Vodíkový kamión trhol rekord s dojazdom 1000 km, neprešiel ale ani polovicu toho, čo dokáže diesel
Ťažkotonážny vodíkový kamión spoločnosti Mercedes-Benz má za sebou dôležitý míľnik, ktorý dosiahol počas nedávno testu. Ako upozorňuje Electrive, kamiónu s palivovými článkami sa podarilo na jednu nádrž s vodíkom prejsť viac ako 1 000 km, čím zásadne prekonáva batériové elektrické kamióny – má to však jeden zásadný háčik, ktorý môže odohnať potenciálnych záujemcov.
Desivé náklady
GenH2 prešiel naprieč Nemeckom na jednu nádrž úctyhodných 1 047 kilometrov, avšak cieľová rovinka rekordnej trate bola trochu ironická. Stroj totiž zastavil o ulicu ďalej, kde ho kvôli stavebným prácam zastavil dieselový kamión rovnakej značky. Vodíkový kamión sa však do cieľa nakoniec dostal, a to aj s nákladom, pričom celý vážil 40 ton.
Na cestu vystačili dve 40 kg vodíkové nádrže a batéria, ktorej nabíjanie však bolo v rámci rekordného testu uzamknuté, dodáva FleetEquipmentMag.com. Aj keď je 1 000 km oveľa menej, než dokážu dieselové kamióny, za predpokladu ekologickejšej a lacnejšej prevádzky by nešlo o problém – batériové kamióny majú ešte nižší dojazd, avšak vďaka oveľa lacnejšiemu „palivu“ sa vyplatia aj napriek vyšším vstupným nákladom.
Paving the way towards decarbonizing transportation – meet our record-setting, #hydrogen powered Mercedes-Benz #GenH2 Truck at our #DaimlerTruck booth at @EUH2Week 🚛🔋
Find us here: Booth C100 in Hall 11 until 24th of November in #Brussels at #EUH2Week pic.twitter.com/zVeCXpp4Ty
— Daimler Truck AG (@DaimlerTruck) November 20, 2023
V prípade vodíkových kamiónov to však tak jednoduché nie je, pretože je vodík drahší ako nafta.
Pre dopravcov tak neexistuje skutočný dôvod, aby si takéto vodíkové kamióny zaobstarali a najšťastnejší názor nemá ani Andreas Gorbach, jeden z manažérov spoločnosti Daimler Truck AG. Podľa neho je nutné zvýšiť cenu dopravy s dieselovými kamiónmi, aby boli tie vodíkové konkurencieschopné.
32 ton a 1 700 km
Ohromný míľnik sa nedávno podaril pomocou elektrického kamiónu americkej značky Tesla, ktorý prekonal za jediný deň 1 732 kilometrov s nákladom vážiacim takmer 32 ton.
Prístup postavený na hlavu
Takýto prístup je, samozrejme, nezmyselný a aj keď môže pomôcť z ekologického hľadiska, pre viaceré firmy môže byť katastrofálny. Obzvlášť nehorázny je vďaka skutočnosti, že sú batériové kamióny oveľa efektívnejšie, lacnejšie na prevádzku a vďaka pokrokom v batériových technológiách je možné ich nabíjať čoraz rýchlejšie.
Keďže si vodiči kamiónov v Európe musia dávať pravidelné pauzy, je len otázkou času, kedy bude infraštruktúra rýchlonabíjačiek dostatočná na to, aby umožnila dopravu na vzdialenosť tisícok kilometrov aj so skutočným dojazdom na úrovni len 500 kilometrov.
Neznamená to, že vodík v budúcnosti nemá miesto – problémom je však ako jeho cena, tak aj náklady na výrobu, ktorých zníženie si bude vyžadovať nielen úpravu infraštruktúry, ale najmä aplikáciu úplne nových technológií.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
Nič také AMG ešte neukázalo. Elektrická beštia má výkon 1340 koní a zvukom V8 ti roztrhne uši
Naše automobilky majú veľký problém. Európske cesty zaplavia lacné elektromobily čínskej značky
Denne ušetrí 20 ton emisií. Európa má loď budúcnosti s tromi pohonmi, ktorú závidí aj Čína
Je to oficiálne: Elon Musk konečne spustil novú éru dopravy, prvé recenzie prekvapili (+videá)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Vedci zdvíhajú varovný prst: V obľúbenej pochúťke Slovákov sa množia baktérie, ktoré porážajú najsilnejšie antibiotiká
Uspel s biznisom, ktorý rieši každodenné starosti Slovákov: „Vydržíme, až kým sa konkurencii minú peniaze“
Hasiči bojujú s lesným požiarom. Zasahuje vrtuľník Ozbrojených síl (FOTO)
Grécko vraj našlo príčinu rozsiahlych požiarov. Za miliónovými škodami má byť nezodpovedná žena
Forgáč ostro: Podstatné sú pohlavia v ústave, rozvoj nás nezaujíma. Prečo si ľudia nepoložia jednoduchú otázku?
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Naše automobilky majú veľký problém. Európske cesty zaplavia lacné elektromobily čínskej značky
- Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
- Denne ušetrí 20 ton emisií. Európa má loď budúcnosti s tromi pohonmi, ktorú závidí aj Čína
- Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
-
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
- Denne ušetrí 20 ton emisií. Európa má loď budúcnosti s tromi pohonmi, ktorú závidí aj Čína
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
-
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
- Automobilky majú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
Misia IGNIS štartuje. Prvý Poliak na ISS odhaľuje vplyv mikrogravitácie na ľudí
Komárno nasadí AI preklad. Umelá inteligencia zachráni mestské prenosy
Mesiac ako nikdy predtým. V Hurbanove vyrastie 5-metrový Lunalón
Slovensko má AI hrdinu. 17-ročný študent získal ocenenie za prelomový projekt
Toto Musk nepredýcha. Bezos vraj Trumpovi sľubuje let na Mesiac
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Vedci zdvíhajú varovný prst: V obľúbenej pochúťke Slovákov sa množia baktérie, ktoré porážajú najsilnejšie antibiotiká
Uspel s biznisom, ktorý rieši každodenné starosti Slovákov: „Vydržíme, až kým sa konkurencii minú peniaze“
Hasiči bojujú s lesným požiarom. Zasahuje vrtuľník Ozbrojených síl (FOTO)
Grécko vraj našlo príčinu rozsiahlych požiarov. Za miliónovými škodami má byť nezodpovedná žena
Forgáč ostro: Podstatné sú pohlavia v ústave, rozvoj nás nezaujíma. Prečo si ľudia nepoložia jednoduchú otázku?
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené