Streamovacia platforma Disney+, ktorá už 14. júna príde aj na Slovensko a do ďalších krajín Strednej a Východnej Európy, na Starom kontinente čelí nepríjemnému problému. Služba nespĺňa zákonom stanovenú kvótu na svoj obsah, informuje Ampere Analytics.

Ďaleko za určeným limitom

Problémom pre populárnu videotéku je revidovaná Smernica o audiovizuálnych mediálnych službách, ktorá vstúpila do platnosti v decembri 2018. Tá streamovacím platformám ukladá povinnosť, aby aspoň 30 % z celkového ponúkaného obsahu tvorili lokálne tituly z európskej produkcie. EÚ chce zákonom zachovať kultúrnu rozmanitosť.

Smernica sa týka lokálnych aj zahraničných služieb poskytujúcich tzv. video na požiadanie (VOD), medzi ktoré patria aj Netflix, Amazon Prime Video či Disney+. Kým Netflix a Prime Video s výnimkou niektorých krajín stanovenú kvótu 30 % spĺňajú, Disney v ponuke lokálneho obsahu za hranicou ďaleko zaostáva. Podľa odhadov totiž európsky obsah v knižnici platformy tvorí iba 10 % z jej celkovej ponuky.

Disney chce pridať, cieľ môže dosiahnuť viacerými spôsobmi

Zdá sa, že spoločnosť Disney si je svojich záväzkov voči európskej legislatíve dobre vedomá. Len včera služba potvrdila, že v horizonte dvoch rokov chce predstaviť približne 60 titulov z európskej produkcie.

Disney+/FonTech

Samotná vlastná tvorba však na splnenie kvóty stačiť nebude – knižnica služby vo viacerých krajinách totiž pozostáva z viac než 2 000 filmov a seriálov. Aby teda Disney Plus hranicu splnilo, potrebuje ponúkať aspoň 600 titulov pochádzajúcich z európskej tvorby.

Možností, ako sa k stanovenej méte priblížiť, má služba hneď niekoľko. Okrem vlastnej produkcie môže platforma zakupovať vysielacie práva na európske tituly od tretích strán. Na podobnom princípe vo veľkom funguje napríklad Netflix, ktorý u nás ponúka pestrú paletu slovenských a českých filmov.

Čítal si už? 
Disney+ príde už o pár dní. Tu je všetko, čo o službe musíš vedieť (+návod, ako ušetriť)

HBO je naopak známe svojimi nemalými investíciami do lokálneho obsahu, ktorý následne ponúka exkluzívne na svojej platforme. Služba aktuálne pracuje aj na svojom prvom slovenskom seriáli, okrem nich ponúka aj divácky úspešné série ako Hoříci keř, Pustina, alebo čerstvú novinku orientovanú na gastronómiu Spolu & hladní.

Možnosťou, ako 30 % limit dosiahnuť, je aj zníženie celkového počtu titulov pochádzajúcich z mimoeurópskych krajín. Takáto cesta je však divácky nepopulárna a v časoch ostrej konkurencie nepravdepodobná aj zo strany streamovacích služieb.

Najlepší je Netflix

Analýza Ampere Analytics ukazuje, že so splnením kvóty EÚ bojujú aj ďalší svetoví hráči, aj keď v celkovom meradle dosahujú omnoho vyššie čísla. Svetová streamovacia jednotka Netflix v apríli 2022 povinných 30 % nesplnila v ôsmych z celkovo 27 krajín, ktorých sa smernica EÚ týka.

Disney+/FonTech

Limit na väčšine trhov však Netflix podliezol iba tesne a vo väčšine krajín si záväzky spĺňa, alebo ich dokonca prevyšuje.

Na Slovensku a v Českej republike napríklad Netflix predplatiteľom ponúka 33 % z európskej produkcie, čo je druhé najväčšie percento spomedzi všetkých krajín EÚ. Lídrom je holandská knižnica Netflixu s podielom 34 %, na chvoste je naopak Veľká Británia, Írsko a Francúzsko, kde európska tvorba predstavuje 27 % knižnice služby.

Limit EÚ vo viacerých krajinách spĺňa aj Prime Video, na ďalších trhoch sa podiel lokálneho obsahu pohybuje od 16 do 28 %. HBO Max dôraz na európske tituly potvrdzuje aj ich podielom vo svojom obsahu, ktorý vo väčšine krajín EÚ presahuje 25 %. Disney+ má teda v porovnaní s ostatnými hráčmi čo doháňať, stále však ide o mladú službu.

Na Slovensku zákon neplatí

V prípade nedodržania zákonom stanovenej kvóty streamovacím službám hrozia zo strany EÚ pokuty, Slovenska sa však zatiaľ smernica EÚ netýka. Náš parlament ju totiž spoločne s ďalšími 4 krajinami neprijal v stanovenej lehote, v dôsledku čoho európska komisia prípady podstúpila Súdnemu dvoru.

Slovensku za neprijatie smernice o audiovizuálnych mediálnych službách hrozí pokuta až 1,5 milióna eur mesačne, nová smernica sa však netýka len povinného obsahu streamovacích služieb, ale tiež úpravy ďalších oblastí audiovizuálnej tvorby.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP