Zastavia sa osobné aj nákladné vlaky? Slovenské železnice možno úplne prídu o dodávky elektriny
Železnice Slovenskej republiky môžno prídu o dodávky elektrickej energie. Zmluvný dodávateľ energií pre ŽSR, spoločnosť A.En Slovensko, im aktuálne nevie dodávať prúd v zmluvne dohodnutých cenových požiadavkách z tendra.
A.En preto upozornila ŽSR, že ich môže odpojiť od elektrickej energie, pretože elektrinu za žiadanú cenu nemá odkiaľ kúpiť, informuje Denník E. Ministerstvo dopravy zatiaľ hovorí, že má situáciu s pohonom elektrických rušňov u nás pod kontrolou.
Dodávateľ železnice a ministerstvo prvýkrát na problém upozornil už v decembri 2021, kedy chcel v novouzavretej zmluve navýšiť cenu v porovnaní s tendrom.
Prebiehajú rokovania
Dátum odstúpenia od zmluvy a teda vypnutie dodávok elektriny bolo naplánované už na 18. marca 2022, stále však prebiehajú rokovania. Viac informácií má spoločnosť poskytnúť tento týždeň.
Ivan Rudolf, riaditeľ odboru komunikácie ministerstva dopravy, hovorí: „Chceme ubezpečiť verejnosť, že štát využije všetky nástroje, ktoré má k dispozícii na to, aby nebol ohrozený chod kľúčovej infraštruktúry štátu.“ Tá sa týka nielen osobnej, ale aj nákladnej prepravy. ŽSR totiž prevádzkujú samotnú železničnú infraštruktúru na našom území, ktorú využívajú aj známejšie osobné vlaky ZSSK, nákladné vlaky a další súkromní dopravcovia.
„Intenzívne riešime túto situáciu spolu so ŽSR. Táto situácia vznikla v dôsledku ruskej vojenskej intervencie na Ukrajine,” povedal Martin Benko, riaditeľ A.En.
Ceny sú 10-násobné, prerobili by milióny
V kľúčovej zmluve sa uvádza, že cenu dodávateľ ceny elektriny nezmení ani kvôli pohybom energií na burze. Pri uzatváraní dohody v novembri 2021 bola referenčná cena elektriny 136 eur za megawatthodinu (MWh). Tá ale teraz vzrástla na 162 eur pri zmluvách uzatvorených na rok a až 250 eur pri štvrťročných kontraktoch, vyrátava Denník E. Firma hovorí, že by prerobili milióny eur.
Do problémov sa však pravdepodobne dostala sama tým, že elektrinu, ktorú sa železniciam zaviazala dodávať, na trhoch nenakúpila včas za vtedy aktuálne ceny.
A.En teraz konštatuje, že elektrina sa na európskej burze EEX na ďalšie štvrťroky 2022 už ani nedá kúpiť. Cenové ponuky si preto vypýtali aj od ZSE, SSE, VSE a SPP. Väčšina odpovedala, že napriek tomu, že zásoby elektriny ešte majú, uprednostňujú svojich zákazníkov a na tento rok majú individuálnu cenotvorbu.
Veľké energetické spoločnosti neposkytujú pevné ceny, iba variabilné, ktoré sa menia každý deň. Kvôli vojne sú ceny v dlhodobom priemere desaťnásobné. Ministerstvo však firme môže nariadiť cenu vo všeobecnom hospodárskom záujme. V krajnom prípade by AEN ukončila činnosť a dodávateľom poslednej inštancie by sa pravdepodobne stala ZSE.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Mesiac sa od Zeme vzďaľuje čoraz viac. Toto sa s ním stane v budúcnosti
Vedci prišli s alarmujúcim zistením: Zabudnutá rakovina naberá na sile, je mimoriadne agresívna
Vedci vymenili lítium za sodík a ostali prekvapení. Prenosná elektráreň z Číny prežije aj v -25 °C
ZAUJÍMAVÉ Náš vesmír má podľa fyzikov zrkadlové dvojča. Čas v ňom plynie opačným smerom
iOS 26 oficiálne: Apple vydal najväčšiu softvérovú aktualizáciu za roky, ľudí varuje pred podvodom
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Európska únia čelí rekordným dlhom: Nové dáta ukázali, kto sa ocitol v prvej desiatke najzadlženejších štátov (REBRÍČEK)
Slováci prídu o 3 dni pracovného pokoja. Po kritike opozície a cirkvi je v hre náhrada za 6. január
Päť potravín, ktoré ničia tvoj mozog: Lekárka odhalila, čo nikdy neje, preto zostáva mladá a plná energie
Nespavosť devastuje telo aj myseľ, varujú odborníci. Vedci odhalili desivú pravdu o nedostatku spánku
Najdrahšie krajiny sveta: Život v niektorých stojí tisíce dolárov mesačne. Európa má až päť zástupcov (REBRÍČEK)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
Americký gigant má na krku vážny problém. Na pôde východnej mocnosti porušil dôležitý zákon
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
Klimatický šok: Fosílne palivá ich devastujú, verný spojenec Západu stojí pred nezvratnou skazou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP