Tesla sa dočkala konkurencie z Číny. Tieto dostupné elektrické SUVečka ju dobiehajú výbavou a predčia nízkou cenou
Americká Tesla všetkým ukázala, akým smerom sa vybrať pri vývoji elektromobilov. Po luxusných kúskoch priniesla zákazníkom dostupnejší Model 3, s ktorým sa však musela popasovať, no napriek problémom má veľké predstavy aj do budúcnosti. Zatiaľ čo Tesla spriada plány na nový Model Y, dva čínske startupy predstavili svoju víziu dostupného elektrického SUV s veľkým potenciálom.
Aktuálny plán Tesly je vylepšovať produkciu Modelu 3 a popritom vyrábať aj luxusnejší Model S a Model X. Trojica amerických elektromobilov je zatiaľ jedinou v ponuke spoločnosti, no portfólio by mal už v budúcom roku rozšíriť elektrický SUV model, o ktorom ale Tesla toho veľa nepovedala. Stačí však chvíľa nepozornosti a na opačnom konci sveta pomaly rastie konkurencia, ktorá vie ako vyrobiť elektrické SUV spĺňajúce všetky moderné štandardy.
Nejde pritom len o model jedného výrobcu, ale hneď o dvojicu elektromobilov z Číny, ktoré sa pred pár dňami dočkali svojej premiéry. V tomto prípade hovoríme o nových čínskych startupoch, ktoré prinášajú do automobilového sveta skvelo vybavené novinky za ešte nižšie ceny ako sľubuje Tesla. Nové SUVečka síce nie sú pre ostrieľaného amerického výrobcu príliš veľkou hrozbou, no predstavujú vývoj tohto priemyslu v Ázii, kde dochádza k rýchlej expanzii elektromobilov. Poďme sa však na tieto dva výtvory pozrieť zblízka.
NIO ES6
Tento kúsok je novým zástupcom modelovej rady ES, z ktorej sme pred časom mohli vidieť väčšieho súrodenca s označením ES8. Nová 6-ka je však o čosi menšou a dostupnejšou alternatívou, ktorá ponúka výborné špecifikácie. Po vzore Tesly sa aj tu dostal futuristický interiér plný moderných prvkov, medzi ktorými nechýba veľká 11,3″ dotyková obrazovka v strede palubovky, virtuálny kokpit, ktorý nahrádza klasické „budíky“, head-up displej, ale aj rad špičkových jazdných asistentov. NIO ES6 však ponúka aj niekoľko vlastných fičúr, ktoré majú prilákať budúcich zákazníkov.
Tesla sa musí mať na pozore. Na cestách už spozorovali plne elektrický model Volkswagenu
Aj tento čínsky výtvor tak disponuje umelou inteligenciou NIOMI, ktorú reprezentuje malý robot v stredne palubnej dosky. Výrobca však pridal do modelu ES6 aj inteligentný systém vôní, ktorý má cestujúcim ponúknuť ešte príjemnejší zážitok z jazdy. Táto novinka ale nikoho neurazí ani cenou, ktorá sa pohybuje na úrovni približne 45 000 € bez čínskych dotácií na elektromobily. Vďaka štátnej podpore tak môže byť NIO ES6 pre zákazníka ešte dostupnejší, pričom ponúka aj slušné pohonné ústrojenstvo rozdelené do niekoľkých prevedení.
Základná verzia:
- Dojazd: 410 km (430 km v performance prevedení)
- Energia batérie: 70 kWh
Vyššia verzia:
- Dojazd: 480 km (510 km v performance prevedení)
- Energia batérie: 84 kWh
Pri pohľade na tieto skvelé čísla však treba podotknúť, že dojazd na jedno nabitie je založený na základe starších európskych testov NEDC (New European Driving Cycle) z roku 1980, ktoré nahradí modernejšie testovanie WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure). Reálny dojazd na plnú kapacitu batérie sa tak môže mierne líšiť.
Xpeng G3
Prvý počin tejto čínskej spoločnosti vznikol aj vďaka spolupráci s Foxconnom a Alibabou, pričom nezakrýva inšpiráciu v Modeli X od Tesly. Mnoho dizajnových prvkov tak pripomína americké elektrické SUV, ktoré tomuto ekvivalentu z Ázie prepožičalo tiež niektoré časti interiéru. Zakladatelia tohto startupu sa totiž spoľahli aj na dostupné patenty Elona Muska, ktoré využili pri vývoji novej G3-ky. Na pohľad sa môže zdať, že ide len o akýsi čínsky klon Modelu X, no spoločnosť Xiaopeng si dala záležať aj na vlastnom systéme XPilot pre bezpečnú jazdu a Xmart OS pre ovládanie pomocou hlasu.
Ikonický Mustang z roku 1967 prišiel o „americké svaly“. Dostal elektromotor a interiér ako Tesla Model S
Základom všetkého je 145 kW elektromotor s krútiacim momentom 300 Nm. K tomu výrobca pribalil aj dve verzie s rozdielnym dojazdom. Pri pohľade na interiér je nám ale opäť jasné, ktorým elektromobilom sa Xiaopeng inšpiroval. Veľká dotyková obrazovka v strede tak nechýba ani v tomto prípade a za vencom volantu nájdeme obrazovku so všetkými ďalšími informáciami pre vodiča. Všetko ešte dopĺňa veľká panoramatická strecha, ktorá pri jazde ponúkne nádherný výhľad na oblohu. Zákazníka však pri pohľade na špecifikácie môže zaskočiť takmer rovnaký dojazd pri oboch prevedeniach elektromobilu.
Základná verzia:
- Dojazd: 351 km
- Energia batérie: 47 kWh
Vylepšená verzia:
- Dojazd: 365 km
- Energia batérie: 47 kWh
Výrobca na svojej oficiálnej stránke propaguje aj na pohľad skvelé zrýchlenie len 3,7 sekundy, avšak to platí pre akceleráciu z 0 na 50 km/h. Zároveň však dodáva, že pri konštantnej rýchlosti zvládne jeho elektromobil prejsť na jedno nabitie 520 km, respektíve 550 km v drahšom prevedení. Aj tu platí, že výsledky testov odpovedajú staršiemu systému NEDC. Cena ale nie je ani v jednom z týchto prípadov horibilná a najlacnejší variant sa bude predávať už za necelých 29 000 €. Po odpočítaní štátnych dotácií sa však cena zníži len na zhruba 17 000 €.
Lacné elektromobily sa dostávajú na výslnie
Čína sa intenzívne snaží presvedčiť svojich obyvateľov, že elektromobily sú budúcnosťou osobnej dopravy a pri plánoch zavrhnúť spaľovacie motory neváha ponúkať aj štedré dotácie. Obe spomínané spoločnosti pritom majú s výrobou svojich noviniek začať skôr ako Tesla spustí produkciu Modelu Y. NIO už spustil predobjednávky na svoj nový model ES6, ktorý uvidia prví majitelia už od júna budúceho roka.
Rovnako tak začal s predobjednávkami aj Xiaopeng, no tomuto mladému startupu potrvá dodať prvé kusy modelu G3 o čosi dlhšie. Obaja výrobcovia si však ešte musia získať priazeň zákazníkov, čo sa im môže podariť dovtedy, pokým Tesla prinesie na čínsky trh svoj Model Y. Aj s pomocou štátnych dotácií sa tak domáce automobilky môžu dostať so svojimi lacnými elektromobilmi do popredia a neskôr už nemusí pre Teslu ostať v Číne veľa miesta.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Zbohom Tesla? Európania dali Muskovi tvrdú lekciu, prepad je brutálny
Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
Elektromobily opäť zahanbili spaľováky. Nová štúdia vyvrátila odveký mýtus o znečistení
Známa firma vyvinula prvý spaľovací motor s palivom budúcnosti. Trvalo im to 3 roky a minuli 120 miliónov eur
Veľké emisné zmeny: EÚ dáva spaľovákom „druhú šancu“, automobilky majú dôvod na radosť
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Populárny suplement takmer zabil zdravého muža. „Mal som všetky príznaky zlyhania pečene,“ uviedol
Nárast infarktov u mladých ľudí okolo 30 rokov: Pracovné preťaženie a deadliny zvyšujú riziko srdcového zlyhania (ODBORNÍK)
KVÍZ: Len 10 % Slovákov vie, koľko kostí má dospelý človek. Zodpovedaj otázky, ktoré by potrápili aj Darwina
300 miliónov ročne. Zamestnávatelia chcú zrušiť dva štátne sviatky, Slováci sú proti
EXKLUZÍVNE ZÁBERY: Lavína vo švajčiarskych Alpách vytvorila „hrádzu duchov“. Ďalšie dediny čakajú na evakuáciu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Ročne spravím spaľovákom 48 000 km, predal som ho a kúpil elektromobil. Výsledok ma dostal
- Známa firma vyvinula prvý spaľovací motor s palivom budúcnosti. Trvalo im to 3 roky a minuli 120 miliónov eur
- Ak ju nesplníš, EÚ ti vezme vodičák. Slovákov čaká nezmyselná nová povinnosť
- Zbohom Tesla? Európania dali Muskovi tvrdú lekciu, prepad je brutálny
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Známa firma vyvinula prvý spaľovací motor s palivom budúcnosti. Trvalo im to 3 roky a minuli 120 miliónov eur
- Ročne spravím spaľovákom 48 000 km, predal som ho a kúpil elektromobil. Výsledok ma dostal
- Ak ju nesplníš, EÚ ti vezme vodičák. Slovákov čaká nezmyselná nová povinnosť
- Veľké emisné zmeny: EÚ dáva spaľovákom „druhú šancu“, automobilky majú dôvod na radosť
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Za 12 tisíc eur dostaneš auto s dojazdom 2 000 km. Známa značka šokovala svet novým modelom
- Známa firma vyvinula prvý spaľovací motor s palivom budúcnosti. Trvalo im to 3 roky a minuli 120 miliónov eur
- Ročne spravím spaľovákom 48 000 km, predal som ho a kúpil elektromobil. Výsledok ma dostal
- Slováci sa za ním budú trhať. Do Európy prišiel ultralacný elektromobil s dojazdom 500 km
Kúrenie už Slovákov nezruinuje. Cena tepla prudko klesá
Benzín aj nafta zdraželi. Takto vysoko neboli celé týždne
Boeing šliape na plyn. 737 MAX pôjde do výroby aj napriek kritike
Rusko má silného spojenca. Zelenskyj tvrdí, že nastala dronová kríza
Americké firmy musia zastaviť export do Číny. Softvér bude dostupný len na výnimku
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Populárny suplement takmer zabil zdravého muža. „Mal som všetky príznaky zlyhania pečene,“ uviedol
Nárast infarktov u mladých ľudí okolo 30 rokov: Pracovné preťaženie a deadliny zvyšujú riziko srdcového zlyhania (ODBORNÍK)
KVÍZ: Len 10 % Slovákov vie, koľko kostí má dospelý človek. Zodpovedaj otázky, ktoré by potrápili aj Darwina
300 miliónov ročne. Zamestnávatelia chcú zrušiť dva štátne sviatky, Slováci sú proti
EXKLUZÍVNE ZÁBERY: Lavína vo švajčiarskych Alpách vytvorila „hrádzu duchov“. Ďalšie dediny čakajú na evakuáciu
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené