Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Najväčším nepriateľom elektromobilu je zima. Množstvo elektrickej energie, ktorá sa má primárne využívať na pohon auta, ide v chladnom počasí na vyhrievanie batérie, no aj na vykurovanie interiéru. Automobilka Lexus v tomto smere prináša revolúciu. Ako píše Auto Evolution, miesto klasického zohrievania vzduchu používa vo svojom elektromobile infračervené žiariče.

Bežné kúrenie v elektromobiloch, ale aj bežných autách funguje na princípe ohrievania vzduchu v kabíne, či už za pomoci tepelného čerpadla, odporového kúrenia, alebo v prípade spaľováku zachytávaním odpadového tepla z motora.

Lexus

Zatiaľ čo pri spaľováku kúrením nedochádza k zvýšeniu spotreby, v prípade elektromobilu spotreba narastá a dojazd sa môže v zime znížiť pokojne aj o 30 %. Pri odporovom kúrení je to viac, nakoľko na vygenerovanie 1 kW tepla sa spotrebuje 1 kWh elektrickej energie.

Tepelné čerpadlo dokáže z 1 kWh energie vyrobiť až trojnásobok tepla, teda zhruba 3 kW. Tejto téme sme sa venovali v samostatnom článku. Existuje však ešte jeden efektívny a často používaný spôsob kúrenia, ktorý ale zatiaľ neprenikol do automobilov, a tým je kúrenie pomocou infra panelov.

Nezohrievajú vzduch, ale zohrievajú objekty

Vykurovanie infra panelmi funguje na úplne inom princípe ako bežné kúrenie. Zatiaľ čo pri bežnom vykurovaní sa zohrieva vzduch, infra panely pomocou infračerveného žiarenia zohrievajú objekty, na ktoré toto žiarenie dopadá. Dá sa teda povedať, že infra panel zohrieva priamo pasažierov vo vozidle a neplytvá energiu na zohrievanie vzduchu.

Lexus

Až tieto objekty následne vyžarujú teplo do priestoru a ohrievajú tak okolitý vzduch. Výhodou infra vykurovania je, že je energeticky menej náročné ako klasické kúrenie, napríklad aj tepelným čerpadlom.

Automobilka uvádza, že infra panely v ich elektrickom Lexus RZ 450e dokážu znížiť spotrebu elektrickej energie v zime až o 8 %. Tento typ vykurovania je samozrejme za príplatok a dokúpiť sa dá iba pri vyšších stupňoch výbavy. Dvojica infra panelov je umiestnená pod prístrojovou doskou, zhruba v úrovni kolien.

Samozrejme k dispozícii je popri paneloch aj bežné kúrenie pomocou tepelného čerpadla. Infra panely ho iba dopĺňajú, no podľa automobilky pasažierom vpredu navodzujú veľmi príjemný pocit, akoby mali na nohách nejakú teplú prikrývku.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú