Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Tímu holandských konštruktérov sa podarila úžasná vec. Ako prví na svete implementovali do Tesly Model S vodíkový pohon. Svoje dielo nazvali Projekt Hesla.

Model Tesla S je jedným z najznámejších elektrických vozidiel na automobilovom trhu. Najlacnejšia verzia 75D sa môže pochváliť pôsobivým dojazdom 416 km, zatiaľ čo verzie 100D a P100D ponúknu dojazd až 539, respektíve 506 km. Čo sa však dá robiť, aby Model S dokázal predĺžiť svoj dojazd?

Projekt Hesla

Konštruktéri holandskej spoločnosti Holthausen Group dokázali implementovať vodíkový pohon do plne elektrického Modelu S. Niečo také sa im podarilo ako prvým na svete. A nezabudli svoj úspech originálne pomenovať – Projekt Hesla (Tesla + Hydrogen = Hesla). Samotná Tesla do tohto projektu zapojená nebola. Vozidlo bolo pre úpravy získané z druhej ruky. Ako sa dá predpokladať, implementácia nebola jednoduchá. Jeden z konštruktérov povedal, že systém vozidla bolo jedno „veľké bludisko“.

Takto to funguje

Nakoniec sa to však podarilo a Model S má teraz sekundárny vodíkový pohon, inštalovaný vo forme vodíkových nádrží priamo vo vozidle. Molekuly vodíka sú čerpané do palivovej nádrže, kde anóda odstráni ich elektróny, ktoré prechádzajú obvodom do batérie a dodávajú jej dodatočný náboj. Vodík ďalej vo forme iónov prechádza do katódy, kde sa spája s elektrónmi a viaže sa s kyslíkom. Tým sa vytvorí voda, t.j. H2O, ktorá na koniec opúšťa palivovú nádrž.


Nie je všetko zlato, čo sa blyští?

Na jednej strane tento pohon umožní Modelu S predĺžiť dojazd na fantastických 1000 km, no na druhej strane je tu niekoľko zádrheľov. Tým prvým a najvážnejším je cena. Inštalácia alternatívneho vodíkového pohonu sa môže vyšplhať na závratných 49 000 €. V Európe a celkovo na svete je len málo čerpacích staníc, kde by sa dal vodík dotankovať. V neposlednom rade spoločnosť Holthausen s projektom Hesla stále napreduje. Preto sa oplatí radšej počkať, kým vychytajú všetky muchy.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú