Zlomové testy sú hotové, elektrické lietadlo od Rolls-Royce vzlietne už o pár týždňov
Rolls-Royce nie je len výrobca superluxusných automobilov, táto britská spoločnosť je známa aj svojim pôsobením v leteckom priemysle, kam dodáva najmä prúdové motory pre dopravné lietadlá Boeing a Airbus. V posledných rokoch ale inklinuje aj smerom k ekologickému lietaniu, projekt ACCEL a elektrické lietadlo Spirit of Innovation má za sebou dôležité testy a čoskoro bude pripravené na svoj prvý skutočný let, informoval portál Telegraph.
Testy elektrického lietadla Spirit of Innovation prebiehali v piatok poobede na malom letisku v anglickom meste Gloucester. Testovací pilot Phill O’Dell vykonal niekoľko nízkych preletov ponad dráhu, cieľom bolo zbierať a vyhodnocovať údaje z toho, ako sa lietadlo správa a ako sa pilotovi ovláda.
O’Dell však bol z lietadla nadšený, podľa jeho slov to bolo, ako keby sadol do vesmírnej lode. Lietanie s elektrickým lietadlom je vraj úplne iný zážitok, než pilotovanie malého vrtuľového lietadla so spaľovacím motorom.
Spirit of Innovation totiž nevydáva takmer žiaden zvuk, počuť jedine chladiaci systém batérií a motorov a samozrejme zvuk, ktorý vydáva rotácia vrtule. Ak je ale lietadlo na dráhe a stojí, vrtuľa sa mu netočí, vďaka elektrickému pohonu to totiž nie je absolútne potrebné.
Najrýchlejšie svojho druhu
Spirit of Innovation vyvíja Rolls-Royce spolu so startupom Electroflight, ktorý stojí za vývojom batérií a tepelného manažmentu lietadla. Ich cieľom je prekonať doterajší rýchlostný rekord lietadla výhradne na elektrický pohon, chcú dosiahnuť rýchlosť viac ako 480 km/h, čím by súčasný rekord prekonali o 160 km/h.
NEPREHLIADNI
Svetový unikát: Táto krajina otvorí o pár mesiacov prvé špeciálne letisko pre lietajúce autá
Testy dopadli podľa očakávaní, prvý ostrý let teda môžeme očakávať už v priebehu najbližších týždňov, informuje FlightGlobal. Project ACCEL je okrem Rolls-Royce z istej časti dotovaný aj Leteckým technologickým inštitútom (ATI), celková čiastka na projekt je 7,39 milióna eur a vývoj lietadla trvá zhruba tri roky.
To je v leteckom segmente naozaj rekordne krátka doba a ešte rekordnejšie nízka čiastka určená na vývoj. Len pre porovnanie, vývoj nového prúdového motora stojí Rolls-Royce viac ako 1 miliardu eur a zaberie 10 rokov.
Pohonný systém, ktorý dokáže lietať
Vývojári lietadla Spirit of Innovation ho nazývajú aj pohonnou jednotkou, ktorá dokáže vzlietnuť. Toto pomenovanie si elektrické lietadlo vyslúžilo njamä preto, že pohonný systém váži až 700 kg, zatiaľ čo zvyšok konštrukcie lietadla iba 300 kg.
Výkon 500 koní dodávajú celkovo tri elektromotory vyrábané firmou YASA. Pri prvom ostrom lete však ešte rýchlostný rekord lámať nebudú, no tento míľnik by chceli splniť ešte v prvej polovici 2021.
ACCEL je však iba jeden z projektov, v ktorých sa Rolls-Royce zameriava na znižovanie emisií. Patria sem aj partnerstvá so spoločnosťou Airbus na projekte E-Fan X, ktorý je dôležitým odrazovým mostíkom k hybridným elektrickým komerčným lietadlám.
Rolls-Royce tiež spolupracuje so škandinávskou aerolinkou Widerøe, ktorá má ambíciu nahradiť a elektrifikovať svoju regionálnu flotilu s viac ako 30 lietadlami do roku 2030. Projekt ACCEL má byť akousi alternatívou či konkurenciou pre stále reálnejšie lietadla s vertikálnym vzletom.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Expert na elektromobilitu: Vstupujeme do éry, kedy spaľováky nemajú šancu konkurovať. Nabíjačku bude mať každé parkovacie miesto
Nič také tu ešte nebolo. Prvá automobilka má riešenie najväčšieho problému elektromobilov
Na semafory chcú pridať štvrtú farbu. Vyrieši večný problém, má to ale veľký háčik
Z týchto parametrov odpadneš. Prichádza prvý sériový elektromobil s revolučnou batériou
Najlacnejšia Tesla v histórii je konečne tu. Máme dátum, kedy spustia výrobu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nič také tu ešte nebolo. Prvá automobilka má riešenie najväčšieho problému elektromobilov
- Na semafory chcú pridať štvrtú farbu. Vyrieši večný problém, má to ale veľký háčik
- Ľudia prosia, aby to nerobili. Prvé európske mesto zavádza „bič” na elektrické bicykle
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Z týchto parametrov odpadneš. Prichádza prvý sériový elektromobil s revolučnou batériou
-
- Nič také tu ešte nebolo. Prvá automobilka má riešenie najväčšieho problému elektromobilov
- Na semafory chcú pridať štvrtú farbu. Vyrieši večný problém, má to ale veľký háčik
- Z týchto parametrov odpadneš. Prichádza prvý sériový elektromobil s revolučnou batériou
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Najlacnejšia Tesla v histórii je konečne tu. Máme dátum, kedy spustia výrobu
-
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Ľudia prosia, aby to nerobili. Prvé európske mesto zavádza „bič” na elektrické bicykle
- Nič také tu ešte nebolo. Prvá automobilka má riešenie najväčšieho problému elektromobilov
- Najlacnejšia Tesla v histórii je konečne tu. Máme dátum, kedy spustia výrobu
- Z týchto parametrov odpadneš. Prichádza prvý sériový elektromobil s revolučnou batériou
Aktuálne: Najväčší kryptopodvodník histórie pozná trest
Európa by sa mala inšpirovať. Prvý krát v históriitáto krajina reštartuje jadrovú elektráreň
Najdrahší benzín spomedzi okolitých krajín EÚ má práve Slovensko
Elektrické nákladiaky Tesla môžu byť vyrábané v Európe, firma rokuje s touto krajinou
Žije. Japonská Sonda prekvapivo zvládla lunárnu noc
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené