Vlastní Teslu, no elektromobilom až tak neverí. Hlavný inžinier Toyoty prekvapil vyhlásením
„Uhlík je náš nepriateľ, použime všetko v boji proti nemu,“ vyhlásil hlavný inžinier a riaditeľ výskumného centra Toyota, Gill Pratt. Osoba, ktorá vlastní jeden z aktuálne najlepších elektromobilov na trhu, Teslu Model X, je však zásadne proti čistej elektromobilite. Ako uvádza portál Green Car Congress, Pratt, ako aj celá Toyota, vidí budúcnosť v hybridných a plug-in hybridných vozidlách.
Nie je žiadnym tajomstvom, že Toyota sa v porovnaní so zvyšnými svetovými automobilkami aktuálne uberá odlišným smerom. Zatiaľ čo drvivá väčšina veľkých hráčov sa aktuálne uberá smerom k čistej elektromobilite, japonský výrobca vidí budúcnosť vo vodíkových autách či dokonca v hybridoch.
Tento názor zdieľa aj samotný Akio Toyoda, riaditeľ automobilky. Podľa Toyodu budú vodíkové autá a hybridy konkurencieschopné pre batériové elektromobily minimálne najbližších 30 rokov. Tomuto vyhláseniu sa nemožno čudovať, Toyota sa totiž primárne sústreďuje práve na vývoj vodíkových či hybridných áut a ak by generálny riaditeľ tvrdil niečo iné, šiel by tým sám proti sebe.
Vedenie automobilky minulý rok oznámilo zrýchlenie svojich plánov vo vývoji elektromobilov, no aj naďalej sa Toyota bude držať svojej idei a v značnej miere bude pracovať na vodíkových autách a hybridoch.
Shigeki Terashi, výkonný prezident a člen predstavenstva automobilky, povedal v reakcii na otázku investora, že je ešte príliš skoro sústrediť sa iba na jednu technológiu. Do roku 2050 by tak mali automobilky pracovať na všetkých typoch áut, aby si neskôr mohli vybrať z toho, čo sa na trhu uchytilo najlepšie, píše Bloomberg.
„Vodu káže, víno pije“
Toto známe slovenské porekadlo sa dá krásne aplikovať aj na hlavného inžiniera japonskej automobilky, Gilla Pratta. Ten totiž vo svojom príspevku na portáli Medium píše, ako miluje elektrifikované vozidlá, že dokonca sám vlastní Teslu Model X, no aj on sám skôr vidí budúcnosť v hybridoch a plug-in hybridoch.
Aby jeho slová neboli úplne prázdne, podložil ich aj niekoľkými porovnaniami. Podľa neho je výroba batérií stále príliš nákladná a „neekonomická“, zároveň sa batérie v súčasnej dobe nevyrábajú v takom množstve, aby dokázali pokryť dopyt.
Jednoducho povedané, čistý elektromobil potrebuje väčšiu batériu, a teda viac batériových článkov, ako plug-in hybrid alebo hybrid. V prípade hybridov a plug-in hybridov by tak dokázali výrobcovia batériami osadiť ďaleko viac vozidiel, ako keby sa jednalo o čisté elektromobily.
NEPREHLIADNI
Toyota zaujala voči elektromobilom jednoznačné stanovisko. Budúcnosť vidí v iných ekologických pohonoch
Ako ďalší príklad uviedol priame porovnanie plug-in hybridov Toyota s jeho vlastnou Teslou Model X. Nové Toyoty RAV4 Prime majú šestinovú batériu v porovnaní s jeho Modelom X. V praxi to znamená, že s rovnakým „objemom“ batérie, ako má jeho jedno auto, môže znižovať produkciu CO2 až šesť majiteľov plug-in hybridnej Toyoty.
V tomto prípade ale dodal, že veľmi záleží od toho, aké jazdy majiteľ auta vykonáva. Ak prevažne dochádza iba do práce v okruhu pár desiatok kilometrov, aj s plug-in hybridom dokáže väčšinu času jazdiť výhradne na elektrinu. Ak ale majiteľ auta denne prekonáva stovky kilometrov, je pre neho rozhodne lepší čistý elektromobil, prípade vodíkové auto.
Šíria aj dezinformácie o batériových vozidlách
Vedenie Toyoty sa chytá každej príležitosti, kedy môže batériové vozidlá nejakým spôsobom dehonestovať. Vo veľkom šíria informácie, že ťažba vzácnych kovov potrebných na výrobu batérií produkuje ešte viac emisií, a tým pádom je menej ekologická, než spaľovacie auto počas celého životného cyklu.
Tejto otázke sa však už venovalo nespočetné množstvo odborníkov, ktorí vo svojich štúdiách dokázali, že elektromobil je aj viac ako 100-krát ekologickejší, než spaľovák, a to aj vtedy, ak sa pozeráme na celý životný cyklus oboch áut. Navyše, vzácne kovy z batérií sa dajú recyklovať a použiť pri ďalšom elektromobile, kdežto benzín, ktorý sa spáli, sa nenávratne premení na CO2.
Vo vodíkových technológiách patrí k špičke
Vodíkové technológie Toyoty aktuálne patria k tým najlepším na trhu. Vypichnúť môžeme napríklad vodíkovú Toyotu Mirai, ktorá sa mimochodom veľmi páči aj nášmu ministrovi hospodárstva, Richardovi Sulíkovi, ktorý sa v nej vozí.
Slovensko sa už pripravuje na príchod vodíka. Prvá čerpacia stanica na vodík bude v Bratislave. Realitou by sa pritom mala stať už počas septembra. Slovenskí motoristi tak dostanú možnosť tankovať aj vodíkové autá.
Ako však priznal sám minister, zatiaľ máme na Slovensku iba jeden takýto automobil. Rezort hospodárstva dlhodobo pracuje na výraznejšom presadení vodíka. Vypracoval Národnú vodíkovú stratégiu, ktorá definuje strategickú úlohu štátu pri využití vodíkových technológií.
Následne vznikne akčný plán, v ktorom už budú konkrétne úlohy orgánov štátnej správy. Realizáciou opatrení a ich zavedením do praxe sa podľa ministerstva vytvoria podmienky pre dekarbonizáciu hospodárstva a energetiky, priemyselných procesov, dopravy a mobility.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Benzínom oklamali elektromobilitu. Američania chcú predlžovať dojazd áut o stovky kilometrov
Tradičné automobilky majú problém. Európskemu trhu začína potichu vládnuť nevyspytateľná veľmoc
Tesla prehrala súd storočia. Kvôli fatálnej nehode musí zaplatiť astronomickú pokutu
Elon Musk spravil v Európe radikálny krok. Tieto dva elektromobily si už nikdy nekúpiš
Toyota sa pripravuje na koniec spaľovákov. V Česku spustí elektrickú ofenzívu, ktorou chce dobyť Európu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
LIVE: Opozícia reaguje na 2-miliardový tender. Súťaž na sanitky sprevádzajú vážne podozrenia
Chuť riskovať a vieru v násilie mu vštepil mafián: Nová kniha o Putinovi stála autorov ich vlasť
Trump hrozí doposiaľ najvyššími clami až do 250 %: Chce priniesť výrobu späť domov
„Konsolidačný balík nie je hotový“: Minister sa vyjadril k informáciám o zásahu do II. piliera
Umelá inteligencia nás oberá o prácu. Ohrozený je každý druhý zamestnanec
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Tradičné automobilky majú problém. Európskemu trhu začína potichu vládnuť nevyspytateľná veľmoc
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Benzínom oklamali elektromobilitu. Američania chcú predlžovať dojazd áut o stovky kilometrov
- Vybabral s Rusmi a tí sa nestihli čudovať. Vojak unikol z obkľúčenia ako z vojenského sci-fi filmu
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Tradičné automobilky majú problém. Európskemu trhu začína potichu vládnuť nevyspytateľná veľmoc
- Benzínom oklamali elektromobilitu. Američania chcú predlžovať dojazd áut o stovky kilometrov
- Elektromobily budú o tisíce eur lacnejšie. Vďaka prelomovej technológii spečatia osud spaľovákov
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Tradičné automobilky majú problém. Európskemu trhu začína potichu vládnuť nevyspytateľná veľmoc
- Benzínom oklamali elektromobilitu. Američania chcú predlžovať dojazd áut o stovky kilometrov
- Vybabral s Rusmi a tí sa nestihli čudovať. Vojak unikol z obkľúčenia ako z vojenského sci-fi filmu
Trpká príchuť digitálnej doby. Slováci nevedia existovať bez sociálnych sietí, táto skupina je na tom najhoršie
Spojenec Západu uzatvára historickú dohodu s Japonskom. Ich námorníctvo sa zásadne zmení
Slovenská poisťovňa prichádza s prelomovou funkciou appky. Smartfón ti dokáže zmerať krvný tlak
Známa služba čelí obrovskej žalobe. Klauzuly o najlepšej cene spôsobili hotelom masívne straty
Slabnúci dopyt po elektromobiloch má prvú obeť. Volvo bojuje s dramatickým prepadom predaja
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP