RECENZIA: Resident Evil sa vracia – je v ňom strach, dychberúca grafika a famózny príbeh od prvej sekundy
+ Nádherné vizuálne spracovanie
+ Úžasná stredoveká atmosféra
+ Zaujímavý a napínavý príbeh
+ Prepracovaný dizajn herného sveta
+ Výborne spracovaná streľba
+ Variabilita prostredí
+ Funkčný 3D zvuk
- Záverečná kapitola je príliš zameraná na akciu
- Minimum inovácií
- Absencia strachu
- Veľmi málo logických úloh
Znie to neuveriteľne, no značka Resident Evil slávi tento rok už svoje 25 výročie. Aj pri tejto príležitosti vychádza novinka v podobe ôsmeho pokračovania ikonickej hororovej série, ktorá v mnohých smeroch definovala hororový herný žáner.
Po posledných výletoch do Raccoon City v remake Resident Evil 2 a následne v treťom pokračovaní s podtitulom Nemesis tentokrát vývojári z Capcomu konečne predstavujú celkom novú hru, ktorá je netradične zasadená v mysterióznom prostredí zlovestnej dediny kdesi v srdci Európy.
Príbeh pokračuje…
Aj napriek netradičnému zasadeniu Resident Evil Village priamo nadväzuje na udalosti odohrávajúcich sa v predchádzajúcej časti. V hlavnej úlohe opäť vystupuje Ethan Winters, hrdina príbehu Resident Evil VII, ktorému sa nielen podarilo uniknúť zo zajatia podivnej rodiny Bakerovcov, ale dokonca zachrániť svoju unesenú manželku Miu.
Od týchto tragických udalostí, v ktorých (ako inak) ťahala za nitky korporácia Umbrella už ale uplynulo pekných pár rokov a súčasná situácia pripomína rodinnú idylku. Ethanovi a Mii sa dokonca narodilo dievčatko Rose a aj napriek ťaživému tieňu minulosti sa snažia žiť normálny a plnohodnotný život.
Hlboko vo svojom vnútri však obaja rodičia tušia, že niečo nie je v poriadku. Mia totiž máva aj napriek pravidelným návštevám lekára časté a nepríjemné výkyvy nálad a z Ethana sa stáva paranoidný človek s absolútnou nedôverou voči svojmu okoliu.
Ako to už v podobných prípadoch býva, nič netrvá večne a po rýchlom slede udalostí sa Ethan ocitá v neznámej dedine pod tajomným hradom. Netuší ako ani prečo sa sem dostal, jeho cieľ je však nad slnko jasný – nájsť a zachrániť svoju stratenú dcéru.
Čoskoro po úvodných udalostiach Ethan od starej čarodejnice zisťuje , že Rose je držaná na neďalekom zámku rodiny Dimitrescu. Vchod do neho je ale zamknutý a Ethan sa vydáva hľadať pomoc a pravdu do blízkej dediny.
Resident Evil Village je dôstojným pokračovaním siedmeho dielu, ktorý hlásal návrat k hororovým koreňom série
Na tomto mieste ukončíme opis udalostí, aby si ich hráči vychutnali na vlastnej koži. Príbeh je totiž veľmi pútavý a patrí k obrovským kladom hernej novinky. Dej je dávkovaný postupne, prestrihové scény sú zrežírované profesionálne a s majstrovským kumštom a až do samotného konca si držia veľmi vysokú kvalitu, často hraničiacu s filmovou produkciou.
Autori však mysleli aj hráčov, ktorí nemali tú česť s predchádzajúcou časťou a pripravili si pre nich stručný sumár udalostí vo forme krátkej úvodnej animácie.
Zombíci sú minulosťou, teraz letia vlkolaci a upíri
Novinka sa odohráva z pohľadu prvej osoby, čo sa osvedčilo už v predchádzajúcej časti. Capcom totiž dbá na spätnú väzbu fanúšikov série, ktorí na túto zmenu perspektívy reagovali veľmi pozitívne. Cieľom vývojárov je takýmto spôsobom preniesť hráča ešte intenzívnejšie do centra diania.
A ono to skutočne funguje. Hráč tak (takmer) na vlastnej koži pocíti blízkosť tesákov zmutovaných beštií, ktoré sa s obľubou vrhajú na Ethana v snahe roztrhať ho na franforce, prípadne z neho vysať krv. Počas spomínaných prestrihových scén posúvajúcich príbeh dopredu môžeš kameru voľne ovládať a zamerať svoju pozornosť smerom, ktorým chceš ty.
Séria sa už v minulosti preslávila svojou nenapodobiteľnou atmosférou, pričom prvé diely sa takmer vždy odohrávali v uzavretých priestoroch. Medzi najznámejšie patrí policajná stanica z Resident Evil 2 či panské sídlo v Resident Evil: Code Veronica. Okrem detailného spracovania herného prostredia mali všetky diely spoločného menovateľa v podobe všadeprítomných nahnívajúcich zombie.
To sa však zmenilo s príchodom revolučného štvrtého dielu, ktorému je novinka s podtitulom Village asi najviac podobná. Dej sa totiž opäť z veľkej časti odohráva v dedine ovládanej beštiami, ktoré svojím vzhľadom tentokrát pripomínajú vlkolakov. Neskôr sa dianie presúva do úžasne spracovaného hradu, v ktorom vládne prevažne ženské osadenstvo s nápadne bielou pokožkou a vyčnievajúcim chrupom.
K týmto záhadným ženám vzhliadajú obyvatelia blízkej dediny ako k nedotknuteľnému božstvu. Prečo tomu tak je ostáva zahalené rúškom tajomstva a zistenie skrytej pravdy je v rukách hráča. Tajomstvo prekliateho zámku je však chránené jeho obyvateľkami na čele s krutou lady Dimitrescu. Práve túto, takmer tri metre vysokú postavu, považujeme za jeden z najlepšie napísaných charakterov celej série.
Spôsob vykreslenia charakteru Alciny Dimitrescu je ozaj výnimočný a postupné odhaľovanie jej tragického príbehu patrí k najlepším devízam novej hry. Lady Dimitrescu sa po vzore Mr. X z moderného spracovania Resident Evil 2 voľne pohybuje po zámku a vo dverách sa zjaví vždy, keď to budeš čakať najmenej.
Lycantropovia, spoliehajúci sa na svoje pazúry a tesáky, sú najrozšírenejším druhom protivníkov a hlavne v úvodných fázach dokážu Ethana potrápiť. Neskôr sú nahradení nemŕtvym služobníctvom, pričom niektorí z nich disponujú zbraňami na blízko.
O tie ich možno pripraviť presne mierenou strelou. Obdobný postup sa dá využiť aj na spomalenie ich postupu, stačí sa zamerať na ohlodané pahýle, ktoré kedysi nazývali nohami.
NEPREHLIADNI
RECENZIA: Na PS5 vyšla geniálna exkluzivita. Náročnosťou je to hra, aká tu este nebola
Survival horror akcia
Resident Evil Village je primárne akčným titulom s nádychom hororu. Spočiatku to tak síce nevyzerá a prvá hodina hrania je viac o nasávaní úžasnej atmosféry ako o likvidácii desiatok nepriateľov, neskôr sa to však zmení. Našťastie ťaživá atmosféra a pocit neustálej hrozby sa v priebehu hrania zostávajú nemenné. Z veľkej časti je to však dané prepracovaným prostredím a túžbou odhaliť zamotaný príbeh.
Hrateľnosť je postavená prevažne na akčnom základe, strachu si tu veľa neužiješ
Pocitu strachu nepomáha ani hromada munície. Tej je vždy dostatok a aj vďaka možnosti vyrobiť si vlastnú, časom aj preto napätia klesá k bodu mrazu.
Stačí sa len poriadne poobzerať po okolí, pozbierať voľne pohodené komponenty, ktoré následne skombinuješ a môžeš neohrozene čeliť prichádzajúcim nepriateľom. Rovnakým spôsobom môžeš vyrobiť aj ďalšie predmety, napríklad liečivý sprej, nášľapnú mínu alebo improvizovaný granát.
Jednou z najviac kritizovaných častí série v minulosti bola práca s veľmi obmedzeným inventárom. Hráč mohol mať pri sebe len veľmi obmedzený počet predmetov a zbraní, zvyšok uchovával v bezodnej truhle, ku ktorej sa musel v prípade potreby opakovane vracať. Tento archaický prístup je však minulosťou a inventár prešiel obrovskou zmenou.
Vo Village je rozdelený na niekoľko častí, pričom spomínané súčiastky potrebné na výrobu predmetov sú uskladnené separátne, nezaberajú žiadne miesto a Ethan ich môže mať pri sebe neobmedzený počet.
Eliminovala sa tým potreba neustáleho sa vracania k truhle a uskladňovanie nepotrebných predmetov a naopak vyzdvihnutie tých, ktoré sú práve potrebné. Samostatnú sekciu v inventári majú aj kľúčové predmety potrebné pre ďalší postup, rovnako ako aj cennosti, na ktoré občas narazíš.
Tie môžeš predať obchodníkovi, ktorý je ďalším z pomyselných požmurknutí práve na spomínaný štvrtý diel. Za hernú menu je možné zakúpiť si muníciu, liečivé predmety alebo vylepšenia zbraní. Tie je možné postupne vylepšovať v niekoľkých oblastiach. Zbrane sa tak stávajú presnejšími, majú väčšie zásobníky a nabíjanie je omnoho rýchlejšie.
Arzenál pozostáva z bežných zbraní akými sú pištoľ, brokovnica, či puška s ďalekohľadom. V tomto ohľade by sme očakávali trochu väčšiu fantáziu autorov a vzhľadom na zasadenie titulu by sme privítali napríklad kušu s rôznymi druhmi streliva.
Viac je niekedy…viac
Vylepšovanie zbraní príde vhod a zachráni ti život v nejednej situácii. Ako vyplýva z vyššie uvedeného, protivníci totiž číhajú na každom kroku a akcie si užiješ naozaj dosť. Škoda len nízkej variability nepriateľov.
Aj keď sú výborne spracovaní, perfektne animovaní a je radosť s nimi bojovať, v hre sa ich vyskytuje len pár druhov. Na druhej strane sa budeš tešiť na každý jeden stret, pretože ich reakcie na streľbu a celkový pocit z nej sú jednoducho úžasné.
Nízka umelá inteligencia protivníkov je do značnej miery kompenzovaná hojným počtom, v ktorom na teba zvyčajne útočia. Okrem obyčajných nepriateľov ti občas cestu skríži jeden z bossov a aj keď sú tieto súboje vizuálne veľmi atraktívne, sú až príliš jednoduché. Takmer na každého z nich funguje taktika „páľ čo to dá“ a o nejakej stratégii sa ozaj nedá hovoriť.
Prečítaj si tiež
RECENZIA: Po 10 rokoch sa vrátil nečakaný herný hit, opäť prináša prvotriednu zábavu
Titul sme si užili aj napriek jeho striktne lineárnej podstate, kde spravidla ide o koncept hľadania správneho kľúča k zamknutým dverám. Počas doby hrania, ktorá priemernému hráčovi zaberie približne 15 hodín, sme narazili na dve (!) logické úlohy, ktoré boli navyše veľmi jednoduché.
To je z nášho pohľadu zároveň obrovská škoda, keďže v mnohých predošlých dieloch série logické hádanky tvorili nosnú časť hrateľnosti. Pozitívne na nás naopak zapôsobilo, že niektoré predmety je nutné skutočne preskúmať, aby sme odhalili ich využitie.
Technická stránka patrí k absolútnemu vrcholu dnešnej produkcie
Za čo rovnako musíme autorov pochváliť je variabilita a úžasný dizajn jednotlivých prostredí. Z úvodnej dediny, ktorá bola predstavená v demo verzii, sme sa dostali cez vínnu pivnicu do hradu, aby sme následne bojovali o holý život v miestnej hladomorni.
Všetky oblasti sú prepracované do tých najmenších detailov a kvalita ich spracovania nás neprestala ohromovať až do samotného záveru, ktorý svojou akčnosťou pripomínal Call Of Duty. Záverečná kapitola je tak asi najväčšou slabinou celej hry.
Po dohraní príbehu sa sprístupní mód Mercenaries, ktorý sa po prvýkrát objavil už v Resident Evil 3: Nemesis. Ide o výhradne akčnú zábavu postavenú na likvidácii čo najväčšieho počtu protivníkov za istý čas.
Na začiatku si za pridelený finančný obnos hráč nakúpi zbrane a muníciu a jeho cieľom je prežiť čo najdlhší čas a samozrejme zapísať sa do online rebríčka na čo najvyššiu priečku. Ide však len o krátkodobú zábavu, ktorá rýchlo omrzí.
RE Engine vs. next-gen
Titul beží na internom RE Engine, ktorý si svoju premiéru odbil v Resident Evil VII. Svoje kvality predviedol aj v akčnom Devil May Cry V a novodobom spracovaní Resident Evil 2 a Resident Evil 3: Nemesis. Táto skvelá technológia však tvorí len polovicu úspechu, tou druhou je zmysel pre detail herných dizajnérov. Tí odviedli v prípade Resident Evil Village skutočne dobrú prácu, za čo ich musíme pochváliť.
Titul sme testovali vo verzii pre PlayStation 5. Pre ešte realistickejšie spracovanie herného sveta autori implementovali technológiu ray-tracing, čo je badateľné hlavne v bohato zdobených interiéroch hradu. Vďaka 4K rozlíšeniu je obraz nádherne ostrý a celkový dojem z vizuálu umocňuje stabilné snímkovanie atakujúce hranicu 60 fps.
Trochu sklamaní sme ostali z minimálneho využitia možností ovládača DualSense. Adaptívne spúšte síce kladú pri streľbe odpor, no pôsobí to dosť neprirodzene. Najviac nám ale vadil nezmyselne veľký odpor spúšte pri používaní odstreľovacej pušky. Bolo to nepohodlné a po chvíli nás vyslovene boleli prsty.
Autori by si v tomto smere mali brať príklad z nedávno vydaného Returnal. Táto nedokonalosť je nepochybne daňou za multiplatformovosť titulu.
Pochváliť ale musíme audio stránku, ktorá je už tradične na veľmi vysokej úrovni. Hudba sa dynamicky mení podľa diania na obrazovke a veľmi príjemne dotvára mrazivú atmosféru opustenej dediny, aby následne prekvapila svojou veľkoleposťou pri akčných scénach. Výborne je zapracovaný 3D zvuk, ktorý nás pár krát prinútil k obhliadnutiu sa a kontrole, či za nami ozaj nikto nestojí.
Trúfneš si na túto divokú jazdu?
Resident Evil Village sa podaril. Aj napriek uvedeným neduhom ide o vzrušujúce dobrodružstvo, ktoré nás chytilo a nepustilo až do výbušného finále. Dizajn jednotlivých lokácií je až maniakálne prepracovaný a jedinú výčitku v tomto ohľade máme voči bizarnej poslednej kapitole, kde je akcie miestami až príliš veľa.
Z hľadiska hrateľnosti ide o titul veľmi podobný svojmu predchodcovi, len s väčším dôrazom na akčnú stránku titulu. Noviniek je tu poskromne, vývojári stavili na istotu a vybrali sa cestou dopiľovania fungujúcich herných mechanizmov na úkor herných inovácií.
Tu sa naskytá večná otázka – je ale potrebné opravovať niečo, čo funguje? My sme si akčné dobrodružstvo skutočne užili a odporúčame ho ôsmimi mŕtvymi lycantropmi z desiatich.
Korunku výbornej hrateľnosti dáva nádherné technické spracovanie, ktoré patrí k absolútnej špičke dnešnej produkcie. Dojem zo skvelej vizuálnej stránky umocňuje využitie technológie 3D zvuku, vďaka ktorému by sa celková atmosféra dala krájať. Túto kvalitnú zábavu si jednoducho nemôžeš nechať ujsť.
Titul je k dispozícii pre PC, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series S/X a Google Stadia.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
8/10
Teraz čítajú
recenzia Konečne plug-in hybrid, ktorý dáva zmysel. Novú Škodu sme si totálne zamilovali (RECENZIA)
RECENZIA Takto sa majú robiť hry. Hrali sme novinku z ikonickej série a okamžite si ju zamiluješ
Je lepšie než autá, ktoré stoja o desiatky tisíc viac. Testoval som prelomové elektrické SUV od milovanej značky
AMD opäť zosmiešnilo Intel. Odhalili nový čip s enormným výkonom, ktorý nemá konkurenciu
Stojí 800 € a vyvoláva veľké vášne. Vyskúšal som PlayStation 5 Pro a mám jasno, či sa oplatí
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Na Slovensko dorazila najväčšia inovácia za roky. Vážení, takto vyzerá paušál budúcnosti
- ROZHOVOR s analytikom: Bitcoin by som teraz nekupoval. Prichádza úplne nová éra kryptomien
- Zaradili spiatočku. Legendárna značka kašle na elektromobily, zameria sa na pohon s vyšším dojazdom
- Dojazd 700 km a na 80 % sa dobije za 10 minút. Európu ide dobyť nová značka, ukázala skvelý elektromobil
- Západné zbrane na Ukrajine sú až príliš moderné. Rusi našli spôsob, ako ich zneškodniť
-
- Na Slovensko dorazila najväčšia inovácia za roky. Vážení, takto vyzerá paušál budúcnosti
- ROZHOVOR s analytikom: Bitcoin by som teraz nekupoval. Prichádza úplne nová éra kryptomien
- Zaradili spiatočku. Legendárna značka kašle na elektromobily, zameria sa na pohon s vyšším dojazdom
- Dojazd 700 km a na 80 % sa dobije za 10 minút. Európu ide dobyť nová značka, ukázala skvelý elektromobil
- Západné zbrane na Ukrajine sú až príliš moderné. Rusi našli spôsob, ako ich zneškodniť
-
- Výnimočný motor spasí elektromobily. Mercedes ukázal unikátny pohon, ktorý rozdrví trh
- Je monštruózne v každom smere a Rusi nechápu. USA stavajú najväčšie lietadlo na svete
- Má skoro 2000-krát silnejšiu gravitáciu než Zem. Čína aktivovala zvláštne zariadenie (+na čo slúži)
- Neexistuje iba Bitcoin. Toto je TOP 7 ďalších kryptomien, ktoré musíš sledovať, ak chceš zarobiť
- Konečne je to tu. Slovenský film MIKI si už môžeš pozrieš online na obľúbenej službe
Oživili 55-ročný nápad. Japonci stvorili „ľudskú práčku“, ktorá ťa umyje a osuší za 15 minút
Musk zúri. Jeho konkurent nasadil geniálne funkcie, ktoré navždy pochovajú X
Z konkurenta záchranca. Vyhľadávanie Google sa topí v problémoch, spasiť ho môže ChatGPT
Je bezplatná a chceme ju úplne všetci. Obľúbená aplikácia dostane ultimátnu funkciu
Lukašenko prišiel s bizarnou vyhrážkou. Chce odpojiť od internetu celú krajinu
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené