Vodíkový kamión trhol rekord s dojazdom 1000 km, neprešiel ale ani polovicu toho, čo dokáže diesel
Ťažkotonážny vodíkový kamión spoločnosti Mercedes-Benz má za sebou dôležitý míľnik, ktorý dosiahol počas nedávno testu. Ako upozorňuje Electrive, kamiónu s palivovými článkami sa podarilo na jednu nádrž s vodíkom prejsť viac ako 1 000 km, čím zásadne prekonáva batériové elektrické kamióny – má to však jeden zásadný háčik, ktorý môže odohnať potenciálnych záujemcov.
Desivé náklady
GenH2 prešiel naprieč Nemeckom na jednu nádrž úctyhodných 1 047 kilometrov, avšak cieľová rovinka rekordnej trate bola trochu ironická. Stroj totiž zastavil o ulicu ďalej, kde ho kvôli stavebným prácam zastavil dieselový kamión rovnakej značky. Vodíkový kamión sa však do cieľa nakoniec dostal, a to aj s nákladom, pričom celý vážil 40 ton.
Na cestu vystačili dve 40 kg vodíkové nádrže a batéria, ktorej nabíjanie však bolo v rámci rekordného testu uzamknuté, dodáva FleetEquipmentMag.com. Aj keď je 1 000 km oveľa menej, než dokážu dieselové kamióny, za predpokladu ekologickejšej a lacnejšej prevádzky by nešlo o problém – batériové kamióny majú ešte nižší dojazd, avšak vďaka oveľa lacnejšiemu „palivu“ sa vyplatia aj napriek vyšším vstupným nákladom.
Paving the way towards decarbonizing transportation – meet our record-setting, #hydrogen powered Mercedes-Benz #GenH2 Truck at our #DaimlerTruck booth at @EUH2Week ??
Find us here: Booth C100 in Hall 11 until 24th of November in #Brussels at #EUH2Week pic.twitter.com/zVeCXpp4Ty
— Daimler Truck AG (@DaimlerTruck) November 20, 2023
V prípade vodíkových kamiónov to však tak jednoduché nie je, pretože je vodík drahší ako nafta.
Pre dopravcov tak neexistuje skutočný dôvod, aby si takéto vodíkové kamióny zaobstarali a najšťastnejší názor nemá ani Andreas Gorbach, jeden z manažérov spoločnosti Daimler Truck AG. Podľa neho je nutné zvýšiť cenu dopravy s dieselovými kamiónmi, aby boli tie vodíkové konkurencieschopné.
32 ton a 1 700 km
Ohromný míľnik sa nedávno podaril pomocou elektrického kamiónu americkej značky Tesla, ktorý prekonal za jediný deň 1 732 kilometrov s nákladom vážiacim takmer 32 ton.
Prístup postavený na hlavu
Takýto prístup je, samozrejme, nezmyselný a aj keď môže pomôcť z ekologického hľadiska, pre viaceré firmy môže byť katastrofálny. Obzvlášť nehorázny je vďaka skutočnosti, že sú batériové kamióny oveľa efektívnejšie, lacnejšie na prevádzku a vďaka pokrokom v batériových technológiách je možné ich nabíjať čoraz rýchlejšie.
Keďže si vodiči kamiónov v Európe musia dávať pravidelné pauzy, je len otázkou času, kedy bude infraštruktúra rýchlonabíjačiek dostatočná na to, aby umožnila dopravu na vzdialenosť tisícok kilometrov aj so skutočným dojazdom na úrovni len 500 kilometrov.
Neznamená to, že vodík v budúcnosti nemá miesto – problémom je však ako jeho cena, tak aj náklady na výrobu, ktorých zníženie si bude vyžadovať nielen úpravu infraštruktúry, ale najmä aplikáciu úplne nových technológií.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Obyvatelia európskej metropoly sa vzbúrili: Spaľováky tu dostali stopku skôr, než ktokoľvek čakal
Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
Batéria sa sama zahreje na 1 000 °C. Vedci elegantne vyriešili obrovský problém elektromobilov
Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slovenskí rodičia si prilepšia: Rodičovský príspevok o pár mesiacov prekročí historickú hranicu
Účastníkom nehody na D1 bola dodávka strany Demokrati. Člen strany zrážku neprežil, potvrdil Jaroslav Naď
Polícia odkláňa vodičov: Tragická nehoda spôsobila celodenné kolóny, úsek je uzavretý do večera
PRIESKUM: Nové prekvapenie na politickej scéne. Uhríkova Republika predbehla Hlas-SD, Smer zaostáva za Progresívcami
Putinov spojenec prekvapil svet: „Ukrajina musí existovať ako suverénny nezávislý štát,“ vyhlásil Lukašenko
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
- Batéria sa sama zahreje na 1 000 °C. Vedci elegantne vyriešili obrovský problém elektromobilov
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
Po ruských dronoch prichádza tvrdá odpoveď. Británia predlžuje svoju misiu nad Poľskom
Británia posiela Ukrajine technológiu, ktorá mení vojnu. Na fronte pribúdajú tisíce dronov denne
Ak máš tohto operátora, máš to najlepšie na Slovensku. 5G sieť zasahuje už viac než 5 miliónov ľudí
Fosílne palivá ich devastujú a musia konať rýchlo. Dôležitý spojenec Západu sa musí rozhodnúť
Kľúčový ľad planéty sa stráca alarmujúcou rýchlosťou. Vedci hovoria o predčasnej katastrofe
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP