Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Najnovšie je to práve VW, ktorý dopláca na absenciu polovodičov, a tak musel pristúpiť ku razantnému rozhodnutiu. Jednému z predávaných modelov zobral z výbavy celý infotainment, informoval portál Motor1.

Globálna polovodičová kríza sužuje výrobcov z mnohých odvetví priemyslu už od vlaňajšieho roka, kedy aj koncoví zákazníci začali pociťovať, že čipov je vo svete skutočne nedostatok. Kvôli uprednostneniu výrobcov elektroniky pred automobilkami začali mať nemalé problémy aj veľké koncerny, ktoré prerušovali výrobu.

Výsledok krízy sa podpísal taktiež na samotnej výbave niektorých modelov, ktoré prišli aj o štandardné technológie. Príkladom je taký Peugeot, ktorý musel kvôli chýbajúcim polovodičom odstrániť z ponuky výbavy v modeli Peugeot 308 digitálny tachometer.

Nahradil ho zastaralou analógovou jednotkou a zákazníkov, ktorí prišli o technicky vyspelejšiu verziu tohto prvku výbavy, kompenzoval zľavou vo výške niekoľko stoviek eur. Bližšie sme sa tejto téme venovali v samostatnom článku.

Pre nedostatok čipov nedostal model Volkswagenu infotainment

Netrvalo dlho a polovodičová kríza si vyberá ďalšiu obeť, no tentokrát z radov vozidiel Volkswagen. Brazílska pobočka automobilky totiž pristúpila ku kritickému kroku a z dostupnejšieho modelu VW Fox na tamojšom trhu zobrala celý infotainment. Dôvodom je, ako inak, nedostatok čipov. Zmena bola dokonca tak zásadná, že Fox sa momentálne predáva bez akéhokoľvek displeja s infotainmentom.

VW

Palubná doska miesto rádia a ďalších prvkov, ktoré boli predtým bežnou súčasťou výbavy, obsahuje už iba plastové kryty priestorov, kde sa predtým infotainment nachádzal. VW avizoval, že na konkrétny model poskytol zákazníkom menšiu zľavu a prípadní záujemcovia si náhradný infotainment môžu dokúpiť u svojich dealerov.

Kabeláž je pre systém totižto predpripravená. Ako podotkol zdroj, VW Fox patrí medzi staršie modely koncernu, ktorý s ním čoskoro plánuje skončiť aj na brazílskom trhu. V našich končinách sa tento model už nejaký ten rok nepredáva.

VW

Ide pritom o jedno z posledných vozidiel automobilky, ktoré je postavené na starej platforme PQ24, akú využívala napríklad ešte 1. generácia Škody Fabia, podotkol portál Auto.cz. Hoci tak polovodičová kríza postihla v zahraničí model, na ktorý už na Slovensku pomaly zabúdame, ide o ďalší dôkaz dopadu celosvetového nedostatku čipov.

Pokiaľ by automobilky začali okresávať kvôli chýbajúcim čipom výbavu aj v ďalších modeloch, v budúcnosti sa z nich stane akási „spomienka“ na svetovú krízu, ktorá napriek technologickej vyspelosti vozidiel donútila výrobcov využiť archaickejšie prvky výbavy.

Kríza zasiahla celý priemysel s elektronikou, otvára dvere špekulantom

Situácia sa pritom vôbec nezlepšuje a odberatelia čakajú na dodávky vytúžených polovodičov dlhé týždne. Pri bežných dodacích lehotách boli objednávky čipov od výrobcov doručované zákazníkom behom 6 až 9 týždňov. Dnes je však situácia kritická a čakacia doba na dodávky sa predĺžila až na 26,5 týždňa počas minulého mesiaca, informoval Bloomberg.

Podľa viacerých odborníkov bude táto kríza sužovať priemysel minimálne ešte 1 alebo až 2 roky. Hoci sa snažia výrobcovia stabilizovať výrobu svojich produktov, pokiaľ nestíhajú prvotní výrobcovia čipov, situácia sa nezlepší. Ideálnym príkladom je okrem automobiliek aj také Sony a jeho konzola PS5, na ktorú zákazníci čakali dlhé mesiace a mnohí na ňu čakajú aj naďalej.

To však v spotrebnej elektronike otvára dvere špekulantom, ktorí sa snažia zo situácie vyťažiť. Predobjednávajú nedostatkové produkty vo väčšom množstve a svoje zásoby potom na internete predávajú za niekoľkonásobne vyššie ceny.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú