Európska únia sa už niekoľko mesiacov snaží nájsť spôsob, ako nahradiť kvapalné fosílne palivá sieťou plynov, ktorá bude mať nižšie emisie uhlíka. Týka sa to oblasti letectva, lodnej dopravy a ťažkého priemyslu. Plán, ktorý bol predstavený v máji, si kladie za cieľ zvýšiť dodávky zeleného vodíka ako paliva pre tieto sektory.

Najnovším krokom v tomto smere je dohoda medzi Dánskom a Holandskom, ktorú podpísala letecká spoločnosť Scandinavian Airlines, čím sa podporuje rast trhu so zeleným vodíkom. Na túto dohodu upozornil portál Cleantechnica.

Vodík pre lodnú dopravu a letectvo

Vodík sa dá využívať ako horľavé palivo v motoroch, no v súčasnosti sa hlavná pozornosť sústreďuje na palivové články. Tieto články generujú elektrinu prostredníctvom reakcie medzi vodíkom a jeho okolím, pričom jediným vedľajším produktom je vodná para. Vzhľadom na spoľahlivosť dodávky vodíkového paliva v špecializovaných depách sú letectvo a pozemné dopravné flotily najvhodnejšími oblasťami pre implementáciu palivových článkov. Dlhý dolet, vysoký výkon a rýchle tankovanie podporujú aj využitie vodíka v lodnej doprave.

Kým dnes sa väčšina vodíka vyrába z prírodného plynu a uhlia, ktoré nie sú príliš udržateľné, svet sa zameriava na zelený vodík. Tento typ vodíka sa vyrába elektrolýzou, pri ktorej sa využíva obnoviteľná energia na získanie vodíka z vody. Bioplyn, biomasa a ďalšie nefosílne zdroje tiež zohrávajú úlohu, no investori sa v súčasnosti sústreďujú predovšetkým na elektrolýzu vody.

Nové konzorcium pre zelený vodík v Európe

Dohoda medzi Dánskom a Holandskom má za cieľ využiť obrovský potenciál dánskeho pobrežného veterného priemyslu na výrobu zeleného vodíka pre domáce použitie, ale aj pre export. Týmto sa vytvorí integrovaný trh so zeleným vodíkom, ktorý spája krajiny, ktoré môžu prebytočný vodík vyrábať, s tými, ktoré ho potrebujú. Holandsko plánuje vybudovať infraštruktúru pre export vodíka do Nemecka a ďalších krajín.

Minister klímy, energetiky a služieb Dánska Lars Aagaard vyjadril, že Dánsko má kapacity na nadprodukciu zeleného vodíka a export do Holandska. Táto spolupráca je krokom správnym smerom k vytvoreniu integrovaného európskeho trhu, ktorý by umožnil znižovať spotrebu fosílnych palív v Európe.

ČLÁNOK POKRAČUJE NA ĎALŠEJ STRANE ->>>

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú