Zistenie, ktoré zmení elektromobily. Ford našiel totálne prekvapivý spôsob, ako znížiť ich spotrebu
Nižší dojazd elektromobilov v zime trápi prakticky všetky automobilky na svete. Elektromobil totiž neprodukuje dostatok odpadového tepla, ktorým by mohol vykurovať interiér a preto je spotreba pri niektorých elektromobiloch citeľne vyššia. Ford sa s týmto problémom chce vysporiadať po svojom a namiesto tradičného kúrenia cez výduchy uvažuje nad zavedením vyhrievania plôch v interiéri, píše Electrive.
Vyhrievanie plôch, respektíve výplní interiéru nie je žiadnou veľkou novinkou. Už roky totiž poznáme vyhrievaný volant či vyhrievané sedadlá. Po zapnutí tejto funkcie v zime začnú sedadlá aj volant sálať teplo v priebehu pár desiatok sekúnd, čím nám navodia komfortnejší pocit omnoho skôr, než pocítime teplo fúkané z výduchov ventilácie.
Čo ak by sme ale okrem vyhrievaných sedadiel a volantu vyhrievali aj výplne dverí, lakťové opierky, koberčeky či dokonca slnečné clony? Ford prišiel na to, že určitej skupine vodičov dokáže takýto systém znížiť spotrebu až o 13 %.
Efektívnejší spôsob navodenia pocitu tepla
Rozdiel medzi vyhrievanými plochami a kúrením skrz výduchy ventilácie je jednoduchý. Zatiaľ čo cez výduchy ohrievame okolitý vzduch v kabíne, vyhrievané sedadlá a volant odovzdávajú vodičovi teplo priamym kontaktom.
Ford testoval princíp vyhrievaných plôch interiéru na elektrickej dodávke, pričom simuloval prácu kuriérov počas zimy. Tí počas dňa neustále vystupujú z auta a pri každom jednom otvorení dverí dôjde k výmene teplého vzduchu v kabíne so studeným vzduchom vonku. Celý energeticky náročný proces ohrievania vzduchu sa tak musí začať od začiatku, ak sa chce vodič vo vnútri cítiť komfortne.
Naopak vyhrievané plochy tak rýchlo nevychladnú a pri opätovnom kontakte s vodičom mu ihneď začnú odovzdávať teplo. Inžinieri zistili, že takáto forma kúrenia dokáže výrazne znížiť spotrebu v kabíne, informuje Ford v tlačovej správe.
Využitie aj v osobných autách
Na prvý pohľad sa úspora energie a zvýšenie dojazdu nemusia javiť nijak zásadne, no z dlhodobého hľadiska môže takýto spôsob vykurovania ušetriť firmám nemalé peniaze za elektrinu. Systém vykurovaných plôch by si našiel svoje uplatnenie aj v osobných elektromobiloch. Častokrát totiž vodiči v zime absolvujú krátke trasy, kedy sa vzdych v kabíne ani nestihne zohriať na komfortnú teplotu.
V takomto prípade by bolo efektívnejšie použiť vyhrievaný volant, sedadlo a lakťové opierky. Uvidíme, či sa dočkáme nasadenia tohto riešenia do produkčných elektromobilov Ford. Problémom je predovšetkým to, že tento princíp takmer vôbec nefunguje, respektíve mu rapídne klesá efektivita pri vykurovaní povrchov, ktorých sa pasažieri alebo vodič nedotýkajú.
Ďalšia automobilka na to ide ešte sofistikovanejšie
Existuje ešte jeden efektívny a často používaný spôsob kúrenia, ktorý ale zatiaľ neprenikol do automobilov, a tým je kúrenie pomocou infra panelov, ktoré do svojho elektromobilu nasadila automobilka Lexus.
Vykurovanie infra panelmi funguje na úplne inom princípe ako bežné kúrenie. Zatiaľ čo pri bežnom vykurovaní sa zohrieva vzduch, infra panely pomocou infračerveného žiarenia zohrievajú objekty, na ktoré toto žiarenie dopadá. Dá sa teda povedať, že infra panel zohrieva priamo pasažierov vo vozidle a neplytvá energiu na zohrievanie vzduchu.
Až tieto objekty následne vyžarujú teplo do priestoru a ohrievajú tak okolitý vzduch. Výhodou infra vykurovania je, že je energeticky menej náročné ako klasické kúrenie, napríklad aj tepelným čerpadlom.
Automobilka uvádza, že infra panely v ich elektrickom Lexus RZ 450e dokážu znížiť spotrebu elektrickej energie v zime až o 8 %. Tento typ vykurovania je samozrejme za príplatok a dokúpiť sa dá iba pri vyšších stupňoch výbavy. Dvojica infra panelov je umiestnená pod prístrojovou doskou, zhruba v úrovni kolien.
Samozrejme k dispozícii je popri paneloch aj bežné kúrenie pomocou tepelného čerpadla. Infra panely ho iba dopĺňajú, no podľa automobilky pasažierom vpredu navodzujú veľmi príjemný pocit, akoby mali na nohách teplú prikrývku.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
Klinec do rakvy spaľovákom. Elektrický Mercedes prešiel v teste viac ako 1300 km bez nabíjania
Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slováci prídu o 3 dni pracovného pokoja. Po kritike opozície a cirkvi je v hre náhrada za 6. január
Rusko simulovalo raketový útok na Poľsko. Vojenské cvičenie Zapad-2025 vyvolalo obavy z eskalácie v NATO
Dvojdňová opica nie je výmysel: Vedci odhalili prečo po tridsiatke trpíš dlhšie. Odporúčajú 4 metódy, ako jej predísť
Počas hádky bodla žena muža kuchynským nožom, zraneniam počas prevozu vrtuľníkom podľahol
Dráma na letisku v Krakove: Charterové lietadlo zo Slovenska po pristátí zišlo z dráhy so 190 cestujúcimi na palube
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
Americký gigant má na krku vážny problém. Na pôde východnej mocnosti porušil dôležitý zákon
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
Klimatický šok: Fosílne palivá ich devastujú, verný spojenec Západu stojí pred nezvratnou skazou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP