Bublina elektromobilov praskla. V Číne umierajú továrne známych výrobcov, v mnohých už nesedí ani strážnik
Elektromobilita je na vzostupe, o to niet pochýb. Po úspechu automobilky Tesla si však až príliš veľa ambicióznych investorov myslelo, že ich môže čakať podobný úspech a tak začali elektrické vozidlá vo veľkom vyrábať aj oni. Čínske továrne, ktoré teraz zívajú prázdnotou, sú dôkazom toho, že presadiť sa v automobilovom priemysle, dokonca aj pri nástupe novej technológie, vôbec nie je hračka. O téme rozsiahlo informuje portál Bloomberg.
Čína dnes registruje až 846 automobiliek, z čoho sa výhradne novým typom pohonu, teda elektromobilom a plug-in hybridom, venuje viac ako 300 z nich. Ak ti to znie ako naozaj veľké číslo aj vzhľadom na to, že sa jedná o rozľahlú a „preľudnenú“ Čínu, máš úplnú pravdu.
Niektorým čínskym automobilkám sa skutočne darí, taký Xpeng či Nio sa úspešne etablujú aj na európskom trhu a ten domáci už majú plne pod kontrolou.
Xpeng sa napríklad chystá zvýšiť svoju produkčnú kapacitu továrne v Čao-čching zo 100 000 kusov ročne až na 200 000, informuje GreenCarCongress. Potom sú tu ale automobilky, ktoré dokladajú odvrátenú stránku úspechu.
Továrne zívajú prázdnotou, desiatky až stovky startupov to nezvládnu
Odvrátenú stranu mince ukazuje napríklad automobilka Byton. Ide o pomerne zvučnú spoločnosť, dokonca aj v našich končinách. Po návšteve webovej stránky Bytonu sa zdá, že automobilka je v najväčšom rozmachu. Na titulnej fotke sa nachádza nádherný elektromobil s nemeckým EČV a v pravom hornom rohu dokonca svieti možnosť rezervovať si ho priamo u výrobcu.
To, čo ale vidíš na webe, žiaľ ukázal Bloomberg a jeho návšteva továrne v čínskom meste Nanjing. Obrovský moderný komplex totiž zíva prázdnotou a okrem strážnika by si tu živú dušu hľadal márne.
Každý chcel byť „Teslou“
Po tom, ako začal pojem elektromobilita naberať na sile, začala aj čínska vláda vo veľkom dotovať výrobu elektrických áut. Obrovské investície mali za následok, že v Číne vzniklo veľké množstvo nových automobiliek.
Podpora prichádzala najmä od regionálnych vlád, no regulačným úradom sa enormný nárast počtu nových automobiliek nepáčil. Mnohé spoločnosti totiž iba zhabali investície, začali podnikať a následne zbankrotovali. Celý rad tovární je tak aktuálne prázdnych. Žiaľ, prispela k tomu aj pandémia koronavírusu, počas ktorej sa výroba v mnohých z nich stopla, no po skončení opatrení už neobnovila.
Čínska „pračka“ peňazí?
Len v roku 2020 sa zvýšila produkčná kapacita čínskych automobiliek o 5 miliónov kusov. To je asi štvornásobok počtu predaných elektromobilov v Číne v danom roku.
Čína teda vyrába elektroautá ako šialená, no prakticky ich nikdy nemôže predať, nakoľko ponuka výrazne prevyšuje dopyt. Drvivá väčšina týchto „nových“ automobiliek pritom cieli výhradne na domáci trh a inde vo svete ich názov nikto nepozná.
Ako príklad môžeme uviesť spoločnosť Bordrin, ktorá ešte v roku 2016 plánovala vyrábať 700 000 áut ročne celkovo v troch továrňach. Peniaze jej však došli skôr, než vyrobila čo i len jedno vozidlo.
Podobných prípadov je niekoľko, no to, koľko čínskych automobiliek zbankrotovalo známe nie je. Bloomberg ale uvádza, že minimálne 12 spoločností muselo prejsť reštruktulizáciou, aby zabránili bankrotu.
Spájanie malých automobiliek do väčších spoločností podporuje aj tamojšia vláda, informuje AutoNews. Aktuálne už vláda podniká kroky, ktorými chce zabrániť nadmerným kapacitám v tomto odvetví.
Bez štátnej podpory by zanikli skôr, než by sa dostali do povedomia
Masívna štátna podpora zohráva v Číne veľmi významnú rolu. Konkurenčný boj platí aj tu a teda aj v Číne prežijú len tie najsilnejšie automobilky. Vďaka štedrej podpore a masívnym štátnym investíciám je však zánik slabých jedincov veľmi zdĺhavý a pozvoľný. Treba pripomenúť, že otvorený kapitalistický trh by takéto firmy, ktoré reálne nemajú zákazníkov, rýchlo „vyriešil“. Problém teda nie je v samotnej elekromobilite.
Častokrát sa tieto spoločnosti vďaka štedrému štátnemu kapitálu dokážu dostať do povedomia verejnosti a až následne zaniknú. Mnohí sa potom čudujú, prečo sa tak stalo, keď sa na oko javila automobilka ako veľmi silná a ambiciózna.
Automobilka Byton ešte stále žije, no pri živote ju drží len nová spolupráca so spoločnosťou Foxconn. Posledné informácie ale naznačujú, že aj Foxconn už od tohto partnerstva cúva, za všetkým má byť stále sa zhoršujúca finančná situácia automobilky.
Dobre vyzerajúceho elektrického SUV Byton M-Byte sa tak zrejme nikdy nedočkáme a Byton sa pridá k desiatkam čínskych automobiliek, ktoré po sebe zanechajú len prázdne továrne a kopu nezamestnaných ľudí.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Elektromobily budú o tisíce eur lacnejšie. Vďaka prelomovej technológii spečatia osud spaľovákov
Vybabral s Rusmi a tí sa nestihli čudovať. Vojak unikol z obkľúčenia ako z vojenského sci-fi filmu
Elon Musk spravil v Európe radikálny krok. Tieto dva elektromobily si už nikdy nekúpiš
Toyota sa pripravuje na koniec spaľovákov. V Česku spustí elektrickú ofenzívu, ktorou chce dobyť Európu
Predáva sa už aj na Slovensku. Elektrická Kia najazdila 100 000 kilometrov, jej batéria si to ani nevšimla
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
„Týmito 3 spôsobmi si privodíš mŕtvicu,“ varuje odborník. Prekvapením je obľúbená pomôcka proti stresu
Teploty budú atakovať 50 °C: V obľúbenej letnej destinácii Slovákov bude v auguste extrémne horúco
Populárny fenomén slovenských tínedžerov zvyšuje riziko rakoviny. Vedci varujú pred tichou závislosťou
Známy dovolenkový raj v ekonomickej kríze: Tržby padli o 40 %, podniky sú na pokraji krachu
Vedci odhalili skutočný kľúč k zdravému spánku. Pravidelnosť znižuje riziko až 92 chorôb
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Vybabral s Rusmi a tí sa nestihli čudovať. Vojak unikol z obkľúčenia ako z vojenského sci-fi filmu
- Elektromobily budú o tisíce eur lacnejšie. Vďaka prelomovej technológii spečatia osud spaľovákov
- Elon Musk spravil v Európe radikálny krok. Tieto dva elektromobily si už nikdy nekúpiš
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Predáva sa už aj na Slovensku. Elektrická Kia najazdila 100 000 kilometrov, jej batéria si to ani nevšimla
-
- Vybabral s Rusmi a tí sa nestihli čudovať. Vojak unikol z obkľúčenia ako z vojenského sci-fi filmu
- Elon Musk spravil v Európe radikálny krok. Tieto dva elektromobily si už nikdy nekúpiš
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Predáva sa už aj na Slovensku. Elektrická Kia najazdila 100 000 kilometrov, jej batéria si to ani nevšimla
- Toyota sa pripravuje na koniec spaľovákov. V Česku spustí elektrickú ofenzívu, ktorou chce dobyť Európu
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Vybabral s Rusmi a tí sa nestihli čudovať. Vojak unikol z obkľúčenia ako z vojenského sci-fi filmu
- Státisícové Ferrari nemalo šancu. Nová Kia za „drobné“ ho v pretekoch rozdrvila (VIDEO)
- Ľudstvo nemá kam ukladať energiu. Zachráni nás „zabudnutý” typ batérie, ktorú už 146 rokov nevyužívame
- Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť“ nedostatkovú surovinu budúcnosti
Taraba ohlásil energetickú megainvestíciu. Slovenské mestá získajú milióny eur
Slováci kupujú jazdené autá, ako nikdy predtým. Priemerný vek a nájazd prudko rastie, dominuje jedna značka
Zubár odhalil šokujúce riziká populárneho spánkového triku. Riskuješ veľké nepríjemnosti
Slováci si neuvedomujú, že to môže vybuchnúť. Odborník varuje pred „elektronickým“ zlozvykom domácností
Domácnosti si priplatia až o 3 000 eur. Nová kalkulačka odhalila tvrdú realitu emisného výmyslu EÚ
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP