Odvetvie elektrických motocyklov zažíva výraznú krízu – ďalšia spoločnosť totiž oznámila svoje zatvorenie, čím sa pridáva na zoznam neúspešných výrobcov. Tento trend odhaľuje náročné podmienky, ktorým čelia startupy v oblasti elektrických vozidiel, najmä pri nízkej akceptácii elektrických motocyklov v porovnaní s elektromobilmi. O téme upovedomil portál RideApart.

Energica ohlasuje krach

Spoločnosť Energica oficiálne vyhlásila bankrot a ohlásila likvidáciu svojho majetku. Napriek svojim technologickým inováciám a spolupráci s prestížnymi pretekmi, ako sú MotoGP, firma nedokázala prekonať prekážky na trhu a neúspešné investície.

Správna rada Energicy v tlačovej správe uviedla, že aj napriek pokusom zabezpečiť nové financovanie a vylepšiť stratégie speňaženia bola jediná možnosť vstúpiť do súdnej likvidácie. Cieľom tohto rozhodnutia je splatiť veriteľov z výnosov likvidácie.

Energica

Nielen Energica – trend neúspechov pokračuje

Energica nie je jediným prípadom. Trh elektrických motocyklov v posledných rokoch zaznamenal viaceré firmy, ktoré zápasili alebo úplne ukončili svoju činnosť. Medzi neúspešnými projektmi sú napríklad:

Sondors: Firma známa svojím modelom Metacycle, ktorá v roku 2023 ukončila činnosť a zákazníci zostali bez podpory a náhradných dielov.

Cake: Švédska spoločnosť, ktorá vyhlásila bankrot, hoci jej aktíva prevzala spoločnosť Brages Holding AS s cieľom oživiť značku.

Alta Motors: Pôvodne líder v oblasti elektrických terénnych motocyklov, no v roku 2018 ukončila činnosť kvôli nedostatku investícií a klesajúcim predajom.

Trhové výzvy, ktorým čelia výrobcovia

Tieto problémy sú zapríčinené viacerými faktormi:

  • Vysoké náklady: Elektrické motocykle sú zvyčajne drahšie než motocykle so spaľovacím motorom, čo znižuje ich atraktivitu pre bežného spotrebiteľa.
  • Skepsa: Zatiaľ čo elektromobily si už získali výraznú popularitu, elektrické motocykle stále narážajú na skepticizmus – hlavne kvôli obavám z dojazdu, infraštruktúry nabíjacích staníc a celkovej funkčnosti.
  • Náročné financovanie: Mnohé startupy závisia od rizikového kapitálu, no ak tieto investície neprinášajú rýchle výsledky, firmy sa dostávajú do finančných problémov.

Prípad Fuell: Nedostaneš motorku, ani refundáciu

Medzi nedávnymi obeťami krízy je aj spoločnosť Fuell, projekt Erika Buella, známeho mena v americkom motocyklovom priemysle. Po odchode z Buell Motorcycles sa rozhodol pokračovať v elektromobilite a založil Fuell Inc., ktorá sa sústredila na elektrické bicykle a motocykle. Model Fllow s dojazdom 240 km a motorom s výkonom 47 koní mal byť prelomom. Fuell prijímala predobjednávky s vkladom 100 dolárov a celkovou cenou 13 995 dolárov, no teraz ohlásila bankrot a Fllow je stále len sľubom na papieri.

Navyše, Fuell nemôže splniť ani dodávky svojich e-bicyklov Flluid-2 a Flluid-3, hoci cez crowdfunding získala vyše 1,5 milióna dolárov. Spoločnosť totiž vyčerpala svoje prostriedky a nemá už žiadnych zamestnancov, ktorí by odpovedali na otázky veriteľov.

Krach Energicy a Fuellu slúži ako výstraha pre celý sektor elektrických motocyklov. Ak chce toto odvetvie prežiť, musí nájsť riešenia pre vysoké ceny, nízku akceptáciu medzi spotrebiteľmi a udržateľné obchodné modely.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú