Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Automobilka Rivian sa vo veľkom pripravuje na spustenie dodávok prvého elektromobilu, ktorým je pickup R1T. Ako informoval web Electrek, novinka už získala aj prvú oficiálnu certifikáciu dojazdu, no hodnotami nás príliš neohúril.

Okrem pickupu R1T prešlo hodnotením dojazdu agentúrou EPA aj klasické SUV Rivian R1S, ktoré si v teste viedlo o čosi lepšie. Obe vozidlá boli testované v konfigurácii „large pack“, ktorá ale stále neponúka najväčšiu batériu.

Dojazd tesne nad 500 km

Hodnotenie EPA je mierne „optimistickejšie“ než naša európska norma WLTP, no rozdiely sú skutočne minimálne. Elektrický pickup R1T tak podľa EPA zvládne prejsť na jedno nabitie 314 míľ, čiže presne 505 km.

Rivian

SUV R1S je na tom o kúsok lepšie, presnejšie „o dve míle“. Na jedno nabitie totiž prejde 316 míľ, čo je v prepočte 508 km. Týmito hodnotami sa elektromobily Rivian radia k strednej triede populárnych noviniek z koncernu VW, teda k Škode Enyaq a VW ID.4.

NEPREHLIADNI
Konečne pripravený. Najväčší konkurent Cybertrucku čoskoro spustí produkciu elektrického pickupu

Na dojazd tých najlepších sa Rivian v danej konfigurácii nechytá, no automobilka v budúcnosti ponúkne aj takzvaný „max pack“ s ešte väčšou batériou, ktorá zabezpečí dojazd cez 400 míľ, čiže takmer 650 km.

Rivian R1S / Zdroj: Rivian

Okrem väčšej konfigurácie časom príde aj verzia „do mesta“ s menšou batériou a dojazdom okolo 250 míľ, teda 400 km. Presný dátum dostupnosti oboch konfigurácií zatiaľ nepoznáme, no k dispozícii by mali byť najneskôr v januári 2022.

Rivian R1T je vôbec prvým elektrickým pickupom, ktorý prešiel hodnotením dojazdu EPA. Podobnú spotrebu, akú dosiahol R1T, tak môžeme očakávať aj pri ostatných konkurenčných elektrických pickupoch ako Tesla Cybertruck, Ford F150 Lightning či obrovský Hummer EV.

Pickup od Rivian dosiahol priemernú spotrebu na úrovni 29,8 kWh/100 km. To rozhodne nie je málo, no treba brať do úvahy, že sa jedná o skutočne veľké vozidlo, ktorého aerodynamiku navyše kazí otvorená korba.

Screenshot/Youtube/Rivian

Ak teda chcú výrobcovia elektrických pickupov dosahovať dojazd aspoň 500 km na jedno nabitie, musia ich vybaviť batériami s kapacitou cez 150 kWh. Tie najlepšie elektromobily súčasnosti pritom majú batérie s kapacitami okolo 100 kWh. Spomenúť môžeme napríklad Mercedes EQS, ktorý so svojou 108 kWh batériou prejde na jedno nabitie až 770 km podľa WLTP.

Veľké plány do budúcna

Započatím výroby elektrického pickupu R1T automobilka rozhodne svoju ambicióznu cestu nekončí. Autá, ktoré si zákazníci zakúpia, bude potrebné niekde servisovať. Už teraz má preto automobilka v prevádzke 5 servisných centier, konkrétne v New Yorku, Bellevue, Normal, San Franciscu a Seguende, pričom do roku 2023 ich chce mať viac ako 100.

Rivian

Okrem budovania servisnej siete automobilka Rivian rozbehne aj vlastnú nabíjaciu sieť, ktorá bude pozostávať z viac ako 3500 rýchlych nabíjacích staníc a viac ako 10 000 bodov s pomalým AC nabíjaním. S ich budovaním plánuje automobilka začať už do konca tohto roka a keď sa rozbehne, postup by už mal byť podľa jej slov naozaj rýchly.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú