Zistenie, ktoré zmení elektromobily. Ford našiel totálne prekvapivý spôsob, ako znížiť ich spotrebu
Nižší dojazd elektromobilov v zime trápi prakticky všetky automobilky na svete. Elektromobil totiž neprodukuje dostatok odpadového tepla, ktorým by mohol vykurovať interiér a preto je spotreba pri niektorých elektromobiloch citeľne vyššia. Ford sa s týmto problémom chce vysporiadať po svojom a namiesto tradičného kúrenia cez výduchy uvažuje nad zavedením vyhrievania plôch v interiéri, píše Electrive.
Vyhrievanie plôch, respektíve výplní interiéru nie je žiadnou veľkou novinkou. Už roky totiž poznáme vyhrievaný volant či vyhrievané sedadlá. Po zapnutí tejto funkcie v zime začnú sedadlá aj volant sálať teplo v priebehu pár desiatok sekúnd, čím nám navodia komfortnejší pocit omnoho skôr, než pocítime teplo fúkané z výduchov ventilácie.
Čo ak by sme ale okrem vyhrievaných sedadiel a volantu vyhrievali aj výplne dverí, lakťové opierky, koberčeky či dokonca slnečné clony? Ford prišiel na to, že určitej skupine vodičov dokáže takýto systém znížiť spotrebu až o 13 %.
Efektívnejší spôsob navodenia pocitu tepla
Rozdiel medzi vyhrievanými plochami a kúrením skrz výduchy ventilácie je jednoduchý. Zatiaľ čo cez výduchy ohrievame okolitý vzduch v kabíne, vyhrievané sedadlá a volant odovzdávajú vodičovi teplo priamym kontaktom.
Ford testoval princíp vyhrievaných plôch interiéru na elektrickej dodávke, pričom simuloval prácu kuriérov počas zimy. Tí počas dňa neustále vystupujú z auta a pri každom jednom otvorení dverí dôjde k výmene teplého vzduchu v kabíne so studeným vzduchom vonku. Celý energeticky náročný proces ohrievania vzduchu sa tak musí začať od začiatku, ak sa chce vodič vo vnútri cítiť komfortne.
Naopak vyhrievané plochy tak rýchlo nevychladnú a pri opätovnom kontakte s vodičom mu ihneď začnú odovzdávať teplo. Inžinieri zistili, že takáto forma kúrenia dokáže výrazne znížiť spotrebu v kabíne, informuje Ford v tlačovej správe.
Využitie aj v osobných autách
Na prvý pohľad sa úspora energie a zvýšenie dojazdu nemusia javiť nijak zásadne, no z dlhodobého hľadiska môže takýto spôsob vykurovania ušetriť firmám nemalé peniaze za elektrinu. Systém vykurovaných plôch by si našiel svoje uplatnenie aj v osobných elektromobiloch. Častokrát totiž vodiči v zime absolvujú krátke trasy, kedy sa vzdych v kabíne ani nestihne zohriať na komfortnú teplotu.
V takomto prípade by bolo efektívnejšie použiť vyhrievaný volant, sedadlo a lakťové opierky. Uvidíme, či sa dočkáme nasadenia tohto riešenia do produkčných elektromobilov Ford. Problémom je predovšetkým to, že tento princíp takmer vôbec nefunguje, respektíve mu rapídne klesá efektivita pri vykurovaní povrchov, ktorých sa pasažieri alebo vodič nedotýkajú.
Ďalšia automobilka na to ide ešte sofistikovanejšie
Existuje ešte jeden efektívny a často používaný spôsob kúrenia, ktorý ale zatiaľ neprenikol do automobilov, a tým je kúrenie pomocou infra panelov, ktoré do svojho elektromobilu nasadila automobilka Lexus.
Vykurovanie infra panelmi funguje na úplne inom princípe ako bežné kúrenie. Zatiaľ čo pri bežnom vykurovaní sa zohrieva vzduch, infra panely pomocou infračerveného žiarenia zohrievajú objekty, na ktoré toto žiarenie dopadá. Dá sa teda povedať, že infra panel zohrieva priamo pasažierov vo vozidle a neplytvá energiu na zohrievanie vzduchu.
Až tieto objekty následne vyžarujú teplo do priestoru a ohrievajú tak okolitý vzduch. Výhodou infra vykurovania je, že je energeticky menej náročné ako klasické kúrenie, napríklad aj tepelným čerpadlom.
Automobilka uvádza, že infra panely v ich elektrickom Lexus RZ 450e dokážu znížiť spotrebu elektrickej energie v zime až o 8 %. Tento typ vykurovania je samozrejme za príplatok a dokúpiť sa dá iba pri vyšších stupňoch výbavy. Dvojica infra panelov je umiestnená pod prístrojovou doskou, zhruba v úrovni kolien.
Samozrejme k dispozícii je popri paneloch aj bežné kúrenie pomocou tepelného čerpadla. Infra panely ho iba dopĺňajú, no podľa automobilky pasažierom vpredu navodzujú veľmi príjemný pocit, akoby mali na nohách teplú prikrývku.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Automobilky oklamali svet a budú platiť. Obľúbený pohon zlyhal na celej čiare, produkuje veľké emisie
Slováci netušia, čo im hrozí. Nová „značka“ právom zaskočila vodičov, pokuta je až 1200 eur
Nafta sa stáva minulosťou. Britská batéria ušetrí desiatky percent nákladov a funguje len na slnko
Slovensko prepisuje rekordy. Počet nabíjacích bodov rastie o 31 % za rok
OFICIÁLNE: Lexus nestačí. Toyota spúšťa novú značku ultra-drahých áut
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slovensko má nové ohnisko žltačky: Hygienici RÚVZ varujú pred šírením
Peter Korbačka ovláda majetok v hodnote viac ako 2 miliardy eur: Nenápadný developer stojí za projektmi, ktoré menia Bratislavu
PRIESKUM: Prepad Smeru sa zastavil. Zmena ústavy výrazne uškodila jednej opozičnej strane
Rodina, ktorá mala nehodu s Gašparom, prehovorila: O zdravotný stav dcéry sa nezaujímal
Zásah armády a polície: Akcia Dexter odhalila nelegálne bojové chemické látky
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Automobilky oklamali svet a budú platiť. Obľúbený pohon zlyhal na celej čiare, produkuje veľké emisie
- Posledný argument odporcov skončil. Najväčší mýtus o elektromobiloch bol jedno veľké klamstvo
- Automobilový priemysel sa otriasa v základoch: Toyota uvedie elektromobily s revolučnými batériami
- Nafta sa stáva minulosťou. Britská batéria ušetrí desiatky percent nákladov a funguje len na slnko
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Automobilový priemysel sa otriasa v základoch: Toyota uvedie elektromobily s revolučnými batériami
- Posledný argument odporcov skončil. Najväčší mýtus o elektromobiloch bol jedno veľké klamstvo
- Automobilky oklamali svet a budú platiť. Obľúbený pohon zlyhal na celej čiare, produkuje veľké emisie
- Nafta sa stáva minulosťou. Britská batéria ušetrí desiatky percent nákladov a funguje len na slnko
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Veľká automobilka urobí zo Slovenska elektrickú veľmoc. Bude vyrábať lacné elektromobily pre celú Európu
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Posledný argument odporcov skončil. Najväčší mýtus o elektromobiloch bol jedno veľké klamstvo
Nahradia zastarané Tornáda. Štát EÚ chce kúpiť ďalšie stíhačky od USA, ponesú jadrové bomby
Dosiahne rýchlosť 309 km/h a Rusov privedie do šialenstva. Ukrajina našla odpoveď na zákernú zbraň
Zlyhali aj Nemci. Európanov stresuje nákup ojazdeného auta, až 55 % riešilo nečakaný problém
SPP varuje pred energetickou katastrofou. Brusel prišiel s radikálnym návrhom, najviac postihne Slovensko
Dôležitú oblasť chcú ochrániť pred Ruskom. Nemci uzavreli kritickú dohodu s maličkým európskym štátom
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP