Že nám to nenapadlo skôr. Elektromobily využila európska veľmoc, aby stabilizovali sieť
Mnoho odporcov elektromobility si pokladá otázku, ako budeme nabíjať všetky elektromobily, keď sa pripoja „do zásuvky“ naraz. Prevádzkovateľ prenosovej sústavy TenneT v spolupráci s firmou sonnenVPP, ktorá spravuje batériové úložiská, zapojil do siete elektromobily ako aktívne prvky, ktoré pomáhajú regulovať výkyvy vo výrobe elektrickej energie. Na tému upozornil portál CleanTechnica.
V ideálnom prípade by sme v budúcnosti mali vyrábať všetku elektrickú energiu z obnoviteľných zdrojov. Nevýhodou takýchto elektrární oproti elektrárňam na fosílne či jadrové palivá je taká, že Slnku alebo vetru nemôžeme prikázať, kedy majú svietiť a fúkať.
Regulácia výroby elektrickej energie pri elektrárňach na obnoviteľné zdroje je náročnejšia, a preto je dobré pri prebytku výroby elektrickej energie túto energiu niekde uchovávať. V Nemecku už a to okrem veľkých stacionárnych batériových úložísk používajú aj elektromobily.
Elegantné riešenie, ktoré takmer nič nestojí
Aktuálne je do pilotného projektu zapojené menšie množstvo majiteľov elektromobilov, no spoločnosť sonnenVPP uviedla, že v blízkej budúcnosti plánuje program rozšíriť o ďalších 5 000 kusov.
Pre zapojenie sa do programu je potrebné vlastniť inteligentný nabíjací wallbox od sonnenVPP a druhou podmienkou je mať elektromobil, ktorého batéria bude schopná do 30 sekúnd zareagovať na výkyv vo výrobe.
Celý proces riadenia má pritom dva body. V prvom rade poskytovateľ prerozdelí nabíjací výkon rovnomerne medzi všetky elektromobily zapojené do siete na dlhšie časové obdobie, pričom do úvahy sa berú aj potreby zákazníkov, teda to, kedy chcú mať svoje auto plne nabité. Inak povedané, ak potrebuješ mať auto nabité ráno o siedmej a zapojíš ho večer o desiatej, nabíjací výkon sa zníži tak, aby sa auto pomaly nabíjalo celú noc.
V ďalšom kroku môžu inteligentné wallboxy zvýšiť nabíjací výkon v prípade, ak výroba elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov prevyšuje jej spotrebu. Prebytočná energia sa tak efektívne uloží do batérie elektromobilu, ktorý tým pádom bude bude nabitý skôr.
Elektrické vozidlá sa týmto pádom stávajú aktívnou súčasťou elektrickej siete. Je dôležité poznamenať, že pri tomto systéme nedochádza k žiadnemu vybíjaniu batérií elektromobilov, takže nedochádza k zvýšenému opotrebeniu akumulátora. Jediná „daň“, ktorú teda musia vodiči zapojení do programu zaplatiť, je dôkladnejšie plánovanie nabíjania.
Elektromobily v žiadnom prípade nepoložia elektrickú sieť
Ako uvádza Virta, ak by bolo 80 % všetkých áut na svete elektrických, viedlo by to k zvýšeniu spotreby elektrickej energie len o 10 až 15 percent. Dôležité ale je, že tak, ako sa rozvíja elektromobilita, rozvíja sa elektrická sieť a preto je nepravdepodobné, že by elektromobily spôsobili takzvaný „blackout“.
„Nárast elektrických áut je veľmi pozvoľný. Ono sa to dá veľmi jednoducho zrátať. Vieme, koľko je dnes áut na Slovensku, sú to cca dva milióny. Vieme, koľko je priemerný nájazd, čo je cca 12 000 km ročne. Viete tiež, koľko je priemerná spotreba elektrického auta, povedzme že 18 kWh/100 km. Keď tieto tri veci zrátate, tak viete, koľko elektrickej energie by ste potrebovali, keby všetky autá na Slovensku boli elektrické.
Potom si pozriete produkcie elektrickej energie na Slovensku za minulý rok a zistíte, že spotreba takéhoto „fleetu“ by bola cca 30 % z celkovej spotreby energie. To znamená, že ak by sme dnes všetky autá vymenili za elektrické, tak by sme potrebovali o 30 % viac energie, ako je tomu dnes.
Keď si to rozložíme, že kedy sa má šancu vymeniť celá flotila áut za elektrické, dôjdete k tomu, že aj pri tom najoptimistickejšom scenári to bude trvať 20 rokov. Keď si tých 30 % rozložíte do 20 rokov, tak postupný nárast by bol okolo 1 % ročne,“ hovorí Peter Badík.

Veľmi podobný pohľad poskytol FonTech.sk aj Marek Rolinec, HSE manažér spoločnosti InoBat:
Pri téme preťaženia siete uvediem príklad: ak by sme v roku 2030 mali na Slovensku zaregistrovaných 140 000 elektrických vozidiel, ktoré najazdia ročne priemerne 12 000 kilometrov, znamenalo by to vyššiu spotrebu elektrickej energie o približne 1,1 %, čo nie je žiadnym ohrozením pre bezpečnosť energetickej siete.
Marek Rolinec je takisto zástancom toho, že rozvoj elektrickej siete musí ísť ruka v ruke s rozvojom elektromobility ako takej:
Boli prípady, kedy niektoré krajiny ako napríklad Nemecko či Francúzsko avizovali ohrozenie stability energetickej siete z dôvodu rozmachu elektromobility. Našťastie sa to zaobišlo bez „blackoutu“. Osobne vnímam tieto „nebezpečné udalosti“ pozitívne, pretože vyvolali širokú diskusiu v odborných kruhoch a bolo vypracovaných množstvo štúdii, ako zabezpečiť rozmach elektromobility a neohroziť stabilitu energetickej siete.
Ak bude rozvoj elektromobility postupovať systémovo, ruka v ruke s rozvojom infraštruktúry a v odôvodnených prípadoch posilňovaním energetických zdrojov, pričom sa pristúpi aj k flexibilnému spôsobu nabíjania elektrických vozidiel, blackoutu sa neobávam.
Elektromobily teda v žiadnom prípade nepoložia elektrickú sieť. Práve naopak, príklad z Nemecka spomenutý vyššie je pekným dôkazom, že batérie elektromobilov môžu pomôcť pri stabilizovaní výkyvov vo výrobe a spotrebe.
S pribúdajúcim počtom elektrární z obnoviteľných zdrojov sa, žiaľ, budú zväčšovať aj tieto výkyvy a elektrické autá s tým dokážu elegantne pomôcť.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Benzín a nafta sú minulosťou. Čerpacia stanica prestala predávať fosílne palivá, nabiješ tu už len elektromobil
Vedci našli spôsob, ako vyrobiť dokonalé batérie. Elektromobilom dajú veľký dojazd, mobilom top výdrž
Toyota našla využitie použitých batérii z elektromobilov. Napája nimi Mazdu
Stojí 4 200 eur a má všetko potrebné. Číňania postavili elektromobil, ktorý pôjde na dračku
Spaľováky pošle do hrobu. Škoda urobí z milovaného auta Slovákov elektromobil, takto bude vyzerať
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Orbán informoval Trumpa o útokoch: „Som veľmi nahnevaný. Povedzte to Slovensku“
Jeden proteín v mozgu ťa pripravuje o pamäť. Vedci ho našli a vedia proti nemu bojovať
PS posilnilo náskok pred Smerom, do parlamentu vstupuje nový hráč (NOVÝ PRIESKUM)
Nezabudni, že 1. septembra je síce stále sviatok, ale už bez voľna. Čo to pre teba znamená a čo sa ešte chystá?
Tragický nález v centre Bratislavy: Objavili mŕtveho muža s vreckom na hlave
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Toyota našla využitie použitých batérii z elektromobilov. Napája nimi Mazdu
- Za úplnu banalitu zaplatíš 5 000 €. V EÚ zvažujú pokutovú reformu, ktorá môže byť pre Slovákov devastačná
- Autá produkujú čosi horšie, než len spaliny. Tento problém majú aj elektromobily
- Najväčší mýtus elektromobilov padá. Bežný Slovák nepotrebuje obrovské batérie
- Už ich nič nezastaví. Automobiloví giganti spojili sily, nečakaná aliancia zmení elektromobily
-
- Benzín a nafta sú minulosťou. Čerpacia stanica prestala predávať fosílne palivá, nabiješ tu už len elektromobil
- Už ich nič nezastaví. Automobiloví giganti spojili sily, nečakaná aliancia zmení elektromobily
- Spaľováky pošle do hrobu. Škoda urobí z milovaného auta Slovákov elektromobil, takto bude vyzerať
- Nabíjanie môže byť špinavšie, než si myslíš. Vedci odhalili nečakaný problém elektromobility
- Stojí 4 200 eur a má všetko potrebné. Číňania postavili elektromobil, ktorý pôjde na dračku
-
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
- Spaľováky pošle do hrobu. Škoda urobí z milovaného auta Slovákov elektromobil, takto bude vyzerať
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák na 2 roky. Polícia dostala prístroj, ktorým kontroluje Slovákov priamo na ceste
- Kúpiš si auto, no nie celý výkon. Volkswagen spustil trend, ktorý nahneval tisíce vodičov
Japonci prišli s prelomovým objavom: Budúcnosť ľudí s Downovým syndrómom sa dá zvrátiť
Ministerstvo investícií spúšťa novú výzvu pre digitalizáciu. Uchádzači si môžu siahnuť až na 2,2 milióna eur
Po masívnom útoku Ruska vzlietli stíhačky NATO. Pohotovosť zasiahla aj Poľsko pri slovenských hraniciach
Jedinečný objav školáka šokoval vedcov. Pri rieke našiel poklad z doby ľadovej
Slováci si našli nový koníček. Dovážajú rekordný počet áut, majú na to dobrý dôvod
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP