Keď už sa zdalo, že Jeff Bezos so svojou vesmírnou spoločnosťou Blue Origin nedokáže viac prekvapiť a zbúrať ďalšie bariéry normálnosti, dokázali to. Kým na jednej strane sú známi očierňovaním rakety Starship a infografikami o tom, aká je nebezpečná a neefektívna, na druhej strane začali konštruovať vlastnú raketu, ktorá sa na ňu až príliš nápadne podobá, informuje Ars Technica.

Správny krok a PR katastrofa v jednom

Blue Origin sa rozhodol pre podobnú taktiku, akou napreduje SpaceX v Texase pri vývoji rakety Starship. Oba jej stupne sú opakovateľne použiteľné a dokážu pristáť naspäť na Zemi a práve tento „detail“ teraz dolaďuje aj Bezosova spoločnosť.

Ich pripravovaná raketa New Glenn, ktorá má dokázať vyniesť na nízku obežnú dráhu Zeme až 45 ton, totiž dokáže pristáť len so svojim prvým stupňom. Jeff Bezos preto rozbehol projekt Jarvis, ktorého cieľom je vývoj a stavba opakovateľne druhého stupňa rakety New Glenn.

Ceny jej letov tak môžu rapídne klesnúť a ak ju BO dostane do vesmíru, dokáže obhájiť svoje miesto na trhu a naďalej napredovať. New Glenn je síce od Starship menší a s opakovateľne použiteľným druhým stupňom pravdepodobne unesie ešte menej, než 45 ton, je to ale skvelý krok vpred. Vzhľadom na infografiky, ktorými očierňovali raketu Starship, ide aj o PR katastrofu – aj keď oveľa menšiu, ako je žaloba voči NASA.

Porovnanie veľkosti rakety New Glenn. Zdroj: Blue Origin

Dostali voľnú ruku

Jeff Bezos sa pýtal vrcholných predstaviteľov svojej firmy na opakovateľne použiteľné vrchné stupne rakiet, odmietli ho ale so slovami, že také riešenie pravdepodobne nebude fungovať, píše Ars Technica. Bezos, zrejme po tom čo postrehol, že SpaceX dokazuje funkčnosť tohto riešenia, založil projekt Jarvis.

Vývoj tejto technológie Bezos úplne oddelil od zvyšku firmy a dal inžinierom a technikom voľnú ruku, aby neboli limitovaní a ovplyvňovaní zložitým manažmentom a neustálou administratívou. Ide teda o podobné pracovné prostredie a metódu, aké využíva SpaceX v Texase.

Z testovacieho oceľového trupu, ktorý je takmer identický s prvotnými prototypmi Starship, nie je úplne jasné, aká bude výsledná veľkosť stroja a aké kapacity vlastne dosiahne. Čokoľvek však dokáže v celku pristáť a vyniesť do vesmíru niekoľko ton je obrovský skok vpred, ktorý firma nutne potrebuje.

Blue Origin

Od svojho založenia, ku ktorému došlo ešte skôr, než vznikol SpaceX, na obežnú dráhu nič nevyniesla a pracuje len s jedinou opakovateľne použiteľnou raketou New Shepard, ktorá ale nie je schopná dostať čokoľvek na orbitu. Blue Origin má ale stále problémy s vývojom motorov BE-4, ktoré majú poháňať nielen úplne nové rakety Vulcan firmy ULA, ale aj samotný New Glenn.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú