Elektromobilita je na vzostupe, najmä vďaka stále dostupnejším cenám, väčšiemu výberu modelov či stále sa rozvíjajúcej infraštruktúre nabíjacích staníc. K väčšiemu počtu elektromobilov na našich cestách určite dopomohli aj dotácie zo strany štátu či rôzne výhody pre ich majiteľov. Netreba však zabúdať aj na plug-in hybridy, ktoré predstavujú vhodnú alternatívu voči čisto elektrickým vozidlám.
Hybridy s odlišnými vlastnosťami
Na trhu sa nachádza viacero druhov hybridov. Podľa úrovne elektrifikácie ich môžeme rozdeliť na full hybridy, plug-in hybridy, mild hybridy či micro hybridy. Micro hybrid môžeme považovať za veľmi jednoduchú formu hybridného pohonu. Micro hybrid je v podstate vozidlo s bežným spaľovacím motorom, ktorý je vybavený systémom Start/Stop. V skutočnosti tak o hybridný pohon ani nejde, no označuje sa tak, preto sa aj radí do podkategórie hybridov.
Inak je na tom mild hybrid, ktorý pri pohybe síce využíva spaľovací motor, no sekunduje mu aj elektromotor, ktorý sa zapája hlavne pri náročnejších situáciách, ako je zrýchľovanie či rozbiehanie. V tomto prípade preto nie je možné jazdiť sústavne čisto na elektrický pohon, ale elektromotor je braný ako „doplnok“, ktorý pomáha spaľovaciemu motoru, čím znižuje spotrebu. Čo sa spotreby týka, účinnosť elektromotora na ekonomickejšiu jazdu je takmer zanedbateľná.

Full hybrid disponuje batériou, ktorú nie je možné nabíjať z externého zdroja, čím sa líši od plug-in hybridu. V praxi však môžeš na jazdu využívať spaľovací motor, elektromotor, ale aj kombináciu oboch pohonov. Batéria sa dobíja vďaka rekuperácii alebo generátora elektrickej energie, na ktorého pohon je vyčlenená časť výkonu spaľovacieho motora.
Plug-in hybrid patrí medzi najrozšírenejšie hybridy a jeho veľkou výhodou je, že na elektrický pohon dokáže prejsť aj väčšie vzdialenosti, nakoľko batériu je nutné nabíjať z externého zdroja. Plug-in hybrid býva často osadený benzínovým spaľovacím motorom a elektromotorom, vďaka čomu je možné jazdiť ekonomickejšie a ekologickejšie.
Do popredia sa tlačia plug-in hybridy
Najväčší význam nielen z hľadiska používateľského a praktického majú jednoznačne plug-in hybridy. Dotácie sú už síce vyčerpané, no aj napriek tomu budú tieto vozidlá lákadlom pre väčšinu ľudí, ktorí zatúžia po ekologickejšom aute.
Prehľad najdostupnejších plug-in hybridov, na slovenskom trhu
Hyundai IONIQ Plug-in hybrid
Cena od: 30 490 €, vrátane bonusu
Spaľovací motor: 1,6 GDi
Systémový výkon: 104 kW
Elektrický dojazd: 63 km
Toyota Prius Plug-in hybrid
Cena od: 30 990 €
Spaľovací motor: 1,8 e-CVT
Systémový výkon: 90 kW
Elektrický dojazd: 50 km
KIA Niro PHEV
Cena od: 31 890 €
Spaľovací motor: 1,6 GDi
Systémový výkon: 104 kW
Elektrický dojazd: 65 km
KIA Ceed SW PHEV
Cena od: 31 490 €
Spaľovací motor: 1,6 GDi
Systémový výkon: 104 kW
Elektrický dojazd: 57 km
KIA XCeed PHEV
Cena od: 33 300 €
Spaľovací motor: 1,6 GDi
Systémový výkon: 104 kW
Elektrický dojazd: 59 km
Škoda Superb iV
Cena od: 33 300 €, vrátane bonusu
Spaľovací motor: 1,4 TSI
Systémový výkon: 160 kW
Elektrický dojazd: 55 km
Mitsubishi Outlander PHEV
Cena od: 36 990 €
Spaľovací motor: 2,4 MIVEC
Systémový výkon: 165 kW
Elektrický dojazd: 57 km
BMW 225xe Active Tourer
Cena od: 38 300 €
Spaľovací motor: 1,5 l
Systémový výkon: 165 kW
Elektrický dojazd: 57 km
Ford Kuga 2.5 Duratec PHEV
Cena od: 37 990 €
Spaľovací motor 2,5 Duratec
Systémový výkon: 165 kW
Elektrický dojazd: 56 – 68 km
Peugeot 3008 1.6 HYBRID v kombinácii s 8-stupňovou prevodovkou
Cena od: 38 490 €
Spaľovací motor 1,6 PureTech
Systémový výkon: 165 kW
Elektrický dojazd: 40 km
Peugeot 508 PHEV v kombinácii s 8-stupňovou prevodovkou
Cena od: 40 990 €
Spaľovací motor 1,6 PureTech
Systémový výkon: 165 kW
Elektrický dojazd: 57 / 45 km (NEDC/WLTP)
Peugeot 508 SW PHEV v kombinácii s 8-stupňovou prevodovkou
Cena od: 42 290 €
Spaľovací motor 1,6 PureTech
Systémový výkon: 165 kW
Elektrický dojazd: 56 / 44 km (NEDC/WLTP)
Renault CAPTUR E-TECH Plug-in hybrid
Cena od: 29 000 €
Spaľovací motor 1,6 E-Tech
Systémový výkon: 117 kW
Elektrický dojazd: 65 km
Mercedes Trieda A hatchback / sedan
Cena od: 40 116 € / 40 836 €
Spaľovací motor 1,3 A250 e
Systémový výkon: 160 kW
Elektrický dojazd: 71-78 km / 79 km
Teraz čítajú

Takto vyzerá extrémne rýchle nabíjanie nového Hyundai Ioniq 5 v praxi

PRIPOMIENKA RECENZIA: Ani plug-in hybrid nezničil BMW, stále má povestnú radosť z jazdy. 330e však trpí zásadným nedostatkom

Slováci dostávajú najlacnejšiu Škodu Enyaq. Koľko stojí a čo ponúka?

VW prišiel s radikálnym plánom. Predaje elektromobilov chce zdvojnásobiť už za pár rokov

Taycan ako crossover? Porsche predstavilo "praktickú" verziu luxusného elektromobilu, zvládne aj terén
Články, ktoré hýbu svetom

Čo majú spoločné Spielberg, tvorcovia Stranger Things a slávny autor Stephen King? Nový seriál od Netflixu

VIDEO Toto je 10 najpamätnejších cheatov v hrách GTA. Koľké z nich poznáš z hlavy?

Z Londýna do New Yorku za 90 minút. Nové lietadlo prekoná aj slávny Concord, odviezť sa môže každý

Pandémia devastuje obľúbené rodinné značky zo Slovenska. Lidl zasiahol a rozhodol sa pomôcť im v kríze
