Zistenie, ktoré zmení elektromobily. Ford našiel totálne prekvapivý spôsob, ako znížiť ich spotrebu
Nižší dojazd elektromobilov v zime trápi prakticky všetky automobilky na svete. Elektromobil totiž neprodukuje dostatok odpadového tepla, ktorým by mohol vykurovať interiér a preto je spotreba pri niektorých elektromobiloch citeľne vyššia. Ford sa s týmto problémom chce vysporiadať po svojom a namiesto tradičného kúrenia cez výduchy uvažuje nad zavedením vyhrievania plôch v interiéri, píše Electrive.
Vyhrievanie plôch, respektíve výplní interiéru nie je žiadnou veľkou novinkou. Už roky totiž poznáme vyhrievaný volant či vyhrievané sedadlá. Po zapnutí tejto funkcie v zime začnú sedadlá aj volant sálať teplo v priebehu pár desiatok sekúnd, čím nám navodia komfortnejší pocit omnoho skôr, než pocítime teplo fúkané z výduchov ventilácie.
Čo ak by sme ale okrem vyhrievaných sedadiel a volantu vyhrievali aj výplne dverí, lakťové opierky, koberčeky či dokonca slnečné clony? Ford prišiel na to, že určitej skupine vodičov dokáže takýto systém znížiť spotrebu až o 13 %.
Efektívnejší spôsob navodenia pocitu tepla
Rozdiel medzi vyhrievanými plochami a kúrením skrz výduchy ventilácie je jednoduchý. Zatiaľ čo cez výduchy ohrievame okolitý vzduch v kabíne, vyhrievané sedadlá a volant odovzdávajú vodičovi teplo priamym kontaktom.
Ford testoval princíp vyhrievaných plôch interiéru na elektrickej dodávke, pričom simuloval prácu kuriérov počas zimy. Tí počas dňa neustále vystupujú z auta a pri každom jednom otvorení dverí dôjde k výmene teplého vzduchu v kabíne so studeným vzduchom vonku. Celý energeticky náročný proces ohrievania vzduchu sa tak musí začať od začiatku, ak sa chce vodič vo vnútri cítiť komfortne.
Naopak vyhrievané plochy tak rýchlo nevychladnú a pri opätovnom kontakte s vodičom mu ihneď začnú odovzdávať teplo. Inžinieri zistili, že takáto forma kúrenia dokáže výrazne znížiť spotrebu v kabíne, informuje Ford v tlačovej správe.
Využitie aj v osobných autách
Na prvý pohľad sa úspora energie a zvýšenie dojazdu nemusia javiť nijak zásadne, no z dlhodobého hľadiska môže takýto spôsob vykurovania ušetriť firmám nemalé peniaze za elektrinu. Systém vykurovaných plôch by si našiel svoje uplatnenie aj v osobných elektromobiloch. Častokrát totiž vodiči v zime absolvujú krátke trasy, kedy sa vzdych v kabíne ani nestihne zohriať na komfortnú teplotu.
V takomto prípade by bolo efektívnejšie použiť vyhrievaný volant, sedadlo a lakťové opierky. Uvidíme, či sa dočkáme nasadenia tohto riešenia do produkčných elektromobilov Ford. Problémom je predovšetkým to, že tento princíp takmer vôbec nefunguje, respektíve mu rapídne klesá efektivita pri vykurovaní povrchov, ktorých sa pasažieri alebo vodič nedotýkajú.
Ďalšia automobilka na to ide ešte sofistikovanejšie
Existuje ešte jeden efektívny a často používaný spôsob kúrenia, ktorý ale zatiaľ neprenikol do automobilov, a tým je kúrenie pomocou infra panelov, ktoré do svojho elektromobilu nasadila automobilka Lexus.
Vykurovanie infra panelmi funguje na úplne inom princípe ako bežné kúrenie. Zatiaľ čo pri bežnom vykurovaní sa zohrieva vzduch, infra panely pomocou infračerveného žiarenia zohrievajú objekty, na ktoré toto žiarenie dopadá. Dá sa teda povedať, že infra panel zohrieva priamo pasažierov vo vozidle a neplytvá energiu na zohrievanie vzduchu.
Až tieto objekty následne vyžarujú teplo do priestoru a ohrievajú tak okolitý vzduch. Výhodou infra vykurovania je, že je energeticky menej náročné ako klasické kúrenie, napríklad aj tepelným čerpadlom.
Automobilka uvádza, že infra panely v ich elektrickom Lexus RZ 450e dokážu znížiť spotrebu elektrickej energie v zime až o 8 %. Tento typ vykurovania je samozrejme za príplatok a dokúpiť sa dá iba pri vyšších stupňoch výbavy. Dvojica infra panelov je umiestnená pod prístrojovou doskou, zhruba v úrovni kolien.
Samozrejme k dispozícii je popri paneloch aj bežné kúrenie pomocou tepelného čerpadla. Infra panely ho iba dopĺňajú, no podľa automobilky pasažierom vpredu navodzujú veľmi príjemný pocit, akoby mali na nohách teplú prikrývku.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Na Slovensko vstupuje ďalšia automobilka. Bude u nás predávať prémiový aj lacný elektromobil
Veľmoc dala zelenú autu budúcnosti. Lietajúci elektromobil s dojazdom 1000 km je za rohom
Má 340 koní a 560 km dojazd. Nová Škoda je najvýkonnejšie auto milovanej značky
Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Pohoda 2025 odhalila ďalšie veľké meno. Na letisku v Trenčíne vystúpi hudobná ikona
Mozgová hmla či výpadky pamäti: Príznaky menopauzy môžu byť tichým varovaním pred zákernou chorobou
Podporí trávenie, imunitu a môže ochrániť pred rakovinou: Nápoj, ktorý by nemal chýbať v tvojom jedálničku
KVÍZ: Iba 5 % Slovákov zodpovie prvú otázku. Otestuj sa, či by ťa Einstein prijal do svojho klubu fyzikov
Revolučná metóda 4:3 mení „pravidlá hry“: Vedci sľubujú väčší úbytok hmotnosti bez počítania kalórií
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Na Slovensko vstupuje ďalšia automobilka. Bude u nás predávať prémiový aj lacný elektromobil
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdila to ďalšia štúdia
- Strmhlavý pád Tesly pokračuje. Zverejnili katastrofálne čísla, Musk konečne našiel vinníka
-
- Na Slovensko vstupuje ďalšia automobilka. Bude u nás predávať prémiový aj lacný elektromobil
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
- Strmhlavý pád Tesly pokračuje. Zverejnili katastrofálne čísla, Musk konečne našiel vinníka
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdila to ďalšia štúdia
-
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s pohonom budúcnosti
- Je ultrabezpečné a má úchvatný výkon. Toto hybridné SUV prejde bez tankovania takmer 1 500 km
- Čína má plán, ktorý zničí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, odborníci im tlieskajú
- Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
Zlato kleslo najprudšie za posledné týždne. Môže za to dohoda medzi USA a Čínou
Koniec éry inkluzívnych programov v korporáciách? Toto nikto nečakal
Spolupráca cez oceán. EÚ a Japonsko sa zameriavajú na digitálnu suverenitu
Banka vstupuje do AI. Slovenská sporiteľňa chce zodpovedné inovácie
Slovenská veda naberá výkon. Nový superpočítač Perun zmení výskum aj AI
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Pohoda 2025 odhalila ďalšie veľké meno. Na letisku v Trenčíne vystúpi hudobná ikona
Mozgová hmla či výpadky pamäti: Príznaky menopauzy môžu byť tichým varovaním pred zákernou chorobou
Podporí trávenie, imunitu a môže ochrániť pred rakovinou: Nápoj, ktorý by nemal chýbať v tvojom jedálničku
KVÍZ: Iba 5 % Slovákov zodpovie prvú otázku. Otestuj sa, či by ťa Einstein prijal do svojho klubu fyzikov
Revolučná metóda 4:3 mení „pravidlá hry“: Vedci sľubujú väčší úbytok hmotnosti bez počítania kalórií
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené