Autopilot Tesly možno skutočne nevidel stojacich hasičov, vedel o tom vodič?
Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.
Elektromobil Tesla pred pár dňami opäť havaroval. Vodič aj v tomto prípade poukazuje na zapnutý systém asistenčného riadenia, ktorý mal auto ovládať. Celá nehoda a hľadanie vinníka je ale komplikovanejšia záležitosť.
Pondelková nehoda značne zarezonovala v médiách, na sociálnych sieťach aj medzi odborníkmi. Elektromobil Tesla Model S na jednej z kalifornských diaľníc nabúral do stojaceho hasičského vozidla, ktoré zasahovalo pri inej kolízii. Akoby zázrakom sa nič nestalo, aj keď celá zrážka sa mala odohrať pri vysokej rýchlosti.
While working a freeway accident this morning, Engine 42 was struck by a #Tesla traveling at 65 mph. The driver reports the vehicle was on autopilot. Amazingly there were no injuries! Please stay alert while driving! #abc7eyewitness #ktla #CulverCity #distracteddriving pic.twitter.com/RgEmd43tNe
— Culver City Firefighters (@CC_Firefighters) 22. januára 2018
Aj vodič vyviazol bez zranení a po vystúpení prstom ukázal na funkciu Autopilota. Oficiálne vyšetrovanie ešte neskončilo a k obvineniam sa bližšie nevyjadrila ani Tesla, napriek tomu je však jasné, že podobná nehoda sa môže zopakovať každým dňom. Prečo?
Nevidieť a nechcieť vidieť
Problémom je to, akým spôsobom (ne)fungujú v súčasnosti systémy autonómnych asistentov, pričom bližší pohľad ponúka portál Wired. Faktom je, že údajná situácia z nedávnej nehody je typickým príkladom nehody, ktorá sa môže opakovať. Autonómni asistenti na vozidlách veľkých výrobcov spolupracujú s rôznou zostavou kamier, senzorov a radarov. Tieto zariadenia si vedú dobre pri spozorovaní a sledovaní pohyblivých cieľov, no ťažším orieškom sú statické objekty, obzvlášť pri rýchlosti nad 80 km/h.
Spozorovanie objektov pri vysokej rýchlosti je ťažké, takže ani moderná technológia nevidí všetko. Do toho treba ešte prirátať fakt, že všetko vidieť ani úplne nechce. Keďže detekcia statických objektov nie je v rýchlosti úplne presná, aj dopravné značky, informačné tabule nad vozovkou či iné podobné predmety by mohli spustiť „poplach“.
Ten môže v situácii, keď si systém myslí, že je pred ním prekážka spustiť prudké brzdenie. Taká akcia ale nie je vždy žiaduca. Obzvlášť na diaľnici to znamená často väčšie nebezpečenstvo než vysoká rýchlosť, takže vývojári autonómnych asistentov museli urobiť kompromis – ignorovať niektoré (falošne-pozitívne) detekcie.
„Vždy musíte nájsť vyváženie medzi brzdením v nepotrebných situáciách a nebrzdením, keď je to potrebné.“ Erik Coelingh, vývojár autonómnej AI v rozhovore pre portál Wired.
Nebrzdím, pridám
Takže problémom môže byť napríklad situácia, keď zapnutý autonómny asistent nasleduje pred ním idúce auto, ktoré ale náhle odbočí, respektíve sa zaradí do iného pruhu. Ak je v takom prípade pred vozidlom odstavené iné vozidlo, autonómny systém nemusí začať spomaľovať či vyhýbať sa prekážke. Odignoruje ju, respektíve ak je tesne pred ním, ani ju nespozoruje a dokonca môže zvýšiť rýchlosť na povolený/nastavený limit.
Takúto situáciu napríklad opisuje Volvo vo svojom manuále pre svojho asistenta s názvom Pilot Assist. Akási obdoba tohto správania však môže byť u veľkých výrobcov veľmi podobná a situácia sa mohla odohrať aj pri pondelkovej nehode Tesly v Kalifornii.
„Pilot Assist nebrzdí vždy v prípade ľudí, zvierat, malých vozidiel ako sú bicykle a motocykle. Ani pri malých prívesoch, blížiacich sa áut, pomalých alebo nepohyblivých vozidlách a predmetoch.“ – manuál Volvo k Pilot Assist
Takže vozidlo so zapnutým asistentom nielenže nezastaví vždy pred stojacou prekážkou, ale môže voči nej za istých okolností aj zrýchliť. Takáto funkcia vzbudzuje značnú kontroverziu. Celé to pôsobí ako chyba či nedokonalosť systémov, len ich tvorcovia to skôr prezentujú ako funkciu. Každopádne, sú to vodiči, ktorí o takomto správaní asistentov musia dopredu vedieť. Ide zároveň presne o situácie, pre ktoré sú stále v autách brzdy aj volant. Pozornosť vodiča je totiž nevyhnutná počas celej jazdy, či už auto ovláda sám alebo s pomocou počítača. Nakoniec, ide stále o asistentov jazdy, nie plne autonómne režimy. Žiadne také auto nie je ešte komerčne dostupné. Takže ak vodič z pondelkovej nehody v Kalifornii prstom ukazuje na Autopilota Tesly, ukazuje zároveň na seba.
Pilot? Ten to odšoféruje
Otázkou je zároveň nakoľko automobilky dostatočne prízvukujú, že ich systémy slúžia len na asistenciu a nie na samostatné riadenia auta. Nedávno sme videli video, ktoré zobrazuje oklamanie bezpečnostného systému Tesly pomocou pomaranča, vodič tak musel držať ani ruky na volante. Aj názov Autopilot zrejme u niektorých šoférov Tesly evokuje pocit, že auto to zvládne samo.
Ostatní výrobcovia tiež dávajú svojím asistentom lákavé mená, ktoré vábia potencionálnych kupcov. Audi má Pilota pre jazdu v dopravnej zápche, Nissan zas systém s názvom ProPilot Assist a spomínané Volvo Pilot Assist. Aj títo „piloti“ teda zrejme dodávajú niektorým šoférom priveľa sebadôvery a na tom nesú vinu aj automobilky.
Nenechaj si ujsť
Známy hacker chce vyhrať súboj o samojazdiace autá. Jeho systém za menej ako 1000 dolárov vie naučiť jazdiť aj tvoje auto
Keď sa návod hodí
Pondelková nehoda Tesly na kalifornskej diaľnici by tak mohla byť pripomienkou, že skutočne autonómne vozidlá po našich cestách stále nejazdia a k ich predstaveniu sme ešte pár rokov ďaleko. Počítačom ovládaní asistenti nie sú zďaleka perfektní, ale sú to samotní vodiči, ktorí si to musia uvedomiť ako prví. Drvivú väčšinu zaváhaní systému totiž vedia pri pozornosti napraviť, no vítané bude aj dôslednejšie upozorňovanie od automobiliek. Zároveň je zjavné, že zapnutie asistenta jazdy v aute je jednou z tých (mála) vecí na svete, pred ktorou sa skutočne oplatí prečítať návod k používaniu.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Táto umelá inteligencia vie, kedy zomrieš. Experti ale varujú, aby sme boli opatrní
Tesla oklamala ľudí. Za toto môžu všetci skončiť vo väzení
VIDEO Ohlásili nového Votrelca. Hororovú sci-fi hru si zahráme ešte tento rok
Vyrába pri teplote 40-násobne vyššej ako na Slnku. Intel zostrojil najpokročilejšiu mašinu na čipy
Niesol raketoplán a milióny ľudí. Legendárne lietadlo Boeingu končí, dostane brutálnu náhradu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nespoznáš ich. Nový zákon zmení slovenské diaľnice, toto začne platiť o 2 mesiace
- Slovensko zapíše do histórie. Naše lietajúce auto má za sebou obrovský úspech
- Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Naplnili sa najhoršie obavy. Slávny výrobca elektromobilov sa rúti do ďalšieho bankrotu
-
- Nespoznáš ich. Nový zákon zmení slovenské diaľnice, toto začne platiť o 2 mesiace
- Slovensko zapíše do histórie. Naše lietajúce auto má za sebou obrovský úspech
- Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
- Naplnili sa najhoršie obavy. Slávny výrobca elektromobilov sa rúti do ďalšieho bankrotu
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
-
- Slovensko zapíše do histórie. Naše lietajúce auto má za sebou obrovský úspech
- Nespoznáš ich. Nový zákon zmení slovenské diaľnice, toto začne platiť o 2 mesiace
- Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
- Slováci padli do kolien. Najlacnejší elektromobil na Slovensku je ešte lepší a lacnejší
- Naplnili sa najhoršie obavy. Slávny výrobca elektromobilov sa rúti do ďalšieho bankrotu
Macron chce otvoriť diskusiu o európskej obrane vrátane jadrových zbraní
Bieloruskí hekeri oznámili, že sa nabúrali do siete bieloruskej KGB
Jadrový program Poľska podľa expertov napreduje k stavbe elektrární
Bez auta to nepôjde. Vlastniť vozidlo je podľa tejto krajiny prioritou
V spoločnosti Kia otvorili interaktívne tréningové centrum pre bezpečnosť práce
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené