Najviac limitujúcim faktorom súčasných elektromobilov sú jednoznačne batérie. Ich kapacita, respektíve energetická hustota zabezpečuje dojazd v reálnych podmienkach zhruba 400 km na jedno nabitie. VW v spolupráci s kanadskou firmou Xanadu ale začína pracovať na vývoji revolučných batérií, ktoré využijú princíp kvantových technológií.

Spoločnosť Xanadu je lídrom v oblastí kvantových technológií a kvantových počítačov, pričom s automobilkou VW spájajú sily v rámci viacročného výskumu. Kvantové počítače nebudú priamo súčasťou nových batérií, no použijú ich na výskum materiálov, aby zdokonalili súčasnú batériovú technológiu.

Menšie, ľahšie a efektívnejšie akumulátory

Batériové technológie a chémia batérií je dôležitou otázkou posledných rokov a tak sa nie je čomu diviť, že do ich vývoja sa zapája stále viac firiem. Automobilka VW si dala za cieľ v rámci tejto spolupráce vytvoriť akumulátory pre elektromobily, ktoré by mohli menšie, ľahšie a hlavne lacnejšie na výrobu.

VW (Úprava redakcie)

To by prinieslo hneď niekoľko benefitov najmä pre samotných spotrebiteľov. Lacnejšia výroba batérií by mala za cieľ zníženie ich ceny, a teda aj zníženie ceny elektromobilov ako takých. Menšie a ľahšie akumulátory pomôžu zvýšiť dojazd elektrických áut na jedno nabitie a vďaka novým chémiám môžu výrobcovia zlepšiť aj nabíjacie krivky.

Kto prinesie revolučné batérie ako prvý?

Na batériách novej generácie pracuje veľké množstvo firiem a mnohé z nich ich už dokonca testujú v praxi. Asi najďalej je v tomto smere čínska spoločnosť CATL, ktorá vyvíja takzvané Qilin batérie. Batéria Qilin, pomenovaná po bájnom tvorovi v čínskej mytológii, ponúka rekordnú efektívnosť využitia objemu, až 72 %. Pre porovnanie, prvá generácia, ktorá bola uvedená na trh v roku 2019, mala efektivitu využitia objemu na úrovni 50 %.

Zvýšila sa taktiež energetická hustota batériového systému, a to až na 255 Wh/kg. Podľa dostupných informácií ide o batériu s vôbec tou najvyššou úrovňou integrácie. CATL, ktorá dodáva batérie mnohým výrobcom automobilov, vrátane BMW, Tesly, či Volkswagenu, tvrdí, že vďaka novým technológiám Qilin poskytne elektrickým vozidlám dojazd až 1 000 km.

VW ID.5 GTX ti prirastie k srdcu

Ambície má aj firma zo Slovenska

Slovenské batérie do elektromobilov od InoBat Auto sú podľa kórejského testovacieho centra NCT vysoko výkonné a bezpečné. Batérie slovenskej spoločnosti boli porovnávané s batériami ako Samsung a LG Chem, ktoré využívajú najväčšie automobilky sveta.

InoBat/Unsplash

Batéria NMC622 od Inobat Auto sa na 85 % svojej kapacity nabije za 30 minút a pri -20 °C poskytne 77 % zo svojej celkovej kapacity. Lákavo znie aj fakt, že po 600 cykloch stratí len 9 % zo svojej pôvodnej kapacity a úplný koniec životnosti tak môžu zákazníci očakávať až po dosiahnutí 1300 – 1350 cyklov, uviedla vedkyňa Andrea Straková Fedorková z Ústavu chemických vied na Univerzite Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach.

V hre sú aj batérie z prírodných zdrojov

Vedci Marylandskkej univerzity našli spôsob, ako zúžitkovať tony odpadu v podobe schránok kôrovcov. Kôrovce sú obľúbenou pochúťkou a v reštauráciách po celom svete. Z týchto morských živočíchov sa však vzniká množstvo odpadu v podobe tvrdých schránok, ktoré sa nijak zvlášť nevyužívajú.

V budúcnosti by sa ale všetko mohlo zmeniť, nakoľko tieto schránky obsahujú látku s názvom chitín, ktorá sa dá extrahovať a v kombinácii so zinkom z nej vzniká elektrolyt. Ten je následne možné použiť v batériách a aby toho nebolo málo, takýto akumulátor vykazuje výborné energetické vlastnosti. Vďaka organickému pôvodu je navyše takýto elektrolyt ekologický. Následná recyklácia a prípadný rozklad v prírode nie je tak závadný, ako pri bežných lítiových akumulátoroch.

Ďalším obrovským benefitom takéhoto elektrolytu je, že (na rozdiel od lítia) nie je nová chitínová zlúčenina horľavá, takže by sme eliminovali ďalšie riziko elektromobilov. Pomyselnou čerešničkou na torte je fakt, že po 1 000 nabíjacích cykloch si batéria s chinínom udržala až 99,7 % pôvodnej kapacity. Takúto životnosť dnes nedosahujú ani tie najlepšie lítiové akumulátory.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú