Elektromobily položia na Slovensku celú elektrickú sieť, tvrdia odporcovia. Experti spočítali, ako je to naozaj
Rozmach elektromobility vyvoláva niekoľko kritických otázok. Jednou z nich je aj teória, že priveľa áut do zástrčky bude počas nabíjania preťažovať elektrickú sieť. Teraz ti popíšem hneď niekoľko dôvodov, prečo sa niečoho takéhoto vôbec nemusíme obávať a tiež, ako sa na tento argument pozerajú odborníci z oblasti elektromobility.
Blackout je nočná mora modernej civilizácie. Súčasná populácia je závislá na elektrickej energii. Mnohí elektrinou vykurujú svoje domácnosti, na elektrinu fungujú zdravotnícke zariadenia, ktoré zachraňujú ľudské životy a bez elektrickej energie by nefungovali ani počítače či internet ako taký.
Jednoducho, život bez elektriny si už v dnešnej dobe vieme predstaviť len ťažko. A na cestách dokonca začínajú pribúdať elektrické autá, prípadný blackout by teda výrazne obmedzil mobilitu ľudí.
Mnohí sa obávajú, že práve zvýšený rozmach elektromobilov môže spôsobiť to, že súčasná elektrická sieť, napríklad na slovenských sídliskách, bude preťažená a k takýmto výpadkom bude dochádzať na dennom poriadku. Podľa odborníkov sa ale niečoho takého vôbec nemusíme obávať a to hneď z niekoľkých racionálnych dôvodov.
Elektromobil je ďaleko efektívnejší, než spaľovák
Ľudia si mylne myslia, že rovnaké množstvo energie, ktoré sa „spáli“ v motore spaľovacieho auta, je potrebné aj na pohon elektromobilu.
Rozdiel je v tom, že spaľovací motor je extrémne neefektívny a elektromobil v skutočnosti na 1 km jazdy potrebuje iba tretinu až štvrtinu energie, ktorú páli spaľovák. Ako je to možné? Pri spaľovacom motore sa totiž veľká časť energie stráca vo forme tepla.
Až dve tretiny energie, ktorú využíva spaľovací motor, sa len tak vyparí do okolia vo forme tepla. Časť z nej sa môže využiť na vykurovanie interiéru, čo sa ale dá aplikovať iba v zimných mesiacoch. Spaľovací motor má navyše oveľa viac pohyblivých častí, medzi ktorými dochádza k treniu, čo generuje iba ďalšie nepotrebné teplo.
Len malá časť energie zo spaľovacieho motora sa teda skutočne využíva na pohon vozidla. Keď už ale vozidlo uvedieme do pohybu, musíme ho vedieť nejakým spôsobom zastaviť.
Pri spaľováku využívame klasické mechanické brzdy. Fyzika znova nepustí, pri brzdení dochádza k treniu a pohybová energia vozidla sa tak mení na ďalšie odpadové teplo. Aj v tomto smere majú elektromobily ďaleko navrch.
Pri elektrických autách totiž využívame systém rekuperácie. Pohybová energia pri brzdení roztáča generátor, ktorý produkuje elektrinu a ukladá ju späť do batérie. Suma sumárum, pri sčítaní všetkých týchto faktorov dokáže elektromobil využívať na pohyb až 90 % spotrebovanej energie, kdežto pri spaľovákoch je to menej ako 30 %.
„Elektromobil je lepšia technológia, pretože elektrické auto je energeticky efektívnejšie. Ak by sme si prepočítali energetickú spotrebu elektrického auta na benzín, tak sa pohybujeme niekde na úrovni 1,5 až 2 litre na 100 km. Tu sa však bavíme o veľkom aute, ako napríklad Škoda Enyaq.
Ja som s Enyaqom najazdil viac ako 1000 km a mal som spotrebu 18 kWh/100 km, čo keď si prepočítate na energetickú hodnotu v kilojouloch, je to ekvivalent benzínovej spotreby 2 l/100 km. Benzínové auto s takouto spotrebou sa nikdy nevyrobí.
Práve to je vec, ktorá tlačí elektromobilitu dopredu. Týmto smerom sa hýbe civilizácia už tisícročia, keď niečo môžeme robiť energeticky efektívnejšie, budeme to tak robiť. Okrem lepšej energetickej efektívnosti je tu potom aj tá ekologická stránka, a teda že elektromobily sú čistejšie,“ prezradil Peter Badík, riaditeľ GreenWay Infrastructure v rozhovore pre FonTech.sk.
Táto teória samozrejme nijako nevyvracia, že pri nabíjaní áut namiesto ich tankovania bude odber prúdu vyšší, hovorí ale o tom, že odbery pre presun z bodu A do bodu B v jednom čase nebudú zas tak extrémne. Nikdy totiž nebude naraz nabíjať 100 % zaparkovaných vozidiel pred tvojou bytovkou. Veľká časť majiteľov, ktorí za deň prejdú len desiatky kilometrov alebo vôbec nič, zásuvku budú potrebovať len raz za týždeň, možno ani to nie.
Musíš trafiť správny čas, aby si nabíjal lacno
V tomto článku sa po odomknutí dozvieš
- Aká je spotreba energie elektromobilov v priamom a zmysluplnom porovnaní so spaľovákmi
- Za „koľko litrov na sto“ jazdí dnešný elektromobil
- Prečo sa netreba obávať tlačenice na nabíjačkách pred panelákom
- Ako jednoducho rozložiť časy, kedy celé mesto nabíja svoje elektromobily
- O koľko podľa prepočtov odborníkov stúpne spotreba energie, ak všetky autá na Slovensku vymeníme za elektromobily
- Či slovenská elektrická sieť čelí kolapsu
Po odomknutí tiež získaš
- Články bez reklám
- Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom
- Benefity v hodnote viac ako 100 €
Teraz čítajú
Ultimátna funkcia príde do Google Máp. Vodičom zmení používanie od základov
Koniec zaostávania za Mercedesom a BMW. Elektrické Audi A8 skopíruje futuristický koncept
Rysuje sa brutálny škandál Tesly. Vodičovi počas jazdy odpadol volant, reakcia servisu nahnevala svet
Sme krok od dôležitej chvíle, takto bude vyzerať elektromobil od Xiaomi
Výrobca elektromobilu s 1000 km dojazdom nečakane skrachoval už po pár týždňoch
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Muž sa chcel stať psom, zaplatil za to 14-tisíc eur. Bojí sa, že priatelia si pomyslia, že je divný
Potraviny Patrika Tkáča oslávili rok: Obslúži ťa robot, požičiaš si Mercedes a kúpiš tu víno aj za 5 900 eur
Jeden typ nehnuteľnosti bude v roku 2023 super investíciou, lacnejší nebude
Ľuďom z nich padla sánka. Najlepšie slovenské gastro podniky, ktoré tento rok otvorili
Česko je aj 30 rokov po rozdelení popredu. To, v čom sme lepší, je našou najväčšou slabinou
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Rysuje sa brutálny škandál Tesly. Vodičovi počas jazdy odpadol volant, reakcia servisu nahnevala svet
- Výrobca elektromobilu s 1000 km dojazdom nečakane skrachoval už po pár týždňoch
- Najkrajšie ľudové “prémiové auto” pre Slovákov? Ak si zle vyberieš motor, sklame ťa, ak dobre, posadí na zadok
- Čísla ťa posadia na zadok. Štát zverejnil svoj výpočet nákladov jazdy na 100 km s rôznymi typmi pohonu
- Majitelia sú zúfalí. Chyba na známych nabíjačkách „usmažila“ batérie drahých elektromobilov
-
- Rysuje sa brutálny škandál Tesly. Vodičovi počas jazdy odpadol volant, reakcia servisu nahnevala svet
- Výrobca elektromobilu s 1000 km dojazdom nečakane skrachoval už po pár týždňoch
- Najkrajšie ľudové “prémiové auto” pre Slovákov? Ak si zle vyberieš motor, sklame ťa, ak dobre, posadí na zadok
- Čísla ťa posadia na zadok. Štát zverejnil svoj výpočet nákladov jazdy na 100 km s rôznymi typmi pohonu
- Majitelia sú zúfalí. Chyba na známych nabíjačkách „usmažila“ batérie drahých elektromobilov
-
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdzuje to ďalšia štúdia
- Začína nová éra, autá dostanú od 1. januára iné ŠPZ. Toto všetko treba vedieť
- V Číne zapojili do prevádzky gigantickú powerbanku pre státisíce ľudí. Nemá v sebe ani štipku lítia
- Rysuje sa brutálny škandál Tesly. Vodičovi počas jazdy odpadol volant, reakcia servisu nahnevala svet
- Hravo zahanbí spaľováky. Do Európy oficiálne prichádza elektromobil s rekordným dojazdom
Nepríjemný moment. Veľký TV operátor na Slovensku výrazne zdražuje
„Proruskí“ hackeri napadli holandské a európske nemocnice
WhatsApp a Instagram zostanú v Iráne zablokované, vyhlásil prezident
LIVE: O chvíľu štartuje predstavenie nových smartfónov Samsung Galaxy S23. Sleduj ho naživo
Pirátom ciest chcú brať vodičáky. Slovenská polícia pripravuje nové tresty za vážne dopravné priestupky
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Muž sa chcel stať psom, zaplatil za to 14-tisíc eur. Bojí sa, že priatelia si pomyslia, že je divný
Potraviny Patrika Tkáča oslávili rok: Obslúži ťa robot, požičiaš si Mercedes a kúpiš tu víno aj za 5 900 eur
Jeden typ nehnuteľnosti bude v roku 2023 super investíciou, lacnejší nebude
Ľuďom z nich padla sánka. Najlepšie slovenské gastro podniky, ktoré tento rok otvorili
Česko je aj 30 rokov po rozdelení popredu. To, v čom sme lepší, je našou najväčšou slabinou
Copyright© 2023 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené