O Nórsku sa toho v elektromobilovom svete píše viac než dosť. Táto krajina ide svetu príkladom, čoho dôkazom sú brutálne čísla novo registrovaných vozidiel a upratanie spaľovákov do minulosti. Teraz však na seba upútala táto krajina znova, keďže tam začal platiť kontroverzný zákon.

Taxíky si už nepípnu

Od 1. novembra 2024 platí v nórskej metropole Oslo nariadenie, ktoré povoľuje premávať v meste iba taxíkom s batériovým elektrickým pohonom. Tento krok, pôvodne ohlásený v septembri 2020, je súčasťou širšej snahy mesta znižovať emisie a zlepšovať kvalitu ovzdušia. Jedinou výnimkou je, ak taxík preváža zákazníkov za hranice mesta.

Už nejaký čas pred platnosťou tohto nariadenia taxikári v Osle požadovali odklad až do roku 2027, argumentujúc nedostatkom nabíjacích staníc. „Taxíky jazdiace v Osle nesmú po 1. novembri 2024 produkovať žiadne emisie zo spaľovacích motorov,“ zamietlo mesto týmito slovami a stanovilo jasné pravidlá. Výnimka platí len pre cesty mimo mesta, píše o téme portál Electrive.

Vysoký podiel elektrických taxíkov v Nórsku

Nórsko má v porovnaní so zvyškom Európy vysoký podiel elektrických vozidiel, čo sa odráža aj v taxíkovej doprave. Minulý rok bolo v celej krajine 88 % novo registrovaných taxíkov s elektrickým pohonom. V mestách ako Bergen a Stavanger tvorili elektrické autá 100 % nových taxíkov, v Trondheime 97 % a v Osle 90 %. Toto rýchle tempo prijatia elektrických vozidiel je podporené jasnými termínmi, ktoré viaceré kraje zaviedli pre taxíkové licencie.

YouTube/Nissan Europe (ilustračné foto)

Výhody elektrických taxíkov
  • Znížené emisie: Prechod na elektrické vozidlá výrazne znižuje emisie skleníkových plynov a zlepšuje kvalitu ovzdušia.
  • Čistejšie mesto: Menej vozidiel na fosílne palivá znamená zdravšie prostredie pre obyvateľov Osla.
  • Ekonomické výhody: Nórska vláda poskytuje rôzne stimuly na podporu EV, ako napríklad oslobodenie od dane či nižšie poplatky na mýtnych bránach.
Výzvy a ďalší vývoj

Napriek pozitívam čelí prechod na elektrické taxíky niekoľkým výzvam. Taxikári upozorňujú na nedostatočné pokrytie rýchlonabíjacími stanicami, čo môže spôsobovať zdržania počas špičkových hodín. Oslo takisto skúma pokročilé riešenia ako bezdrôtové nabíjanie, ktoré by mohlo skrátiť čas potrebný na nabíjanie a zjednodušiť prevádzku taxíkov.

Oslo svojím záväzkom k elektrickým taxíkom nastavuje príklad ostatným mestám na celom svete. S rozvojom infraštruktúry a postupným nárastom počtu elektrických taxíkov na cestách Oslo dúfa, že sa stane vzorom pre celosvetový prechod k nulovým emisiám v mestskej doprave.

Nová elektrická vlajková loď VW ID.7

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú