Diesel to má spočítané. Slováci si zamilovali úplne iný druh pohonu (PRIESKUM)
Trh jazdených vozidiel v Európe prechádza postupnou, no zreteľnou transformáciou. Podľa analýzy spoločnosti Carvago, ktorá patrí medzi najväčšie európske online platformy na nákup a predaj jazdených áut, záujem o vozidlá so vznetovým motorom systematicky slabne vo všetkých sledovaných krajinách. Dôvodom sú meniace sa preferencie zákazníkov, tlak na ekologickejšie formy mobility a postupná obmena ponuky vozidiel. Výrazné sú však rozdiely medzi krajinami a dynamika prechodu na alternatívne pohony sa zásadne líši v závislosti od formy predaja – online segment napreduje niekoľkonásobne rýchlejšie.
Pokles podielu dieselových vozidiel je evidentný naprieč siedmimi európskymi trhmi – Českom, Talianskom, Nemeckom, Poľskom, Rakúskom, Rumunskom a Slovenskom. Všetky tieto krajiny zaznamenali za posledné dva roky pokles podielu predaných jazdených áut so vznetovým motorom, no tempo tohto poklesu je výrazne ovplyvnené štruktúrou trhu, legislatívou a historickými preferenciami spotrebiteľov.
Zatiaľ čo v Nemecku tvorili dieselové vozidlá začiatkom roku 2025 len 33 % predajov, v Rumunsku si naďalej držia dominantný podiel na úrovni 62 %. Slovensko sa s 55 % podielom nachádza nad európskym priemerom, pričom pokles oproti roku 2023 bol len mierny – približne o dva percentuálne body.
Spaľováky v Európe upadajú
Z dát Carvago vyplýva, že tradične silné dieselové trhy ako Taliansko a Česká republika zaznamenali v sledovanom období podstatnejší pokles – v Taliansku z 55 % na 48 %, v Česku z 47 % na 42 %. Zmena v štruktúre dopytu súvisí s klesajúcou ponukou naftových modelov, vyšším zastúpením nových typov pohonov medzi novými autami a zmenou regulačného prostredia, ktoré v niektorých krajinách zvýhodňuje hybridné a elektrické vozidlá cez daňové stimuly alebo prístup do mestských zón s nízkymi emisiami.
Pohľad na vývoj predaja podľa typu pohonu ukazuje aj nárast záujmu o hybridy a batériové elektromobily (BEV), predovšetkým v západnej Európe. V Rakúsku a Nemecku ich kombinovaný podiel presahuje 10 %, pričom v strednej a východnej Európe je tento trend pomalší – napríklad na Slovensku alebo v Poľsku predstavuje len 5 až 6 %. Zaujímavé však je, že platformy ako Carvago udávajú smer v rýchlosti transformácie: kým na tradičných trhoch klesol podiel dieselov v priemere o niekoľko percentuálnych bodov, na Carvago klesol v rovnakom období z 47 % na 33 % a podiel hybridov a elektromobilov sa zdvojnásobil z 11 % na 22 %.
„V sledovaných dátach jasne vidíme pozvoľný ústup naftových motorov aj na trhu jazdených áut. Je to logické vyústenie trendov z posledných rokov. Ponuka dieselov na trhu klesá a mnoho zákazníkov sa začína obzerať po modernejších a ekologickejších variantoch, či už kvôli nízkym emisiám, úspornejšej prevádzke alebo v niektorých krajinách nižším daniam,“ uvádza Viktor Holík, Country Manager Carvago Slovakia. Zároveň však upozorňuje, že nafta si naďalej drží silné postavenie v segmente väčších a viacúčelových vozidiel, kde motoristi oceňujú jej hospodárnosť a spoľahlivosť na dlhých trasách.
Táto dominancia nafty je viditeľná aj pri konkrétnych modeloch – napríklad Audi A6 Allroad v Česku, Ford Galaxy v Taliansku, Jaguar XF v Rumunsku či Volkswagen Sharan na Slovensku sa v drvivej väčšine prípadov predávajú v dieselových verziách. V týchto prípadoch dosahuje podiel dieselov na predajoch až 95 – 99 %, čo potvrdzuje, že pre niektoré typy vozidiel zostáva vznetový motor stále preferovanou voľbou.
Možno tak konštatovať, že európsky trh jazdených vozidiel prechádza obdobím prechodnej diverzifikácie. Na jednej strane sledujeme systematický ústup nafty v dôsledku zmien v ponuke a regulácii, na strane druhej však diesel ostáva relevantný v špecifických segmentoch a regiónoch. Online trhy ako Carvago pritom fungujú ako akcelerátor tejto transformácie, kde sa trendy prejavujú rýchlejšie a jasnejšie. Pre slovenských zákazníkov to znamená, že výber jazdeného auta sa čoraz viac bude odvíjať nielen od ceny a značky, ale aj od pohonu – a s rastúcou dostupnosťou hybridov a elektromobilov bude rozhodovanie stále komplexnejšie.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli batériu, ktorá už mieri do výroby
Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
Prelomový objav zo Švédska. Nová technológia môže zmeniť spôsob, akým nabíjame elektromobily
Peklo zamrzlo, Mercedes chce použiť motory BMW. Toto prekvapivé rozhodnutie prichádza z dôvodu, ktorý nikto nečakal
Automobilová revolúcia v Rusku? Číňania pohltili trh, do roku 2030 má byť až tretina áut EV
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Po 31 rokoch depresie pocítil radosť. Vedci testujú novú procedúru, ktorá mení životy
Tréner Matej vyvracia mýty o cvičení: Beh nie je zázračná metóda na chudnutie, toto sú 3 zásady správneho tréningu (ROZHOVOR)
Ukrajina a Maďarsko v ostrom spore: „Vyzývame Zelenského, aby sa prestal vyhrážať“
Krajina chrámov a tyrkysových pláží rozdá 200 000 leteniek zadarmo. Stačí splniť jedinú podmienku
Polícia vypátrala 10-ročné dievčatko: Zmizlo cestou do obchodu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
- Peklo zamrzlo, Mercedes chce použiť motory BMW. Toto prekvapivé rozhodnutie prichádza z dôvodu, ktorý nikto nečakal
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
- Prelomový objav zo Švédska. Nová technológia môže zmeniť spôsob, akým nabíjame elektromobily
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák na 2 roky. Polícia dostala prístroj, ktorým kontroluje Slovákov priamo na ceste
-
- Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
- Už ich nič nezastaví. Automobiloví giganti spojili sily, nečakaná aliancia zmení elektromobily
- Automobilová revolúcia v Rusku? Číňania pohltili trh, do roku 2030 má byť až tretina áut EV
- Peklo zamrzlo, Mercedes chce použiť motory BMW. Toto prekvapivé rozhodnutie prichádza z dôvodu, ktorý nikto nečakal
-
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
- Už ich nič nezastaví. Automobiloví giganti spojili sily, nečakaná aliancia zmení elektromobily
- Spaľováky pošle do hrobu. Škoda urobí z milovaného auta Slovákov elektromobil, takto bude vyzerať
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák na 2 roky. Polícia dostala prístroj, ktorým kontroluje Slovákov priamo na ceste
Americká vláda kúpila 10 % Intelu. Ide o signál národnej bezpečnosti
Streamer zomrel počas 12-dňového maratónu. Francúzsky regulátor priznáva právnu dieru
Nemalá strata: Ukrajinské vojenské letectvo prišlo o ďalší z cenných lietajúcich strojov
Európska mocnosť sa obáva AI. Tretina verí, že im zoberie prácu v blízkej budúcnosti
Maličký ostrovný štát má problém, ktorý sa nedá zastaviť. Sopku zachvátili 30-metrové gejzíry lávy
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP