Bloomberg.
Čína dnes registruje až 846 automobiliek, z čoho sa výhradne novým typom pohonu, teda elektromobilom a plug-in hybridom, venuje viac ako 300 z nich. Ak ti to znie ako naozaj veľké číslo aj vzhľadom na to, že sa jedná o rozľahlú a „preľudnenú“ Čínu, máš úplnú pravdu.

Niektorým čínskym automobilkám sa skutočne darí, taký Xpeng či Nio sa úspešne etablujú aj na európskom trhu a ten domáci už majú plne pod kontrolou.
Xpeng sa napríklad chystá zvýšiť svoju produkčnú kapacitu továrne v Čao-čching zo 100 000 kusov ročne až na 200 000, informuje GreenCarCongress. Potom sú tu ale automobilky, ktoré dokladajú odvrátenú stránku úspechu.
Továrne zívajú prázdnotou, desiatky až stovky startupov to nezvládnu
Odvrátenú stranu mince ukazuje napríklad automobilka Byton. Ide o pomerne zvučnú spoločnosť, dokonca aj v našich končinách. Po návšteve webovej stránky Bytonu sa zdá, že automobilka je v najväčšom rozmachu. Na titulnej fotke sa nachádza nádherný elektromobil s nemeckým EČV a v pravom hornom rohu dokonca svieti možnosť rezervovať si ho priamo u výrobcu.
To, čo ale vidíš na webe, žiaľ ukázal Bloomberg a jeho návšteva továrne v čínskom meste Nanjing. Obrovský moderný komplex totiž zíva prázdnotou a okrem strážnika by si tu živú dušu hľadal márne.
Každý chcel byť „Teslou“
Po tom, ako začal pojem elektromobilita naberať na sile, začala aj čínska vláda vo veľkom dotovať výrobu elektrických áut. Obrovské investície mali za následok, že v Číne vzniklo veľké množstvo nových automobiliek.

Podpora prichádzala najmä od regionálnych vlád, no regulačným úradom sa enormný nárast počtu nových automobiliek nepáčil. Mnohé spoločnosti totiž iba zhabali investície, začali podnikať a následne zbankrotovali. Celý rad tovární je tak aktuálne prázdnych. Žiaľ, prispela k tomu aj pandémia koronavírusu, počas ktorej sa výroba v mnohých z nich stopla, no po skončení opatrení už neobnovila.
Čínska „pračka“ peňazí?
Len v roku 2020 sa zvýšila produkčná kapacita čínskych automobiliek o 5 miliónov kusov. To je asi štvornásobok počtu predaných elektromobilov v Číne v danom roku.
Čína teda vyrába elektroautá ako šialená, no prakticky ich nikdy nemôže predať, nakoľko ponuka výrazne prevyšuje dopyt. Drvivá väčšina týchto „nových“ automobiliek pritom cieli výhradne na domáci trh a inde vo svete ich názov nikto nepozná.
Ako príklad môžeme uviesť spoločnosť Bordrin, ktorá ešte v roku 2016 plánovala vyrábať 700 000 áut ročne celkovo v troch továrňach. Peniaze jej však došli skôr, než vyrobila čo i len jedno vozidlo.

Podobných prípadov je niekoľko, no to, koľko čínskych automobiliek zbankrotovalo známe nie je. Bloomberg ale uvádza, že minimálne 12 spoločností muselo prejsť reštruktulizáciou, aby zabránili bankrotu.
Spájanie malých automobiliek do väčších spoločností podporuje aj tamojšia vláda, informuje AutoNews. Aktuálne už vláda podniká kroky, ktorými chce zabrániť nadmerným kapacitám v tomto odvetví.
Bez štátnej podpory by zanikli skôr, než by sa dostali do povedomia
Masívna štátna podpora zohráva v Číne veľmi významnú rolu. Konkurenčný boj platí aj tu a teda aj v Číne prežijú len tie najsilnejšie automobilky. Vďaka štedrej podpore a masívnym štátnym investíciám je však zánik slabých jedincov veľmi zdĺhavý a pozvoľný. Treba pripomenúť, že otvorený kapitalistický trh by takéto firmy, ktoré reálne nemajú zákazníkov, rýchlo „vyriešil“. Problém teda nie je v samotnej elekromobilite.
Častokrát sa tieto spoločnosti vďaka štedrému štátnemu kapitálu dokážu dostať do povedomia verejnosti a až následne zaniknú. Mnohí sa potom čudujú, prečo sa tak stalo, keď sa na oko javila automobilka ako veľmi silná a ambiciózna.

Automobilka Byton ešte stále žije, no pri živote ju drží len nová spolupráca so spoločnosťou Foxconn. Posledné informácie ale naznačujú, že aj Foxconn už od tohto partnerstva cúva, za všetkým má byť stále sa zhoršujúca finančná situácia automobilky.
Dobre vyzerajúceho elektrického SUV Byton M-Byte sa tak zrejme nikdy nedočkáme a Byton sa pridá k desiatkam čínskych automobiliek, ktoré po sebe zanechajú len prázdne továrne a kopu nezamestnaných ľudí.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Našli sme navýhodnejšiu jazdenku na trhu. Najpokročilejšiu Toyotu s 11 000 km kúpiš za šialene nízku sumu

Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo

Štát chystá bič na vodičov: Najprísnejšia zmena zákona je na spadnutie, pokuty narastú o stovky eur

Brusel pretláča elektromobily za každú cenu. Firmám naleje obrovské peniaze, aby roztočil biznis

Nové 24/7 radary s umelou inteligenciou nahnevali vodičov. Odhalia veľký zlozvyk Slovákov za volantom
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Odborníčka z Harvardu radí: Tieto 3 signály okamžite zvyšujú tvoj rešpekt a dôveru v práci

Prelomová pravda o starnutí: Jeden spôsob stravovania ti výrazne škodí, odhalila štúdia

„Bol by to úplný koniec Ruska.“ Generál Hodges varuje pred útokom, ktorý môže zlomiť NATO

Vodičom hrozí pokuta až 200 eur. Zimný zákaz za hranicou Slovenska sa vracia

Minulosť už neplatí. Autor bestsellerov odhalil kľúč k prežitiu na trhu práce
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Našli sme navýhodnejšiu jazdenku na trhu. Najpokročilejšiu Toyotu s 11 000 km kúpiš za šialene nízku sumu
- Brusel pretláča elektromobily za každú cenu. Firmám naleje obrovské peniaze, aby roztočil biznis
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Štát chystá bič na vodičov: Najprísnejšia zmena zákona je na spadnutie, pokuty narastú o stovky eur
-
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Štát chystá bič na vodičov: Najprísnejšia zmena zákona je na spadnutie, pokuty narastú o stovky eur
- Našli sme navýhodnejšiu jazdenku na trhu. Najpokročilejšiu Toyotu s 11 000 km kúpiš za šialene nízku sumu
- Brusel pretláča elektromobily za každú cenu. Firmám naleje obrovské peniaze, aby roztočil biznis
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Čína má plán, ktorý zatvorí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, experti sú nadšení
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Vydržia až 40 rokov a ponúknu dojazd 1000 km. Slávna automobilka oznámila nasadenie revolučných batérií
Pápež šokoval filmový svet: Zaznel odkaz, ktorý môže zmeniť budúcnosť kín
Milovaná služba má vážny problém. V tejto krajine ju už nechcú a „vyhnali“ ich z kľúčových miest
Británia posiela Ukrajine technológiu, ktorá mení vojnu. Na fronte pribúdajú tisíce dronov denne
USA povolili Rusom predávať ropu. Má to však háčik, ktorý sa im páčiť nebude
Slovensko urobilo výrazný krok smerom k väčšej technologickej sebestačnosti
Mohlo to dopadnúť fatálne. Čínski astronauti sa vracajú na Zem, zažili však niečo, na čo nikdy nezabudnú
Niečo sa chystá a „nikto nevie čo“. USA začali vojenské cvičenia s prekvapivou krajinou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Odborníčka z Harvardu radí: Tieto 3 signály okamžite zvyšujú tvoj rešpekt a dôveru v práci

Prelomová pravda o starnutí: Jeden spôsob stravovania ti výrazne škodí, odhalila štúdia

„Bol by to úplný koniec Ruska.“ Generál Hodges varuje pred útokom, ktorý môže zlomiť NATO

Vodičom hrozí pokuta až 200 eur. Zimný zákaz za hranicou Slovenska sa vracia

