Diesel to má spočítané. Slováci si zamilovali úplne iný druh pohonu (PRIESKUM)
Trh jazdených vozidiel v Európe prechádza postupnou, no zreteľnou transformáciou. Podľa analýzy spoločnosti Carvago, ktorá patrí medzi najväčšie európske online platformy na nákup a predaj jazdených áut, záujem o vozidlá so vznetovým motorom systematicky slabne vo všetkých sledovaných krajinách. Dôvodom sú meniace sa preferencie zákazníkov, tlak na ekologickejšie formy mobility a postupná obmena ponuky vozidiel. Výrazné sú však rozdiely medzi krajinami a dynamika prechodu na alternatívne pohony sa zásadne líši v závislosti od formy predaja – online segment napreduje niekoľkonásobne rýchlejšie.
Pokles podielu dieselových vozidiel je evidentný naprieč siedmimi európskymi trhmi – Českom, Talianskom, Nemeckom, Poľskom, Rakúskom, Rumunskom a Slovenskom. Všetky tieto krajiny zaznamenali za posledné dva roky pokles podielu predaných jazdených áut so vznetovým motorom, no tempo tohto poklesu je výrazne ovplyvnené štruktúrou trhu, legislatívou a historickými preferenciami spotrebiteľov.
Zatiaľ čo v Nemecku tvorili dieselové vozidlá začiatkom roku 2025 len 33 % predajov, v Rumunsku si naďalej držia dominantný podiel na úrovni 62 %. Slovensko sa s 55 % podielom nachádza nad európskym priemerom, pričom pokles oproti roku 2023 bol len mierny – približne o dva percentuálne body.
Spaľováky v Európe upadajú
Z dát Carvago vyplýva, že tradične silné dieselové trhy ako Taliansko a Česká republika zaznamenali v sledovanom období podstatnejší pokles – v Taliansku z 55 % na 48 %, v Česku z 47 % na 42 %. Zmena v štruktúre dopytu súvisí s klesajúcou ponukou naftových modelov, vyšším zastúpením nových typov pohonov medzi novými autami a zmenou regulačného prostredia, ktoré v niektorých krajinách zvýhodňuje hybridné a elektrické vozidlá cez daňové stimuly alebo prístup do mestských zón s nízkymi emisiami.
Pohľad na vývoj predaja podľa typu pohonu ukazuje aj nárast záujmu o hybridy a batériové elektromobily (BEV), predovšetkým v západnej Európe. V Rakúsku a Nemecku ich kombinovaný podiel presahuje 10 %, pričom v strednej a východnej Európe je tento trend pomalší – napríklad na Slovensku alebo v Poľsku predstavuje len 5 až 6 %. Zaujímavé však je, že platformy ako Carvago udávajú smer v rýchlosti transformácie: kým na tradičných trhoch klesol podiel dieselov v priemere o niekoľko percentuálnych bodov, na Carvago klesol v rovnakom období z 47 % na 33 % a podiel hybridov a elektromobilov sa zdvojnásobil z 11 % na 22 %.
„V sledovaných dátach jasne vidíme pozvoľný ústup naftových motorov aj na trhu jazdených áut. Je to logické vyústenie trendov z posledných rokov. Ponuka dieselov na trhu klesá a mnoho zákazníkov sa začína obzerať po modernejších a ekologickejších variantoch, či už kvôli nízkym emisiám, úspornejšej prevádzke alebo v niektorých krajinách nižším daniam,“ uvádza Viktor Holík, Country Manager Carvago Slovakia. Zároveň však upozorňuje, že nafta si naďalej drží silné postavenie v segmente väčších a viacúčelových vozidiel, kde motoristi oceňujú jej hospodárnosť a spoľahlivosť na dlhých trasách.
Táto dominancia nafty je viditeľná aj pri konkrétnych modeloch – napríklad Audi A6 Allroad v Česku, Ford Galaxy v Taliansku, Jaguar XF v Rumunsku či Volkswagen Sharan na Slovensku sa v drvivej väčšine prípadov predávajú v dieselových verziách. V týchto prípadoch dosahuje podiel dieselov na predajoch až 95 – 99 %, čo potvrdzuje, že pre niektoré typy vozidiel zostáva vznetový motor stále preferovanou voľbou.
Možno tak konštatovať, že európsky trh jazdených vozidiel prechádza obdobím prechodnej diverzifikácie. Na jednej strane sledujeme systematický ústup nafty v dôsledku zmien v ponuke a regulácii, na strane druhej však diesel ostáva relevantný v špecifických segmentoch a regiónoch. Online trhy ako Carvago pritom fungujú ako akcelerátor tejto transformácie, kde sa trendy prejavujú rýchlejšie a jasnejšie. Pre slovenských zákazníkov to znamená, že výber jazdeného auta sa čoraz viac bude odvíjať nielen od ceny a značky, ale aj od pohonu – a s rastúcou dostupnosťou hybridov a elektromobilov bude rozhodovanie stále komplexnejšie.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
Klinec do rakvy spaľovákom. Elektrický Mercedes prešiel v teste viac ako 1300 km bez nabíjania
Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slováci prídu o 3 dni pracovného pokoja. Po kritike opozície a cirkvi je v hre náhrada za 6. január
Päť potravín, ktoré ničia tvoj mozog: Lekárka odhalila, čo nikdy neje, preto zostáva mladá a plná energie
Európska únia čelí rekordným dlhom: Nové dáta ukázali, kto sa ocitol v prvej desiatke najzadlženejších štátov (REBRÍČEK)
Nespavosť devastuje telo aj myseľ, varujú odborníci. Vedci odhalili desivú pravdu o nedostatku spánku
Mozgová hmla ťa oberá o schopnosť myslieť. Lekár odhalil štyri jednoduché riešenia
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
Americký gigant má na krku vážny problém. Na pôde východnej mocnosti porušil dôležitý zákon
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
Klimatický šok: Fosílne palivá ich devastujú, verný spojenec Západu stojí pred nezvratnou skazou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP