V dobe, kedy svet sužuje polovodičová kríza, doplácajú na nedostatok čipov aj tie najväčšie automobilové koncerny, ktoré musia robiť nepríjemné rozhodnutia. Nakoniec však na to doplatí koncový zákazník. Výsledkom takejto politiky je v zahraničí ďalší model Volkswagenu, ktorý prišiel o niekdajší technologický prvok v základnej výbave a nahradila ho plastová záslepka, informuje Motor1.

Chýbajúce polovodiče sužujú celý priemysel, od výrobcov elektroniky, až po automobilky, ktoré stále nemajú k dispozícii dostatok čipov v momente, keď ich potrebujú. Kvôli tomu mnohé z nich doteraz prerušovali výrobu aj na Slovensku, iné zasa siahli po radikálnejšom riešení. Príkladom môže byť taký Peugeot, ktorý v modeli 308 vymenil digitálny tachometer za analógový.

Novým štandardom sa stáva ešte nižší štandard

Volkswagen v Brazílii prišiel s ešte razantnejším prístupom. Ako sme pred nedávnom informovali, zo staršieho modelu VW Fox na tamojšom trhu zobral kvôli nedostatku čipov rovno celý infotainment, ktorý si môžu majitelia dokúpiť, avšak len u svojich dílerov. Z výroby schádza toto vozidlo s predprípravou pre infotainment, no miesto neho vodič nájde iba obyčajný kus plastovej záslepky.

VW

Podobný scenár sa najnovšie ukazuje aj v novšom modeli VW Nivus, ktorý je pôvodnou verziou VW Taigo predávaného aj v Európe (predaj na Slovensku zatiaľ nezačal). Práve Nivus v Brazílii spoznal svoju vynovenú verziu pre rok 2022, ktorá však príde s nepríjemnou zmenou. Volkswagen totiž v tomto kúsku upravil možnosti základnej výbavy, a to, čo bolo kedysi štandardom, prejde do príplatkovej výbavy.

VW (Úprava redakcie)

Reč je práve o celom infotainmente, ktorý už takto o rok nebude VW Nivus v základe obsahovať. Tamojšie oddelenie automobilky totiž centrálny displej s celou jeho technologickou výbavou ponúkne v príplatkovej výbave, spolu s bezdrôtovou nabíjačkou pre smartfóny a ďalšími „nadštandardnými“ prvkami. Novým štandardom v Nivuse sa tak stane namiesto veľkého dotykového displeja iba plastová záslepka.

Podiel viny za kontroverzný krok si môže pripísať polovodičová kríza

Iste si teraz mnohí hovoria, že ide o dôsledok polovodičovej krízy a VW tento krok spravil preto, aby ušetril množstvo súčiastok. Môže tomu tak byť? Áno. Nemusí to byť ale skutočnosťou. Je pravdepodobné, že veľkú časť viny za tento kontroverzný krok nesie aj dlhotrvajúca polovodičová kríza. Na druhej strane mohol toto rozhodnutie výrobca spraviť z ekonomických dôvodov a aby zákazníka mal čím presvedčiť pre kúpu príplatkovej výbavy.

Tvrdiť teda, že chýbajúci infotainment vo VW Nivus v Brazílii je priamym dôsledkom polovodičovej krízy, môže byť len taká „polopravda“. Nie je totiž možné zvaľovať na krízu situáciu, ak vodič nedostane vo svojom vozidle prvok, ktorý výrobca zaradil do príplatkovej výbavy a zákazník si zaň nezaplatil. Rozhodne je však rozhodnutie VW odstrániť zo štandardnej výbavy celý infotainment prinajmenšom bizarné.

NEPREHLIADNI
Globálna kríza sa prehlbuje. Čakanie na žiadané polovodiče sa dostáva do extrémov

Môže to totiž svedčiť aj o „zúfalosti“ výrobcu, či už v oblasti zásob polovodičov, alebo v oblasti predajov. Tak, či onak, prvok, ktorý bol kedysi základom v každom Nivuse v Brazílii, bude majiteľom novej modelovej rady pre rok 2022 chýbať. Ak ho budú chcieť, musia si zaň priplatiť.

A pokiaľ bude polovodičová kríza pokračovať takýmto smerom, môžeme zo strany výrobcov automobilov vídať podobné kontroverzné riešenia čoraz častejšie. Ostáva len veriť, že svoju politiku z Brazílie neprenesie Volkswagen aj k nám do Európy.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP