Ukrajinská vojna zabije elektromobilitu. Ceny nových elektromobilov strašidelne narastú, toto sú prvé odhady
Súčasná situácia na Ukrajine zametá s celým automobilovým priemyslom a bolo by naivné si myslieť, že elektromobily sa problémom úplne vyhnú. Nová štúdia, na ktorú upozornil portál Autonews, však odhaľuje devastujúce následky, ktoré by prakticky ohrozili celý rozvoj elektromobility.
Už začiatkom marca sme informovali, že Rusko je jedným z hlavných ťažiarov niklu, ktorý je ešte stále kľúčovou surovinou na výrobu batérií pre elektrické autá. Ak si teda niekto myslel, že na zvýšení cien tejto suroviny sa vojna neprejaví, bol na omyle.
Už počas prvých dní začala cena niklu raketovo stúpať a nová štúdia ukazuje priam katastrofický scenár, kam by sa až jeho cena mohla do konca roka 2022 vyšplhať. Pre rozvoj elektromobility by to bolo priam devastujúce.
Batéria drahšia aj o 7 000 eur
Podľa štúdie S&P Global Mobility, na ktorú upozornil aj portál InsideEVs, môže cena batérií pre bežný elektromobil narásť o viac než 7 000 eur už do konca tohto roka.
Ceny elektromobilov tak pôjdu určite hore, no pokojne to môže byť aj o viac, než len 7 000 €. S&P Global Mobility totiž do výpočtov zarátali aj ostatné komponenty, ktorých dostupnosť je závislá na aktuálnej situácií a ktoré tiež môžu ovplyvniť cenu nových elektromobilov.
Tesne po vypuknutí vojnového konfliktu na Ukrajine cena za jednu tonu niklu vystrelila na viac ako 100 000 dolárov, čo je zhruba 90 000 eur. V priebehu pár dní sa tak strojnásobila, no našťastie sa znova stabilizovala na sume okolo 31 500 dolárov za tonu podľa TradingEconomics.
Podľa Capital.com však boli predikcie vývoja cien niklu podstatne optimistickejšie. Spoločnosť predpokladala nárast cien do konca roka 2022 len na 32 000 dolárov za tonu a do konca 2025 na približne 39 000 dolárov za tonu.
Dnes sme tak cene niklu, ktorú analytici očakávali až na konci tohto roka. Agentúra S&P Global Mobility netvrdí, že sa celá táto suma premietne na koncového zákazníka, teda že elektromobil bude stáť o približne 7 000 eur viac, ale rozhodne budú musieť automobilky reagovať zvýšením cien, aby na elektrických autách neboli príliš stratoví.
Väčším extrémom je zastavenie výroby
Jedna vec je nárast cien komponentov a surovín potrebných na výrobu elektromobilov, no tá druhá je, aby boli vôbec na trhu dostupné. Práve s dostupnosťou niektorých súčiastok sa aktuálne pasuje koncern Volkswagen.
Za prerušením výroby stojí nedostatok káblových zväzkov, ktoré koncern VW dovážal primárne z Ukrajiny. Aj keď koncern aktívne hľadá nových dodávateľov, tento proces ešte môže chvíľu potrvať a tak sa rozhodol odstávku predĺžiť až do apríla.
Pôvodne mali byť výrobné linky zastavené iba do 18. marca, no situácia u našich východných susedov sa nezlepšila, práve naopak. Aj tých málo výrobcov káblových zväzkov na Ukrajine už pomaly prechádza z obmedzeného režimu výroby do úplnej odstávky.
Ako dodáva portál Electrive, rovnaký scenár nastal aj v továrni v Drážďanoch, ktorá takisto pozastavuje výrobu elektromobilu VW ID.3 až do apríla tohto roku.
Továreň v Zwickau produkuje elektromobily VW ID.4, ID.5, Audi Q4 e-tron a Q4 e-tron Sportback, no tiež úplnú novinku Cupra Born. Problémy teda môžu pocítiť najmä záujemci o VW ID.5, ktorý mal k prvým zákazníkom doraziť už začiatkom apríla a zrejme sa tak v dôsledku pozastavenia výroby nestane.
Ostatní si takmer určite budú musieť na svoje auto počkať o pár týždňov a možno aj mesiacov dlhšie. Továrne v Zwickau a Drážďanoch sú totiž jediné, kde sa zatiaľ európske elektromobily postavené na platforme MEB vyrábajú, samozrejme s výnimkou Mladej Boleslavy, kde sa vyrába elektrická Škoda Enyaq.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Klinec do rakvy spaľovákom. Elektrický Mercedes prešiel v teste viac ako 1300 km bez nabíjania
Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
2 000 koní, strhujúce zrýchlenie a šialené ceny. Toto je TOP 10 najdrahších elektromobilov sveta
Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Všetko, čo si si myslel o kŕčoch, nemusí platiť: Vedci odhalili, že hlavnou príčinou nie je dehydratácia
Slováci prídu o 3 dni pracovného pokoja. Po kritike opozície a cirkvi je v hre náhrada za 6. január
Rusko simulovalo raketový útok na Poľsko. Vojenské cvičenie Zapad-2025 vyvolalo obavy z eskalácie v NATO
Počas hádky bodla žena muža kuchynským nožom, zraneniam počas prevozu vrtuľníkom podľahol
Jazyková polícia Kim Čong-una: Za slovo „hamburger“ či „zmrzlina“ hrozí strata práce, nahradil ich bizarnými názvami
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
Americký gigant má na krku vážny problém. Na pôde východnej mocnosti porušil dôležitý zákon
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
Klimatický šok: Fosílne palivá ich devastujú, verný spojenec Západu stojí pred nezvratnou skazou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP