Plusy

+ Obrovský výkonnostný skok oproti predchádzajúcej generácii
+ Technológia ray-tracing
+ Extrémne tichý chod
+ Spätná kompaktibilita s PlayStation 4
+ Ovládač DualSense s haptickou odozvou a adaptívnymi triggermi
+ Pri PlayStation 5 tituloch prakticky neexistujúci loading
+ Pri PlayStation 4 tituloch výrazné vylepšenie plynulosti titulov

Mínusy

- Odvážny dizajn nemusí sadnúť každému
- Menšia kapacita pevného disku
- Veľké rozmery konzoly

Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Je PlayStation 5 skutočne tak revolučné zariadenie? Internet je plný diskusií o tom, že by prelomová konzola mohla byť katom pre súčasnú generáciu počítačov a že by konzola mohla aj zanieteným PC hráčom dať do ruky ovládač. Nie sú to až príliš prehnané tvrdenia? PS5 som si sám vyskúšal a toto sú moje dojmy.

PlayStation 5 na úvod v skratke: 
  • Je najvýkonnejšou hernou konzolou vytvorenou spoločnosťou SONY, pričom je približne 1600-krát výkonnejšia ako najpredávanejšia herná konzola všetkých čias, PlayStation 2.
  • Rozmerovo ide o najväčšiu hernú konzolu na trhu. Toto tvrdenie sa vzťahuje nielen na samotné zariadenie, ale aj na nový ovládač DualSense.
  • Obrovským pozitívom je neuveriteľné tichý chod zariadenia, ktorý prekvapí hlavne majiteľov predchádzajúcej generácie.
  • Spätná kompatibilita hier určených pre PlayStation 4 využíva impozantný výkon PlayStation 5. V prípade titulov s odomknutým snímkovaním optimalizuje ich chod na plynulých 60 fps.
  • Vďaka ultra-rýchlemu SSD disku sa z hier takmer vytratili nahrávacie obrazovky. Ponorenie sa do virtuálnych svetov nebolo ešte nikdy takto rýchle.
  • Demon’s Souls je jednoznačne najlepším titulom spojeným s uvedením nového herného zariadenia, aký sme tu kedy mali. Dokonalý vizuál poráža snáď len ešte vyšperkovanejšia hrateľnosť.
Dizajnéri sa tentokrát utrhli z reťaze

Dizajn PlayStation 5 je známy už niekoľko mesiacov a rozdeľuje používateľov na dve skupiny. Prvá je z extravagantného a vyzývavého výzoru nadšená a s veľkou radosťou vystavuje zariadenie na obdiv. Druhá, konzervatívnejšia časť hráčskeho obecenstva, by prijala skôr menej nápadné prevedenie alebo aspoň čiernu verziu, ktorá by v obývačke možno kričala o niečo menej.

Po rozbalení ma čakalo prekvapenie v podobe najväčšej hernej konzoly súčasnosti o rozmeroch 390 x 104 x 260 mm. Veľkosti zdatne sekunduje váha, ktorá dosahuje 4,5 kg. Spomínané parametre sa týkajú väčšieho súrodenca z rodiny PlayStation 5, disponujúceho Blu-ray mechanikou. Digitálna verzia je na tom ale veľmi podobne a disponuje krivkami 390 x 92 x 260 a váhou 3,9 kg.

Miera detailov je ohromná a zariadenie pôsobí veľmi luxusným dojmom. Biele bočné panely sú v ostrom kontraste s lesklým stredom, ktoré je navyše po okrajoch štýlovo nasvietené farbou, ktorá sa mení podľa toto, či je konzola zapnutá alebo v tzv. rest móde.

Vnútorná časť panelov, ktoré sú ľahko odnímateľné a umožňujú jednoducho vyčistiť nahromadený prach, je zdobená maličkými symbolmi PlayStation. Tento detail svedčí o celkovom precíznom spracovaní novinky, bez bližšieho skúmania je totiž prakticky neviditeľný. Aj napriek odvážnemu a modernému dizajnu pôsobí elegantným a minimalistickým dojmom.

SONY

V prednej časti sa nachádzajú dve tlačidlá slúžiace na zapínanie zariadenia a vysúvanie Blu-ray diskov. Nájdeme tu aj USB-C port, pomocou ktorého sa dá nabíjať nový ovládač DualSense. Posledným prvkom, ktorý tu možno nájsť, je USB-A port, pričom ďalšie sú umiestnené v zadnej časti, spoločne s HDMI výstupom, Ethernet portom a, samozrejme, napájaním do elektrickej siete.

Poloha, v akej bude, je dôležitá

Spomínaný výzor nemusí sadnúť všetkým, určite však na prvý pohľad zaujme každého, kto sa ocitne v blízkosti PlayStation 5. Z tohto dôvodu ho odporúčam umiestniť do vertikálnej polohy. Stabilitu zabezpečuje pribalený stojan a poistná skrutka. Ak sa rozhodneš prevádzkovať zariadenie v horizontálnej podobne, stojan jednoducho zacvakneš do označenej časti a spomínanú skrutku schováš priamo do stojanu. Otvor pre poistnú skrutku následne zamaskuješ krytkou, ktorá je súčasťou balenia. V SONY očividne mysleli na všetko.

Tieto veľmi príjemné detaily umocňujú výsledný dojem. Pri umiestňovaní PlayStation však netreba zabúdať na dostatok priestoru potrebného pre odvádzanie tepla produkovaného pri hraní. Musím preto spomenúť neuveriteľne tichý chod zariadenia. Na rozdiel od svojho predchodcu ide o extrémne tiché zariadenie bez ohľadu na to, čo sa odohrávalo na obrazovke.

Výkon verzus cena

SONY na prvý pohľad milo prekvapilo cenou, ktorá je pre verziu s Blu-ray mechanikou stanovená na 499 €. V prípade digitálnej verzie je dokonca zasadená ešte nižšie, už na 399 €. O výkon sa stará osemjadrový Zen 2 procesor taktovaný na 3,5 GHz, pričom dokonalú vizuálnu stránku má na starosti grafická karta s architektúrou RDN2 s hardvérovou podporou ray-tracingu.

O plynulý chod systému sa stará 16 GB GDDR6 RAM pamäť, avšak hlavným ťahákom PlayStation 5 je využitie ultra rýchleho SSD disku, integrovaného priamo do matičnej dosky. Použitá architektúra v kombinácii s SSD diskom prinášajú do konzolového hrania doposiaľ nevídanú rýchlosť spracovania a prenosu dát. Z vyššie uvedeného vyplýva, že ide o najvýkonnejšie herné zariadenie nesúce značku PlayStation.

Technické špecifikácie:

Kapacita pevného disku je 825 GB, z čoho si približne 150 GB rezervuje operačný systém. K dispozícii tak máš niečo okolo 675 GB, čo v dnešnej dobe naozaj nie je veľa. Ak zoberieme do úvahy, že čoraz viac hier atakuje hranicu 100 GB, miesto na disku sa minie skutočne rýchlo.

Riešením je rozšírenie pomocou M.2 NVME SSD, táto možnosť však bude dostupná až časom formou dodatočného updatu. Voľný slot dostupný na materskej doske sa síce nachádza, jeho využívanie je zatiaľ zablokované.

SONY

Používateľské rozhranie vyzerá výborne

Vďaka rýchlemu SSD disku je štart konzoly bleskový. Prvé, čo ti udrie do očí, je nový vzhľad operačného systému, ktorý je priehľadný a po novom rozdelený do troch kategórií. Jednoznačne najväčšiu časť obrazovky zaberá menu so zoznamom hier.

Ide o dlaždicový spôsob zobrazenia, aký bol použitý pri minulej generácii, samozrejme vizuálne pôsobí oveľa modernejšie. Nové rozhranie je veľmi intuitívne a na ovládanie sme si rýchlo zvykli.

V hornej časti menu sú dve záložky, ktoré slúžia ako prepínač medzi hrami a médiami. Obsahom druhej menovanej zložky sú tak rôzne aplikácie, medzi najpopulárnejšie patria Netflix, Spotify a YouTube. V pravom hornom rohu sa nachádza menu pre nastavenia a správu tvojho profilu. Jeho súčasťou je aj menu dosiahnutých trofejí.

Novinkou je mierne zmenené využitie tzv. Home tlačidla na ovládači. Kým v minulosti si sa stlačením tlačidla dostal do hlavného menu, po novom slúži na vyvolanie kontextového menu. Okamžite tak máš k dispozícii obrázky a videá z daného titulu.

Súčasťou tohto menu je pridaná spodná lišta, ktorá je plne modifikovateľná a jej súčasťou je napríklad zoznam sťahovaných súborov, novinky alebo správa profilov. Všetko sa hýbe veľmi svižne aj napriek tomu, že v pozadí beží spustená hra.

Zatiaľ to znie fajn, ale sú na PlayStation 5 prelomové hry?

Počiatočnej ponuke titulov určených na prezentáciu možností PlayStation 5 kraľuje trojica na čele s prerábkou legendárneho Demon’s Souls. Realistické spracovanie svetla a tieňov zasadené do obrovského sveta vyzerá úchvatne. Počas hrania prakticky neexistuje žiadne viditeľné nahrávanie lokalít alebo nenávidené doskakovanie textúr.

Vybrať si môžeš z dvoch režimov zobrazenia. Ak chceš, môžeš si hru vychutnať v plnom 4K rozlíšení s limitom 30 fps. Ak preferuješ rýchlosť zobrazenia a plynulých 60 fps, určite siahni po tzv. performance móde, ktorý zníži rozlíšenie na 1440p. Pre väčšinu hráčov bude jasnou voľbou práve tento spôsob hrania, rozdiely v zobrazení sú ozaj minimálne a pocit plynulosti má jasne navrch. Kompletný rozbor technickej stránky a detaily prinesieme v pripravovanej recenzii.

Ak si chceš hraním oddýchnuť (aj napriek nesporným kvalitám je Demon’s Souls náročný titul), určite neurobíš chybu, ak siahneš po Marvel`s Spider-Man: Miles Morales. Rozsahom síce ide o menšie pokračovanie príbehov pavúčieho muža, je ale doplnené o nového herného hrdinu a dych vyrrážajúce vizuálne spracovanie. Verzia pre PlayStation 5 totiž umožňuje zapnutie ray-tracingu, ktorý vylepšuje už tak nádherne vyzerajúci titul.

Opäť máš na výber dve možnosti zobrazenia. Vizuálne krajší režim zobrazujúci efekty spomínaného využitia technológie ray-tracing má snímkovanie uzamknuté na hranici 30 fps. Druhá možnosť umožní hranie v plynulých 60 fps, tentokrát ale bez spomínaných efektov. Obidve možnosti majú niečo do seba a určite si každá z nich nájde svojich priaznivcov.

Noviniek určených priamo pre najvýkonnejšiu konzolu od Sony zatiaľ nie je veľa. Dodatočne vylepšené boli zatiaľ tituly od spoločnosti Ubisoft, konkrétne Assassin’s Creed: Valhalla a Watch Dogs: Legion. Obe novinky vo verzii pre PlayStation 5 vyzerajú dobre, ale ruku na srdce, je tu jasne viditeľná limitácia predchádzajúcej generácie, pre ktoré boli tituly pôvodne vydané.

Veľmi pozitívne vnímam možnosť hrania titulov z PlayStation 4 v režime spätnej kompatibility. Tie fungujú výborne aj bez dodatočných updatov. Využívajú totiž dostupný výkon, pomocou ktorého prakticky všetky hry s odomknutým snímkovaním dosahujú stabilných 60 snímok za sekundu. Autori sa navyše môžu rozhodnúť pre vylepšenia vizuálu formou dodatočného updatu.

Ako fungujú hry v spätnej kompatibilite v skratke? 

  • V režime kompatibility, teda bez úprav šitých na mieru novej konzole, som otestoval fungovanie titulov, ktoré sú známe nie dobrou technickou stránkou. Veľmi populárny a vysoko hodnotený titul Sekiro: Shadow Die Twice trpel nestabilným snímkovaním, čo je ale po spustení na PlayStation 5 minulosťou. Titul ide v 60 fps v pôvodnom rozlíšení a pocit z plynulosti je úžasný. Dovolím si tvrdiť, že v tomto prípade ide dokonca o výraznú zmenu v hrateľnosti, keďže ovládanie je oveľa citlivejšie a pohyb plynulejší.
  • Ďalšími titulmi, ktoré sme otestovali, boli Red Dead Redemption 2, The Last Of Us 2 a Death Stranding. Tieto klenoty herného neba sú známe dlhým nahrávaním, ale hlavne využívaním konzoly na maximum. Spomínané tituly, pôvodne vydané pre PlayStation 4, získali časom podporu pre PlayStation 4 Pro. Tým získali plynulejší chod, prípadne viac detailov alebo vyššie rozlíšenie.
  • Ich spoločným menovateľom je však enormný hluk, ktorý je dôsledkom potrebného chladenia. Konzola prakticky nevydáva žiadne rušivé zvuky. Jediný zvuk sa ozýval z Blu-ray mechaniky počas inštalácie hier, čo je ale pochopiteľné.

Porovnanie všetkých doterajších PlayStation modelov:

Herný zážitok citeľný na vlastnej koži

Už od uvedenia prvej inkarnácie PlayStation cielili v Sony na emócie hráčov. Tieto herné zariadenia si získali popularitu po celom svete aj kvôli inováciám, ktoré hráčov čoraz intenzívnejšie prepájajú s virtuálnym svetom. Počínajúc revolučným 3D zobrazením, cez najdokonalejší grafický čip svojej doby použitý v PlayStation 2, nazývaný trefne Emotion engine, vždy tu bolo niečo, čím sa tento japonský herný gigant snažil byť o krok pred konkurenciou.

Samozrejme, výkon je dôležitou súčasťou každej novej generácie. Na druhej strane, je potrebné brať do úvahy, že ide o vysoko špecializovaný hardvér s presne definovanými hranicami. Optimalizácia je teda plne v rukách vývojárov, ktorí sa nemusia sústrediť na niekoľko rozdielnych konfigurácii súčasne. Je tu však jeden prvok, ktorý dokáže v hre o publikum riadne zamiešať karty.

Hovoríme o novinke v podobe herného ovládača, tentokrát označeného ako DualSense. Ten síce stále vychádza z rozloženia ovládacích prvkov zadefinovaných už pri prvej verzii DualShocku, no rozdiel v spracovaní pochopíš okamžite po jeho uchopení. Ovládač opäť narástol, čo určite uvítajú hráči s väčšími rukami. Skutočné novinky ale nájdeme v jeho vnútri.

Tou prelomovou je haptická odozva posúvajúca zážitok z hrania na úplne inú úroveň. Teda, aspoň tak to bolo uvedené v propagačných materiáloch. Priznávam, že sme tomuto experimentu veľmi neverili. Od dôb pridania vibrácií sa táto technológia veľmi neposunula, nový joystick však v tomto smere sľuboval zásadný posun vpred. Po prvom spustení titulu Astrobot sa všetky pochybnosti rozplynuli a výsledný zážitok priniesol nadšenie.

Na rozdiel od jednoduchých vibrácií dokáže novinka vo svete interaktívnej zábavy preniesť vo forme fyzického vnemu dianie z obrazovky priamo do hráčových rúk. Pri hraní som mal pocit, že je vo vnútri ovládača nekonečne veľa na sebe nezávisle fungujúcich vibračných strojčekov. Popisuje sa to skutočne veľmi ťažko, ale napríklad odpor vetra alebo kvapky dažďa som pri hraní nikdy necítil. Až doteraz.

Súčasťou ovládača DualSense sú spúšte orientované v jeho prednej časti. Tieto tlačidlá označené ako R2 a L2, obsahujú novinku v podobe adaptívnej reakcie na akciu, ktorá im je priradená priamo v hre. Dokážu klásť odpor a opäť je to jedna z neuveriteľne návykových funkcií.

Prelomová technológia, ktorú oceníme až o niekoľko mesiacov

Pri hraní Call Of Duty Black Ops: The Cold War cítiš spätnú väzbu stlačenej spúšte. To ale nie je všetko. Pri každej zbrani je to nastavené inak, aby to zodpovedalo čo najviac realite. Oproti DualShocku 4 sa zmenil aj názov ovládacích prvkov, predtým označovaných ako Options a Share.

Okrem toho, že sú tieto tlačidlá označené znakmi, sú podstatne ľahšie prístupnejšie ako v minulosti. Ich umiestnenie je síce rovnaké, ale tlačidlá majú po novom ostrejšie hrany a sú asi o milimeter vyššie. Súčasťou ovládača je aj reproduktor, ktorý je veľmi kvalitný a svojou hlasitosťou vie prekvapiť. Novinkou je mikrofón, ktorý je zabudovaný priamo do ovládača.

Rozloženie ovládania ostáva po starom. Analógové páčky sa stále nachádzajú v dolnej časti ovládača a sú orientované symetricky, vedľa seba. Smerový kríž nie je tvorený separátnymi časťami, pri stlačení tlačidiel sa tak hýbe celý naraz. Pri hraní sme to však nevnímali, takže je to v poriadku.

Tituly z PlayStation 4 môžeš ovládať pomocou dobre známeho ovládača DualShock 4, novinky určené pre PlayStation 5 si však vyžadujú nový ovládač DualSense. Práve DualSense z nášho pohľadu predstavuje jeden z najciteľnejších posunov vpred oproti predchádzajúcej konzolovej generácii, čoskoro ti preto prinesieme samostatný článok, kde vysvetlíme, prečo je to tak.

Koná sa sľúbená revolúcia?

Splnila novinka z dielne Sony naše očakávania? Je toto elegantné a výkonné herné zariadenie aspoň náznakom revolúcie, ktorá nás čaká v blízkej budúcnosti a zmení celý herný priemysel? Odpovede na otázku ohľadom budúcnosti herného priemyslu ukáže až čas, ale PlayStation 5 má všetky predpoklady na to, aby bola jej súčasťou.

Z môjho pohľadu ide o veľmi precízne spracované zariadenie, ktoré má dostatok výkonu na to, aby prinieslo ešte realistickejší herný zážitok a opäť trochu nastavila latku smerom nahor. Prináša takmer nulové načítavanie a vďaka veľmi efektívnemu spôsobu chladenia aj príjemne tichý chod, ktorý nebude susedom o poschodie nižšie signalizovať, že práve niečo hráš.

Menu konzoly je spracované moderne a aj keď v podstate ide o vylepšenie predchádzajúceho prostredia, pracuje sa s ním ozaj príjemne. Je prehľadné a novinkou sú rady a inštruktážne videá k titulu, ktorý máš práve spustený. Jedinou malou chybičkou krásy je pomerne malá kapacita disku, no veríme, že tento problém je iba dočasný a čoskoro sa dočkáme možnosti rozšírenia úložného priestoru pomocou voľne dostupných SSD diskov.

Oplatilo sa teda čakanie? Určite áno. Nejde síce o skutočnú revolúciu, skôr by sme sa prikláňali k vyjadreniu, že ide o evolúciu smerom k postupnej dokonalosti. Najväčší podiel na tomto tvrdení má jednoznačne nový ovládač DualSense. Ak by som mal odporučiť jediný dôvod, prečo si túto konzolu zaobstarať, je to práve spomínaný ovládač. Pozor ale, ak si raz PlayStation 5 vyskúšaš, už nikdy sa nebudeš chcieť vrátiť k starej konzole.

HODNOTENIE

9/10

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú