Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Oficiálni a vrcholní predstavitelia americkej vládnej agentúry pre vesmírny výskum, NASA, sú vydesení vývojom udalostí v rámci vývoja revolučnej rakety Starship, za ktorou stojí súkromná spoločnosť SpaceX pod vedením excentrického miliardára Elona Muska, informuje Politico.

Tvrdili, že to nejde

Elon Musk a SpaceX sa počas ich približne dvadsaťročnej cesty ku hviezdam stretli s množstvom odporu a pochybností. Odborníci tvrdili, že to nedokážu. Že rakety nemôžu pristávať a lietať opäť do vesmíru a že súkromná spoločnosť nemôže transportovať astronautov na orbitu.

V tomto všetkom šikovní inžinieri zo SpaceX dokázali, že sa pochybovači naozaj mýlili a ostáva posledná méta – dokázať im, že sa mýlili aj v prípade rakety Starship. Tá je najväčšia, akú kedy ľudstvo skonštruovalo a pristávať majú oba jej stupne, čím vznikne vesmírny transport s bezprecedentnou cenovkou za kilogram vyneseného nákladu na orbitu.

Test prototypu druhého stupňa rakety Starship, ktorá ma štartovať z Marsu práve v konfigurácii jediného stupňa. Zdroj: SpaceX / Flickr

A ako píše Futurism, vrcholní predstavitelia NASA začínajú byť zdesení zo skutočnosti, že môže Starship skutočne fungovať. Čo to znamená pre vládu a pre konkurenciu, ktorá je úzko spätá s kongresom?

Zaspali dobu a vývoj stagnoval

Ak sa naozaj podarí uviesť Starship do takej prevádzky, akú si firma želá, pôjde o revolučný krok pre ohromné množstvo vedcov a brány kozmu sa otvoria aj pre nové startupy, ktoré môžu začať podnikať na obežnej dráhy či dokonca ďalej v doteraz nevídanej intenzite.

Menej nadšené sú z toho ale staršie kozmické firmy, ktoré vo vývoji stagnovali a väčšinu kapitálu prepierali medzi kongresom a vedením. V komunite vesmírnych nadšencov dostali mnohé z nich, predovšetkým niektoré konkrétne projekty a programy, prezývku „továreň na prácu“.

NASA

Rôzne kontrakty totiž plnili za nezmyselne vysoké sumy, pričom argumentovali a doteraz argumentujú tým, že vytvárajú po celých Spojených štátoch tisícky pracovných miest.

SLS je prototyp manažérskeho zlyhania

Azda najideálnejším príkladom je raketa SLS, ktorou sa chce NASA vrátiť na Mesiac v rámci programu Artemis. Cena za každý let je odhadovaná na vyše 2 miliardy amerických dolárov a má lietať len približne raz za rok, takže pre vedcov je, až na pár výnimiek, prakticky nepoužiteľná.

Oproti nej stojí Starship, bez ktorej je pristátie na Mesiaci aj tak nemožné, keďže NASA udelila kontrakt na pristávací modul práve spoločnosti SpaceX. Keďže sa jedná o upravenú verziu druhého stupňa Starship, do vesmíru ju môže dostať len prvý stupeň Super Heavy.

Z technického hľadiska navyše neexistuje dôvod, prečo by nemala Starship fungovať. Zachytávanie rakety do obrovských ramien znie síce šialene, no nie je technologicky nemožné – rovnako šialene navyše znelo kedysi vertikálne pristávanie prvého stupňa rakety Falcon 9.

Trh prevráti naruby

Obrovskou výhodou Starship je, že sa oplatí použiť aj pre menšie satelity (nie tie najmenšie), pretože oba stupne pristávajú a Musk očakáva cenu za jeden let asi 1 milión $. Ak dokáže naozaj celá pristáť, tento odhad nie je vôbec prehnaný – jedná sa ale o interné náklady a od zákazníka si, pochopiteľne, firma vypýta viac.

SpaceX môže navyše držať ceny oveľa vyššie – nemusí ponúknuť najnižšiu možnú sumu, stačí len, ako prebije ponuky konkurencie. A to je takmer isté, pretože konkurencia s najväčším potenciálom je zatiaľ neexistujúci New Glenn firmy Blue Origin.

Blue Origin

Ten ale zásadne mešká, motory nie sú hotové a bez pristátia druhého stupňa nedokáže cenovo konkurovať Starship. To si, samozrejme, uvedomuje aj samotná firma a pre istotu započala s vývojom špeciálneho druhého stupňa, ktorý dokáže pristáť – zásadne tým síce klesne nákladná kapacita, ktorá je už tak v porovnaní so Starship nižšie, no druhé miesto na trhu tiež nie je na zahodenie.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú