História internetu a počítačov je na Slovensku pomerne krátka, aj napriek tomu však môžeme v tejto oblasti pozorovať výrazný posun vpred. Za krátke obdobie sa podarilo vybudovať rozsiahlu sieť, ktorá svojou rýchlosťou patrí medzi tie najlepšie na svete. 

Vôbec prvá webová stránka na našom území vznikla v Ústave automatizácie a komunikácie v Banskej Bystrici a obsahovala len jednoduchý názov a niekoľko odkazov na vzdialený server. Rýchlosť bola v tej dobe veľmi slabá a preto sa tu nenachádzali žiadne grafické prvky, ktoré by mohli stránku až príliš brzdiť. Pripojenie k internetu sa však počítalo na čas strávený surfovaním a nie na veľkosť prenesených dát.

Impulz z Rakúska nám pomohol

Na Slovensko sa internet dostal na začiatku 90. rokov. Postaralo sa o to predovšetkým rakúske ministerstvo školstva, ktoré zaplatilo prívod internetovej linky do Bratislavy. Na základe toho vznikol v roku 1991 SANET, združenie slovenskej akademickej obce, fungujúce dodnes. V roku 1991 bola sieť SANET postavená na prenajatých analógových okruhoch s rýchlosťou 14,4 kbps ukončených v počítačových routeroch.

Na začiatku roka 1991 SANET upgradoval linku Banská Bystrica – Praha na 19,2 kbps použitím modemov Motorola Codex v synchrónnom režime a smerovača Cisco MGS. Taktiež sa pripojili mestá Nitra a Zvolen. Neskôr boli vymenené routery v Bratislave a Košiciach, vďaka čomu sa zlepšila priepustnosť a zvýšený objem prenesených dát.

 

Mimoriadne významným pre slovenský internet bol rok 1997. V tomto roku vzniklo na pôde Centra výpočtovej techniky Slovenskej technickej univerzity v Bratislave, slovenské peeringové centrum SIX, do ktorého sa pripojila väčšina slovenských providerov.

Postupne sa internet dostával aj do domácností, pričom najčastejšie to bolo prostredníctvom telefónnej linky (dial-up), ktorá sa k internetu pripájala vytáčaním určitého čísla. Rýchlosť sa v tej dobe pohybovala na úrovni od 14,4 – 56 kbit/s a platilo sa za dobu pripojenia. Rýchlosti boli len teoretické a častokrát sa nedosahovali, čo však nebol problém, nakoľko obsah na internete bol väčšinou len v textovej forme. Cena sa pohybovala v priemere okolo 50 korún na hodinu, čo bolo pre väčšinu luxus a dovoliť si ho mohol len málokto.

[supsystic-tables id=75]

Príchod nových technológií

Neskôr prišli na náš trh technológie, ktoré boli rýchlejšie, stabilnejšie a aj lacnejšie. Ide napríklad o DSL pripojení, ktoré funguje dodnes a platilo sa za objem prenesených dát. Mobilní operátori priniesli menšiu revolúciu v podobe technológie EDGE. Surfovanie po webe sa postupne začalo prenášať aj na mobilné zariadenia.

Začala sa budovať 3G sieť, ktorá dosahovala už veľmi prijateľné hodnoty rýchlosti pripojenia. S príchodom 4G sme sa mohli zoznámiť s vysoko rýchlostným internetom, no začali sme mať aj prístup k rôznym streamovacím službám, mobilnej TV, či 3D TV.

Zobraziť celú galériu (2)
Budovanie 5G siete na Slovensku bude nákladné. Operátori počítajú náklady rádovo v stovkách miliónoch eur. Zdroj: Pixabay (Úprava redakcie)

Aktuálne sa postupne na celom svete zavádza najnovší telekomunikačný štandard 5G, ktorého hlavným prínosom budú približne 10-krát rýchlejšie prenosové rýchlosti oproti 4G. Piata generácia umožní využívať rýchlejší internet v smartfónoch, priemysle, robotike, no najviac sa využije v holografických telefonátoch, virtuálnej realite, či autonómnych vozidlách.

[supsystic-tables id=30]

 

Diskety a RAM s kapacitou 64 kB

Veľmi prudký bol v tej dobe aj vývoj počítačov. Veľkú úlohu tu zohrával výrobca IBM, ktorý zvolil otvorenú politiku, ktorá umožnila tretím výrobcom vyrábať komponenty pre PC. Politika drahého značkového výrobku, ktorú si vybrala firma Apple nakoniec neuspela, vďaka obrovskej konkurencii na trhu komponentov pre nasledovníkov IBM PC.

Prvý model IBM PC bol dodávaný procesorom Intel 8088 pracujúcom na frekvencii 4,77 MHz a s operačnou pamäťou RAM o veľkosti 16 alebo 64 kB. Pre záznam dát sa používal kazetový magnetofón, ktorý neskôr nahradila osempalcová disketová mechanika.

Zobraziť celú galériu (2)
Aj takto vyzerali niektoré prvé počítače IBM, ktoré používali diskety, Flickr

Operačným systémom býval takmer výlučne MS-DOS, ktorý bežal v textovom režime. Od roku 1984 sa ale začalo na osobných počítačoch presadzovať grafické užívateľské rozhranie. Najskôr na počítačoch Apple Macintosh a neskôr aj na počítačoch IBM PC.

Časom sa objavili viaceré technologické vylepšenia a tiež množstvo ďalších výrobkov, ktoré nadväzovali na počítače, ako napríklad tlačiarne, či monitory. Na trh sa dostali aj notebooky, ktoré boli postupne čoraz obľúbenejšie. V roku 1998 prišiel na trh prvý iMac, ktorý bol jedným z prvých All-in-One počítačov.

Posledné roky 20. storočia sa niesli v znamení rýchleho nárastu výkonu a rôznych technologických vylepšení. Prišla architektúra Intel Pentium, ktorá bola výrazne rýchlejšia, monochromatické monitory boli nahradené farebnými, samozrejmosťou sa stala mechanika pre čítanie optických diskov CD-ROM a pribudla taktiež zvuková karta s modemom. Ihličkové tlačiarne naopak nahradili laserové, pričom neskôr sa objavili aj atramentové.

Celkovo sa technológie zmenili až natoľko, že v mnohých prípadoch dokáže počítač nahradiť náš smartfón, ktorý máme pri sebe takmer vždy. Objavili sa aj nové operačné systémy ako iOS, či Android, ktoré poháňajú malé zariadenia do vrecka, ako sú už spomínané smartfóny, či rôzne inteligentné ľahko prenosné zariadenia.

Nostalgia, na ktorú si spomenieš s úsmevom

Ak patríš medzi hráčov, tak si určite spomínaš na hry, ktoré fičali na Windowsoch 95 a 98. Každý z nás určite vlastnil množstvo diskiet, ktoré boli nositeľmi nových hier. Zlá dostupnosť herných titulov spôsobili, že sme hrávali hry, ktoré boli skopírované, prípadne boli priložené v niektorom z herných časopisov.

Medzi najznámejšie hry v tej dobe patrí nepochybne Mario, Prince of Persia, Doom, Aladin, Worms, Duke Nukem, Diablo, Quake, či Tomb Raider. Vo väčšine prípadoch išlo o hry, ktoré neboli graficky príliš lákavé, no napriek tomu dokázali uspokojiť nejedného vášnivého hráča. Trh s hrami sa taktiež vyvíjal veľmi rýchlo a okrem tých počítačových máme na výber aj z tisícov hier pre herné konzoly.

Zobraziť celú galériu (2)
Hry v tej dobe neboli príliš graficky zaujímavé, no hráča dokázali zaujať svojou nenáročnou hrateľnosťou, gog.com

Súčasné počítačové hry predstavujú okrem zaujímavých príbehov, hlavne dokonalé predstavenie grafických vymožeností súčasných technológií. Hry sú čoraz náročnejšie a tak nie je prekvapením, že niektoré, aj nové počítače, jednoducho nestíhajú. Na spustenie súčasných herných titulov je potrebné mať počítač vybavený minimálne 4 GB pamäťou RAM, výkonným procesorom a vhodnou grafickou kartou. O najnáročnejších hrách súčasnosti sme písali aj v samostatnom článku.

Slovenský antivírus a budúcnosť technológií

S čoraz dokonalejšími počítačmi pribúdalo aj množstvo rizík spojených s ich napádaním v podobe rôznych vírusov. Medzi najznámejšie a najúspešnejšie spoločnosti v oblasti vývoja antivírusových softvérov patrí jednoznačne aj slovenský ESET. Vznikol v roku 1992 zlúčením dvoch spoločností, pričom jej počiatky sa datujú od roku 1987.

ESET Internet Security 11
Zobraziť celú galériu (2)
ESET patrí medzi najznámejšie spoločnosti, ktoré sa zaoberajú vývojom antivírusových softvérov, (zdroj: ESET)

Vôbec prvým produktom spoločnosti bol antivírusový softvér NOD bežiaci pod operačným systémom MS-DOS. V roku 1998 bol vydaný NOD32 1.0 pre operačný systém Microsoft Windows. V roku 2007 predstavila spoločnosť produkt ESET Smart Security 3 kombinujúci antivírus ESET NOD32 s funkciou firewallu a antispamu.

Technologický pokrok je veľmi rýchly. Inovačný cyklus je v mnohých prípadoch veľmi krátky, pričom niektoré technológie nemajú životnosť ani jeden rok. Výkony počítačov či smartfónov neustále narastajú a veľký dôraz sa kladie aj na to, aby bolo možné používať jedno zariadenie takmer na všetky činnosti, ktoré používateľ bežne vykonáva.

Informačné a komunikačné technológie sú v súčasnosti neoddeliteľnou súčasťou našich životov. Šetria čas, uľahčujú prácu a prinášajú mnoho vylepšení v oblastiach ako sú zdravotníctvo, školstvo, doprava, bankovníctvo či priemysel. Je veľký predpoklad, že vývoj sa bude posúvať aj naďalej rýchlym tempom, pričom sa časom môžeme dočkať nových technológií, ktoré opäť posunú hranice možného o niečo ďalej. Nevyhnutné však bude neustále vzdelávanie, ktoré zabezpečí, aby sme dokázali s takýmito technológiami pracovať a žiť.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP