Peugeot spravil z obľúbeného SUV plug-in hybrid – vyskúšal som, či obháji takmer 50 000 € cenu
Emisné normy sú prísnejšie ako kedykoľvek predtým, automobilkám hrozia mastné pokuty a svet je v situácii, kedy rozmach elektromobilov a hybridných vozidiel dosahuje nevídané hodnoty. Ani Peugeot si nechce nechať ujsť tento pomyselný trend a elektrifikácia portfólia sa rovnako dotkla obľúbeného SUV modelu 3008.
3008-čka rozhodne nie je žiadnym nováčikom a medzi slovenskými motoristami má stabilné miesto. Ponúka decentný vzhľad, ktorý neurazí, priestornú kabínu a relatívne zaujímavo vyhotovený interiér. Úplnou novinkou je však dodanie hybridnej sústavy, ktorá už navonok vzbudzuje slušný dojem a rešpekt motoristov. 300 koní nie je na zahodenie a z prvého počutia by si nejeden fanúšik povedal, že je to ideálny plug-in hybrid. Čo však dnes otestujeme?
- Koľko kilometrov prejde 3008 Hybrid4 na jedno nabitie
- Ako dlho trvá nabitie na 100 % na verejnej nabíjačke a doma
- Aká bola spotreba 300 koňového SUV
- Kde má Peugeot najväčšie nevýhody voči konkurencii
- Ktorá vlastnosť ma vyslovene štvala pri používaní
- Čím sa Peugeot doťahuje na prémiové značky
Peugeot 3008 to rozhodne stavia na prvotný „wow“ dojem. Základom sú dve motorické verzie hybridnej sústavy. Zatiaľ čo základná disponuje benzínovým motorom s výkonom 133 kW (178 koní), verzia s pohonom všetkých kolies ponúka motor s až 147 kW (197 koní) výkonom.
Štandardnej verzii sekunduje jeden elektromotor s výkonom 81 kW výhradne len pre pohon prednej nápravy. Vrcholná GT verzia s pohonom všetkých 4 kolies má dva elektromotory pre každého nápravu, kde sa k vyššie spomínanej 81 kW jednotke pridáva ešte 83 kW elektromotor pre zadnú nápravu. Mnou testovaná najvýkonnejšia verzia má teda systémový výkon až 221 kW (296 koní), z 0 na 100 km/h zrýchli už za 5,9 sekúnd a 520 Nm točivého momentu taktiež nie sú na zahodenie.
Na papieri vyzerajú špecifikácie veľmi dobre. Predtým, ako sa ale dostaneme k spotrebe v hybridnom režime či batérii ako takej, dávam do pozornosti z môjho pohľadu najhoršiu vlastnosť modelu 3008 Hybrid4. Je nemysliteľné, aby malo veľké SUV s takmer 300 koňmi len 43 litrovú nádrž, nech je to hocijak ekologicky vybavený kúsok. Žiaľ, je to daň práve za plug-in hybridný pohon, ktorý zmenšil kapacitu palivovej nádrže.
Výsledkom je mnohokrát hnev, ak sa počas cesty vybije batéria a človek musí „trpieť“ smädný benzínový motor, ktorý si hravo dokáže pri kombinovanej jazde vypýtať aj viac ako 7,5 l / 100 km. Napríklad diaľničné tempo pri predpisovej 130 km/h rýchlosti ukazuje spotrebu podľa palubného počítača 8,2 l / 100 km.
Dojazd na jednu nádrž bez nabitých batérií je tak sotva 600 km, čo je pri diaľkových trasách jednoducho málo. Navyše ak vezmeme do úvahy, že takéto rodinné SUV bude niesť aj veľa batožiny a zväčša ho takmer do plna naložia, spotreba razom môže atakovať veľmi nepríjemné čiastky okolo 8-9 l / 100 km a dojazd na jednu nádrž skresať na ešte menej pohodlné hodnoty.
Už teda vieš o najväčšom probléme, poďme sa zamerať na príjemnejšie veci. Peugeot hlási, že namontoval 13,2 kWh batériu, ktorá podľa normy WLTP vystačí na 52 kilometrov elektrického dojazdu. Toto číslo je bez problémov dosiahnuteľné, avšak jazda diaľničným či okresným tempom skreše výsledný dojazd pod 50 km. Ak teda kombinuješ svoju dennú trasu aj dávkou mimomestského jazdenia, elektrický dojazd očakávaj skôr na úrovni do 50 km.
Namontovať plug-in hybridný pohon do relatívne objemného SUV-čka s benzínovým motorom je na prvý pohľad logický nápad. Ak sa navyše využíva aj rozumne, pokojne sa majiteľovi odvďačí veľmi príjemnou spotrebou, ktorá sa pri mojej testovacej jazde a 400 km výlete zastavila na čiastke 5,8 l / 100 km. Treba ale podotknúť, že som 3-krát dobíjal batériu doplna a zväčša jazdil po diaľnici a okresných cestách. Mestská premávka bola pri tomto teste minoritná.
A čo nabíjanie batérie? Plug-in hybridný Peugeot 3008 môže byť vybavený príplatkovou palubnou nabíjačkou za 300 € s výkonom 7,4 kW, ktorá batériu nabije do 100 % za menej ako 2 hodiny. Štandardne má palubná nabíjačka výkon 3,7 kW, ktorý je pre nabíjania počas dňa mierne problémový prvok. Ak by si ale auto nabíjal v noci doma, rozdiel si ani nevšimneš a ráno budeš mať v 99 % prípadoch vždy doplna nabité auto. Pri použití štandardnej domácej 230 V zásuvky ho totiž nabiješ z 0 na 100 % kapacity batérie za menej ako 7,5 hodín.
K dispozícii je aj dobíjanie formou jazdného režimu eSave, ktorý ale vo svojej podstate neguje výhody plug-in hybridného pohonu a ekologickú stránku auta ako takú. Na nabíjanie totiž využíva spaľovací motor, ktorý tak zákonite spotrebuje ešte viac paliva, keďže musí vynaložiť raz tak veľa energie aj na nabitie batérií. V nastaveniach sa dá nastaviť niekoľko urovní kapacít nabitia cez tento režim a ako núdzové riešenie to rozhodne nie je zlé.
Dôležitú poznámku mám aj k automatickej 8-stupňovej prevodovke, ktorá nepôsobí nijak nekvalitne či vyslovene zle, no pri jazde som mal pocit, že reaguje pomalšie na okamžité stlačenie plynového pedála a podradenie či reakcie auta vždy prichádzala s istým oneskorením.
Z hľadiska inteligentnej výbavy a podporných asistenčných systémov môžeš rátať s adaptívnym tempomatom a udržiavaním vozidla v jazdnom pruhu, ktorý dokáže aj semi-autonómnu jazdu bez nutnosti držať ruky na volante (samozrejme len po dobu niekoľkých sekúnd, po ktorých auto vždy vyzve na podržanie volantu, aby počítač vedel, že je vodič stále bdelý a pripravený prevziať riadenie).
Tempomat sa ovláda nešikovne páčkou za volantom a pri šoférovaní som si veľakrát nebol vôbec istý, či správne nastavujem tempomat. Chce to zvyk, no za ten týždeň som tomu „neprišiel na chuť“. Interiér je potom absolútna kapitola sama o sebe. Žiadna iná automobilka to neskúša štýlom, akým to robí aktuálne len Peugeot. Pri prvom nasadnutí máš skôr pocit, že si si sadol do kokpitu lietadla ako do osobného auta. Celá prístrojová doska je natočená na vodiča, kde v strede dominuje veľký displej infotainmentu a hlavne virtuálny kokpit pred vodičom s 3D projekciou.
Vyhotovenie a kvalita materiálov je na svoju triedu príkladná a v tomto smere nemám ani jedinú výhradu. Plasty sú dopĺňané gumou a dokonca aj látkovým poťahom. Výhrady však už smerujú k ovládaniu a softvérovej stránky infotainmentu. Samozrejmosťou je podpora Android Auto či Apple CarPlay, no hľadanie nastavení a vyslovene len dotykové ovládanie klimatizácie či iných dôležitých prvkov mi naozaj prekážalo. Peugeot to zďaleka nemá tak vyladené ako koncern a rozhodne to nie je tak intuitívne či pohodlné ovládanie.
Bojoval som s chýbajúcimi nastaveniami, možnosťami či prehľadmi niekde na „prvý dotyk“ bez zbytočného preklikávania. Pri šoférovaní je to veľmi otravné. Interiér by som teda asi rozdelil tak 50 na 50. Na jednej strane fenomenálne zvladnuté vyhotovenie a dizajnový jazyk, no na druhej výrazné problémy so softvérom či intuitívnosťou prostredia.
Ešte pár slov k virtuálnemu kokpitu pred vodičom, ktorý je však tak trochu skúpy na podrobnejšie nastavenia či prispôsobenie. Má niekoľko možností nastavenia, preddefinovaných vzhľadov, no akosi som opäť bojoval s chaotickosťou a neintuitívnosťou. Pozri si niekoľko možných vzhľadov zobrazenia nižšie:
Pri pohľade na exteriér hybridné 3008 rozhodne neurazí. Nenasleduje síce ešte novú dizajnovú filozofiu modelov ako 508 či 208, z hľadiska vzhľadu exteriéru však nemôžem povedať ani jedno kryvé slovo. Rozmermi 4447 x 1841 x 1624 mm je toto SUV prekvapivo spratné a dobre sa s ním manévruje.
Zvládne aj mierny terén, no vopred upozorňujem, že 3008-čka vyslovene nie je stavaná ako off-roadové „náradie“, s ktorým budeš zdolávať ťažké svahy či zablatené poľné alebo lesné cesty. Cestu niekam na chatu zvládne, no vždy maj na pamäti, že niekde sú jeho limity – konštrukčné aj výkonnostné.
Zhodnotenie
Pri Peugeotoch je to vždy veľmi ťažké zhodnotenie. Na jednej strane je tu veľmi kvalitné auto, ktoré dokáže prekvapiť v pozitívnom slova zmysle mnohými výbornými vlastnosťami, no na druhej strane, stále nájdem niekedy až banálne chyby, ktoré pozitívny dojem istým spôsobom kazia.
Pozitíva nájdeš detailne vysvetlené vyššie (bolo ich naozaj dosť), no ešte raz si pripomenieme negatíva, ktoré sa zväčša týkajú spotreby spaľovacieho motora ak nemáš nabité batérie a hlavnej veľmi malej palivovej nádrže.
Je pravda, že pri plug-in hybride je nabíjanie alfou a omegou, no čo spravíš napríklad pri letnej dovolenke do Chorvátska, kam treba odšoférovať 500 a viac kilometrov? S takto malou nádržou a vysokou spotrebou bude akýkoľvek elektrický pohon ako doplnok úplne zbytočný a so „smädným“ 300 koňovým autom budeš na čerpacích staniciach stáť relatívne často. Nuž, veľká škoda, bezproblémové auto to rozhodne nie je.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
7/10
Teraz čítajú
Prepraví ohromný počet áut. BYD spustil najväčšiu loď svojho druhu na svete
Nabíjanie elektromobilov bude lacnejšie. Firma Renaultu chce naplno využívať túto prebytočnú energiu
Veľký test elektromobilov: Kráľom dojazdu v zime sa stala prekvapivá značka, Tesla riadne sklamala
Porušil legislatívu, tak ho rovno zabavili. V európskej krajine odobrali majiteľovi Teslu Cybertruck
Svetová automobilka dostala astronomickú pokutu. Podvádzala s emisiami CO2
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli revolučnú batériu, mieri už do výroby
- Porušil legislatívu, tak ho rovno zabavili. V európskej krajine odobrali majiteľovi Teslu Cybertruck
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Znížia ceny áut, aby oživili predaje. Jedna z najstarších automobiliek má veľkú krízu, spasia ju 3 opatrenia
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli revolučnú batériu, mieri už do výroby
- Porušil legislatívu, tak ho rovno zabavili. V európskej krajine odobrali majiteľovi Teslu Cybertruck
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Znížia ceny áut, aby oživili predaje. Jedna z najstarších automobiliek má veľkú krízu, spasia ju 3 opatrenia
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Za menej peňazí už lepšie auto nekúpiš. Tento nový hybrid je dokonalý pre Slovákov (TEST)
- Ľudia nechcú ani ich elektromobily. Nemecký gigant predáva čoraz menej áut, chystá novú generáciu
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
Jadrová ponorka USA nasadila podvodné drony. Vyšle ich na tajné misie proti nepriateľom
Je veľký ako semienko jahody. ESA vyvinula vesmírny čip, ktorý bude mať dôležitú úlohu
Gigantický jašter so žraločími zubami znova „ožil“. Staré náčrty odkryli záhadu obávaného predátora
Slovenská sporiteľňa ohlásila veľkú novinku pri platbách. Známu aplikáciu už nebudeš potrebovať
Viac funkcií za viac peňazí. Balíček Microsoft 365 výrazne zdražel, môže za to unikátna funkcia
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené