Mekka elektromobility neprestáva udivovať. Dieselov sa predalo v krajine 10-násobne menej ako elektromobilov
Nórsko je mnohými označované za „Mekku elektromobility“. V krajine, kde viac ako polovica nových predaných vozidiel produkuje nulové emisie, popularita elektromobilov a hybridov stúpa aj naďalej. Ako upozornil portál Electrek, predaj spaľovákov tvorí už len zanedbateľnú časť.
Nórsko ide jednoznačne príkladom všetkým európskym krajinám, ktoré chcú znížiť produkciu skleníkových plynov z dopravy. Ako sme informovali dávnejšie, až 54 % všetkých nových predaných áut v Nórsku bolo za uplynulý rok čisto elektrických, vyplýva to zo štatistiky cestného úradu. Do tohto podielu však nie sú zahrnuté plug-in hybridné a hybridné vozidlá, ktoré sa tiež predávali veľmi dobre.
NEPREHLAIDNI
Nóri milujú elektromobily a prepisujú rekordy, ich predaje boli v roku 2020 vyššie ako predaje spaľovákov
Nóri naozaj milujú elektromobily, o čom svedčí aj masívny pokles predajov dieselov v severskej krajine. Ešte v roku 2011 tvorili naftové autá až 75,7 % všetkých predajov, v roku 2020 to bolo už len 8,6 %.
Nové štatistky naznačujú, že podiel elektromobilov, ale aj hybridných vozidiel, stále rastie. V marci 2021 sa predalo až 8618 nových elektromobilov, čo tvorí podiel 56,2 %. Rok predtým tvoril predaj elektromobilov 55,9 %.
Zaujímavý je ale masívny medziročný pokles v predaji naftových vozidiel. V marci 2020 tvorili dieselové autá 10 % predajov, tento rok to je už iba 4,7 %. Stúpol tiež podiel nových predaných hybridov aj benzínových vozidiel.
Počet predaných kusov v marci | Trhový podiel marec 2021 | Trhový podiel marec 2020 | Doterajší trhový podiel 2021 | Trhový podiel 2020 (rovnaká perioda) | |
Benzínové autá | 730 | 4.8 % | 7.7 % | 5.1 % | 9.5 % |
Dieselové autá | 723 | 4.7 % | 10.0 % | 5.8 % | 10.8 % |
Hybridy | 5 244 | 34.2 % | 26.3 % | 36.4 % | 29.2 % |
Elektromobily | 8 618 | 56.2 % | 55.9 % | 52.8 % | 50.5 % |
Ďalšie krajiny sa vydajú podobnou cestou, otázne je kedy
Analytici odhadujú, že takýmto tempom dosiahne Nórsko 100 % podiel predaja nových vozidiel s nulovými emisiami do roku 2025. Ďalšie analýzy napovedajú, že do roku 2030 bude z globálneho hľadiska tvoriť predaj elektromobilov iba 30 % podiel.
Väčšina krajín totiž nedokáže v oblasti elektromobility napredovať tak rýchlo, ako spomínané Nórsko. Elektrické autá sú stále príliš drahé a bez štedrých dotácií by si ich zrejme vo veľkom nekupovali ani ľudia vo zvyšku Európy. Budúcnosť elektromobilov je však stále svetlejšia, batérie sú čoraz lacnejšie a aj samotní výrobcovia postupom času plánujú na trh uviezť výrazne lacnejšie elektromobily.
Nad EÚ ale celkovo visí možnosť, že o pár rokov si už jednoducho v členských štátoch autá so spaľovacími motormi nekúpime. Takéto drastické riešenie sa dostalo do na prerokovanie do Európskej komisie a podporilo ho až 9 členských štátov. Na ich čele stojí Dánsko a Holandsko, neskôr sa k ním pridalo Rakúsko, Grécko, Malta, Litva, Luxembursko, Belgicko a Írsko.
Ako upozornil portál Reuters, presný dátum, kedy si už auto so spaľovacím motorom nekúpime, zatiaľ stanovený nebol. Podľa štátov, ktoré túto iniciatívu podporujú, je takýto razantný krok dôležitý, ak chceme konečne výrazne eliminovať tvorbu skleníkových plynov vypúšťaných z výfukov áut.
„Musíme urýchliť zelený prechod v cestnej doprave a zákonodarcovia vysielajú výrobcom automobilov a spotrebiteľom v celej EÚ jasné signály,“ uviedol dánsky minister pre klímu Dan Jorgensen.
Niektoré krajiny už samé za seba iniciovali zákaz predaja áut so spaľovacími motormi. Ako sme informovali v minulosti, s týmto riešením prišla Británia, kde si už po roku 2030 zrejme auto so spaľovákom nekúpia. K rovnakému kroku sa uchyľuje aj Japonsko (rok 2030), Čína (rok 2035), Francúzsko či Singapur (rok 2040).
Podľa analýzy Slovensko vôbec nie je pripravené
Lízingová spoločnosť LeasePlan si dala aj tento rok vypracovať analýzu pripravenosti jednotlivých európskych krajín na veľký rozmach elektromobility. Zrejme nikoho nezaskočí, že naša krajina figuruje v spodnej časti tabuľky. V roku 2020 sme sa nachádzali na samom chvoste, pre tento rok sme poskočili vyššie, avšak iba o jednu jedinú priečku. V Európe je, čo sa týka pripravenosti na elektromobilitu, na tom od nás horšie už iba susedné Česko.
Na to, či je takýto drastický nátlak zo strany EÚ s cieľom znižovať emisie v poriadku, sme sa pýtali aj Mareka Rolineca zo spoločnosti InoBat. Ten v nedávnom rozhovore povedal, že presadzovanie elektromobility je naozaj kľúčové, ak chceme dosiahnuť cieľ uhlíkovej neutrálnosti.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Zabudnutá talianská značka prebudila legendárny model. Dostane elektromotor a zaujímavú cenu
Automobilky sa boria s ďalším problémom. Tieto autá sa vôbec nepredávajú, chýba im spaľovací motor
Váži 13 500 ton a za deň zlikviduje 240 000 m³ zeminy. Nemecký Bagger je najväčším strojom sveta
Má 10-násobný výkon a uhasí sa sama. Čína stvorila prelomovú batériu, ktorá zmení elektromobily
Tento pohon áut vôbec nie je taký čistý, ako si mysleli. V novej štúdii ho elektromobily rozdupali
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Vznikla nová trieda „nenápadných milionárov“. Denne ich pribudne 1 000 a môžu za to dva faktory
Neviditeľní škodcovia v pitnej vode poškodzujú tvoj mozog. Výskum odhalil vážne problémy
Prokurátor Generálnej prokuratúry čelí obžalobe. Funkciu pozastavili, potvrdil Žilinka
Prelomový výskum odhaľuje, ako aktivita mozgu počas spánku prezrádza skryté neurologické problémy
TOP 10 najlepších letísk v Európe podľa dochvíľnosti: Na vrchole zoznamu je veľké prekvapenie (REBRÍČEK)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Automobilky sa boria s ďalším problémom. Tieto autá sa vôbec nepredávajú, chýba im spaľovací motor
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Váži 13 500 ton a za deň zlikviduje 240 000 m³ zeminy. Nemecký Bagger je najväčším strojom sveta
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
-
- Automobilky sa boria s ďalším problémom. Tieto autá sa vôbec nepredávajú, chýba im spaľovací motor
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
- Zabudnutá talianská značka prebudila legendárny model. Dostane elektromotor a zaujímavú cenu
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- EÚ zlomila palicu nad fosílnymi palivami. V Afrike bude „dolovať“ čistú energiu za miliardy eur
Svetový úspech vedcov SAV: Slováci vyvinuli zbraň proti vírusu, ktorý môže spúšťať rakovinu
Aplikácia Slovenskej pošty sa mení na digitálnu pobočku: Pribudnú kľúčové novinky
Slováci nakupujú inak, predajcov pribúda. E-shopy u nás prechádzajú premenou
Slovákov masívne ohrozuje nový typ kybernetického útoku. Je horší než phishing
USA zavedú jednotné clá. Zasiahne to vyše 150 krajín naraz
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP