Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Počasie vplýva na spotrebu všetkých áut, no pri elektromobiloch je tento faktor ešte výraznejší. Dokazuje to aj holandský test Hyundai Kona Electric, na ktorý upozornil český portál Autoforum.

Chlad totiž nielenže neprospieva samotnej batérii, ale akumulátor musí pre správne fungovanie dosiahnuť istú prevádzkovú teplotu. V zime sa tak energia nevyužíva len na vykurovanie kabíny, ale aj na zohriatie a temperovanie samotnej batérie.

Michal Varga/FonTech

To má za následok, že sa dojazd počas chladných mesiacov pri elektromobiloch znižuje. O koľko to ale je, ukázal až test holandského magazínu AutoWeek.

Takmer o 100 km menej

Redaktori si ako referenčné vozidlo vybrali Hyundai Kona Electric vo verzii so 64 kWh batériou. Výrobca udáva, že podľa WLTP by malo vozidlo zvládnuť prejsť na jedno nabitie 484 km.

NEPREHLIADNI
Jemne s plynom a brzdením. Ak budeš správne jazdiť, elektromobil zvládne prejsť o desiatky kilometrov viac

V lete, pri teplote 21 stupňov Celzia, sa novinárom podarilo ešte v roku 2018 s týmto modelom prejsť na jedno nabitie 440 km, čo vôbec nie je zlý výsledok.

Michal Varga/FonTech

V zime, keď vonkajšia teplota dosahovala sotva 5 stupňov Celzia, zvládla Kona Electric na jeden záťah iba 345 km, čo je rozdiel celých 95 km, teda pomerne značný pokles až o 22 %.

Používateľské recenzie hovoria za všetko

Aj keď sa pokles dojazdu zdá byť markantný, prejsť viac ako 300 km na jedno nabitie je pre drvivú väčšinu jázd viac než dostatočné. Koniec koncov, Hyundai Kona Electric je stále jedným z najlepších elektromobilov v pomere cena/výkon.

Svedčia o tom aj používateľské recenzie a komentáre pod článkom na portáli AutoWeek. Jeden z majiteľov dokáže prejsť so svojou elektrickou Konou v lete vždy viac než 400 km a v zime sa dojazd pohybuje v rozmedzí od 360 km do 400 km.

Kona celkom dobre zvláda aj diaľničné tempo. Majiteľ, ktorý pravidelne jazdí po diaľnici rýchlosťou 130 km/h, dokáže prejsť na jedno nabitie takmer 340 km. Spotreba sa pri takomto tempe pohybuje na úrovni 20 kWh/100 km.

Tepelný manažment je dôležitý

Rapídny pokles maximálneho dojazdu v zime však môžeš veľmi jednoducho eliminovať. Stačí, ak si pred jazdou predhreješ batériu z elektrickej siete, v moderných elektromobiloch sa totiž dá naprogramovať čas odjazdu.

FonTech

Aj toto je jeden z množstva tipov, ako môžeš maximalizovať dojazd svojho elektromobilu. O ďalších sme nedávno písali v tomto článku.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú