Zahraniční vodiči si už na slovenských diaľniciach nezajazdia bez pokuty. Systémy v EÚ sa prepojí
Elektronické mýtne systémy v rámci Európskej únie (EÚ) by sa mali navzájom prepojiť. Platenie mýta v Únii sa tak má uľahčiť. Počíta s tým novela zákona o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií z dielne Ministerstva dopravy a výstavby (MDV) SR, ktorú v stredu schválila vláda. Účinnosť zákona navrhuje rezort dopravy od 1. decembra tohto roka.
Účelom návrhu zákona je transpozícia európskej smernice. Jej cieľom je harmonizácia cezhraničnej výmeny údajov potrebných na objasnenie neuhradených cestných poplatkov v inom členskom štáte Únie. Zámerom je rovnako zaručenie interoperability, teda vzájomného prepojenia elektronických mýtnych systémov v EÚ.
Zahraniční vodiči už beztrestne diaľnice nevyužijú
Návrhom zákona by malo dôjsť k úprave poskytovania údajov na účely objasnenia deliktov na úseku spoplatnenia pozemných komunikácií spáchaných na území SR a opačný postup, teda postup slovenských orgánov pri vybavovaní žiadostí iných členských štátov.
Ustanoviť sa tak má elektronický mýtny systém, ktorý prostredníctvom súboru prvkov a prostredníctvom diaľkovej komunikácie s palubnou jednotkou umožňuje integráciu poskytovateľov Európskej služby elektronického výberu mýta a jej prevádzku. Technológie a palubné jednotky využívané v oblasti európskej elektronickej služby mýta budú podľa návrhu musieť spĺňať požiadavky na interoperabilitu.

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) ako správca výberu mýta v SR by mala vykonávať aj funkciu mýtneho úradu pre oblasť Európskej služby elektronického výberu mýta a zároveň má byť hlavným poskytovateľom mýtnych služieb. Správca výberu mýta bude musieť uzatvoriť zmluvu s poskytovateľom Európskej služby elektronického výberu mýta.
Podľa návrhu vozidlo prejde naprieč EÚ po spoplatnených cestách a uhradí mýto na základe jednej zmluvy. O správne podklady na výber mýta sa má postarať elektronické zariadenie, tzv. interoperabilná palubná jednotka.

„V rámci služby európskeho elektronického výberu mýta bude stačiť len jedno takéto zariadenie pre každé vozidlo. Európska služba elektronického výberu mýta má uľahčiť platenie mýta v rámci celej Európskej únie a má byť k dispozícii na všetkých dnes spoplatnených úsekoch ciest, mostoch, tuneloch a trajektoch,“ konštatuje rezort dopravy v dôvodovej správe.
V súvislosti s pokutovaním zahraničných porušovateľov povinností by sa mala zároveň upraviť lehota pre udelenie pokuty. Ak bude správny delikt spáchaný držiteľom alebo vlastníkom vozidla evidovaného v inom členskom štáte EÚ, rozkaz o udelení pokuty vrátane informačného listu obsahujúceho údaje o spáchaní správneho deliktu by sa mal zaslať aj v jednom z úradných jazykov členského štátu EÚ, v ktorom je vozidlo evidované.
Ustanoviť by sa mal tiež postup národného kontaktného miesta EUCARIS Ministerstva vnútra SR pri vybavovaní žiadostí iného členského štátu o poskytnutie nevyhnutných údajov z evidencie vozidiel s cieľom objasnenia neuhradenia mýta alebo cestného poplatku na území žiadajúceho členského štátu.
Jazdili zadarmo dlhé roky
Diaľničné známky je možné zakúpiť viacerými spôsobmi a okrem čerpacej stanice majú vodiči možnosť zaplatiť za známku aj online. Pri vstupe na spoplatnené diaľničné úseky by tak mali mať zaplatenú diaľničnú známku, inak im hrozí pokuta.
Na kontrolu diaľničných známok bol zavedený systém, ktorý monitoruje evidenčné čísla prechádzajúcich áut a porovnáva ich s databázou EVČ pri zakúpených diaľničných známkach. Pokiaľ sa poznávacia značka nezhodne s informáciami v systéme, vodič si zarobil na problém. Vyhnúť sa mu môže, pokiaľ urýchlene zíde z diaľnice a do polnoci toho istého dňa si známku zakúpi.
Zahraniční vodiči však mohli dlhé roky zneužívať situáciu, kedy od nich Slovensko nemohlo vymáhať pokuty za jazdu po diaľnici bez známky. Jediným spôsobom, ako takéhoto vodiča zo zahraničia potrestať, bola priama kontrola na diaľnici.

Mnohí vodiči môžu pritom ostať prekvapení, prečo zahraničných šoférov štát nepokutuje a môžu si veselo jazdiť aj bez diaľničnej známky. Vysvetlenie v tomto prípade treba hľadať práve v cezhraničnom vymáhaní pokút systémom EUCARIS. Ministerstvo dopravy a výstavby SR ešte vlani reagovalo na túto tému vo vyjadrení pre redakciu FonTech.sk nasledovane:
„Všetci motoristi, ktorí vstupujú na spoplatnené úseky ciest v rámci SR, sú povinní uhradiť poplatok ešte pred jazdou. Aktuálne neexistuje právny rámec, na základe ktorého by bolo možné automaticky vymáhať pokuty od zahraničných vodičov, ktorí jazdia po našich diaľniciach bez zaplatenia.
V prípade pokutovania zahraničných vodičov plynie do 19.10.2021 prechodné obdobie na transpozíciu Európskej smernice, ktorá umožní automatické cezhraničné vymáhanie pokút za nezaplatené diaľničné známky od prevádzkovateľov vozidiel.
Európsky systém Eucaris totiž zatiaľ umožňuje automatické vymáhanie pokút v rámci EÚ za osem dopravných priestupkov, nezaplatené diaľničné známky medzi nimi nateraz nie sú. Dovtedy SR zabezpečuje sankcionovanie prípadných zahraničných neplatičov zvýšenými kontrolami priamo na diaľnici.
Práve SR iniciovala rokovania na európskej úrovni, aby sa systém Eucaris rozšíril aj na nezaplatené diaľničné známky, patríme medzi prvé krajiny v EÚ, ktoré už systém elektronických diaľničných známok zaviedli.“
Prechodné obdobie sa však na jeseň tohto roka končí a Slovensko bude môcť konečne vymáhať pokuty aj za jazdu po diaľnici bez e-známky. Rovnako tak však budú môcť aj ostatné členské štáty vymáhať pokuty za rovnaké priestupky od slovenských vodičov.
Zdroj: TASR, FonTech.sk
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku

Najväčšia TV akcia roka je tu. Slováci získajú 86 prémiových staníc úplne zadarmo

Slovensko šokovalo celý svet. Máme tretí najlepší internet na planéte, hoaxeri plačú

Veľká zmena pre státisíce slovenských domácností. Dvaja operátori sa spájajú v obchode za 95 miliónov

Žiješ technológiami a baví ťa písať? Pridaj sa k najväčšiemu technologickému portálu na Slovensku
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Špičková neurovedkyňa opísala svoju rannú rutinu, ktorá „naštartuje“ mozog. Pár minút tejto aktivity zvládne každý
PREMIUMMartin vytvoril zariadenie, ktoré mení spôsob, ako spíme. Svoj startup vyvíjal počas liečby rakoviny

Slovákov u susedov čakajú nové obmedzenia. Tisíce áut majú stopku, hrozia pokuty

Kardiológovia dvíhajú varovný prst: Jedna nevinná vec po Štedrej večeri spôsobuje búšenie srdca a poškodzuje cievy

Vo veku 27 rokov zomrel elitný biatlonista. Našli ho mŕtveho v hotelovej izbe
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Ukrajina bola varovaním. Susedná krajina chce vlastný HIMARS, vyrobí ho najväčšia zbrojovka sveta
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Sen Netflixu o novej superslužbe sa rozpadá. Miliardár ho nečakaným ťahom zahnal do kúta
- Ovplyvnila ho okupácia ČSSR, svet dostal nepodarený kompromis. Raketoplán mal vyzerať úplne inak
- Slovákov čaká nepríjemné zdraženie elektroniky. Odnesú si to hlavne lacnejšie smartfóny a PC
-
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Ukrajina bola varovaním. Susedná krajina chce vlastný HIMARS, vyrobí ho najväčšia zbrojovka sveta
- USA do dronu posadili AI a prišiel veľký šok. V kľúčovom teste zostrelila lietadlo
- Netflix čakal hit, nestíha sa čudovať. Ľudia ignorujú film, ktorý mal byť magnetom mesiaca
- Rozhodne sa vojna v oceliarňach? Čína zrýchľuje výrobu kľúčového materiálu, USA zatvárajú prevádzky
-
- USA do dronu posadili AI a prišiel veľký šok. V kľúčovom teste zostrelila lietadlo
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Ukrajina bola varovaním. Susedná krajina chce vlastný HIMARS, vyrobí ho najväčšia zbrojovka sveta
- Netflix čakal hit, nestíha sa čudovať. Ľudia ignorujú film, ktorý mal byť magnetom mesiaca
- Prežila náraz do vody pri 660 km/h. Väčšiu raketu ako Sea Dragon dodnes nikto nepostavil
Katastrofa je zabudnutá. Ázijsky štát znova spustí najväčšiu jadrovú elektráreň na svete
Slováci dôverujú umelej inteligencii viac než expertom. Výsledky prieskumu šokovali
Známa sociálna sieť má zarobené na problém. Jej algoritmy vraj spôsobili tragédiu v Poľsku
Budú mať lasery, rakety a hypersonické zbrane. USA vyvinie najsmrteľnejšie hladinové bojové lode
Zvolili prešibanú stratégiu. Obľúbené značky Slovákov si udržali silnú pozíciu na automobilovom trhu
Susedná krajina ide do vojny s EÚ. Odmieta uznať jadro ako „zelenú energiu“, chystá veľký zvrat
AKTUÁLNE: Ázijská mocnosť sa stáva spojencom EÚ v kľúčovej oblasti. Do výskumu nalejú 93 miliárd eur
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Špičková neurovedkyňa opísala svoju rannú rutinu, ktorá „naštartuje“ mozog. Pár minút tejto aktivity zvládne každý
PREMIUMMartin vytvoril zariadenie, ktoré mení spôsob, ako spíme. Svoj startup vyvíjal počas liečby rakoviny

Slovákov u susedov čakajú nové obmedzenia. Tisíce áut majú stopku, hrozia pokuty

Kardiológovia dvíhajú varovný prst: Jedna nevinná vec po Štedrej večeri spôsobuje búšenie srdca a poškodzuje cievy

