Súčasná situácia na Ukrajine zametá s celým automobilovým priemyslom a bolo by naivné si myslieť, že elektromobily sa problémom úplne vyhnú. Nová štúdia, na ktorú upozornil portál Autonews, však odhaľuje devastujúce následky, ktoré by prakticky ohrozili celý rozvoj elektromobility.

Už začiatkom marca sme informovali, že Rusko je jedným z hlavných ťažiarov niklu, ktorý je ešte stále kľúčovou surovinou na výrobu batérií pre elektrické autá. Ak si teda niekto myslel, že na zvýšení cien tejto suroviny sa vojna neprejaví, bol na omyle.

Tesla

Už počas prvých dní začala cena niklu raketovo stúpať a nová štúdia ukazuje priam katastrofický scenár, kam by sa až jeho cena mohla do konca roka 2022 vyšplhať. Pre rozvoj elektromobility by to bolo priam devastujúce.

Batéria drahšia aj o 7 000 eur

Podľa štúdie S&P Global Mobility, na ktorú upozornil aj portál InsideEVs, môže cena batérií pre bežný elektromobil narásť o viac než 7 000 eur už do konca tohto roka.

Ceny elektromobilov tak pôjdu určite hore, no pokojne to môže byť aj o viac, než len 7 000 €. S&P Global Mobility totiž do výpočtov zarátali aj ostatné komponenty, ktorých dostupnosť je závislá na aktuálnej situácií a ktoré tiež môžu ovplyvniť cenu nových elektromobilov.

Tesne po vypuknutí vojnového konfliktu na Ukrajine cena za jednu tonu niklu vystrelila na viac ako 100 000 dolárov, čo je zhruba 90 000 eur. V priebehu pár dní sa tak strojnásobila, no našťastie sa znova stabilizovala na sume okolo 31 500 dolárov za tonu podľa TradingEconomics.

Trading Economics

Podľa Capital.com však boli predikcie vývoja cien niklu podstatne optimistickejšie. Spoločnosť predpokladala nárast cien do konca roka 2022 len na 32 000 dolárov za tonu a do konca 2025 na približne 39 000 dolárov za tonu.

Dnes sme tak cene niklu, ktorú analytici očakávali až na konci tohto roka. Agentúra S&P Global Mobility netvrdí, že sa celá táto suma premietne na koncového zákazníka, teda že elektromobil bude stáť o približne 7 000 eur viac, ale rozhodne budú musieť automobilky reagovať zvýšením cien, aby na elektrických autách neboli príliš stratoví.

Väčším extrémom je zastavenie výroby

Jedna vec je nárast cien komponentov a surovín potrebných na výrobu elektromobilov, no tá druhá je, aby boli vôbec na trhu dostupné. Práve s dostupnosťou niektorých súčiastok sa aktuálne pasuje koncern Volkswagen.

Za prerušením výroby stojí nedostatok káblových zväzkov, ktoré koncern VW dovážal primárne z Ukrajiny. Aj keď koncern aktívne hľadá nových dodávateľov, tento proces ešte môže chvíľu potrvať a tak sa rozhodol odstávku predĺžiť až do apríla.

Volkswagen

Pôvodne mali byť výrobné linky zastavené iba do 18. marca, no situácia u našich východných susedov sa nezlepšila, práve naopak. Aj tých málo výrobcov káblových zväzkov na Ukrajine už pomaly prechádza z obmedzeného režimu výroby do úplnej odstávky.

Ako dodáva portál Electrive, rovnaký scenár nastal aj v továrni v Drážďanoch, ktorá takisto pozastavuje výrobu elektromobilu VW ID.3 až do apríla tohto roku.

Továreň v Zwickau produkuje elektromobily VW ID.4, ID.5, Audi Q4 e-tron a Q4 e-tron Sportback, no tiež úplnú novinku Cupra Born. Problémy teda môžu pocítiť najmä záujemci o VW ID.5, ktorý mal k prvým zákazníkom doraziť už začiatkom apríla a zrejme sa tak v dôsledku pozastavenia výroby nestane.

Ostatní si takmer určite budú musieť na svoje auto počkať o pár týždňov a možno aj mesiacov dlhšie. Továrne v Zwickau a Drážďanoch sú totiž jediné, kde sa zatiaľ európske elektromobily postavené na platforme MEB vyrábajú, samozrejme s výnimkou Mladej Boleslavy, kde sa vyrába elektrická Škoda Enyaq.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú