Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Dojazd elektromobilov je dookola omieľaná téma. Najmä zarytí fanúšikovia spaľovákov sa ohrádzajú, že pokiaľ elektromobil neprejde na jedno nabitie aspoň 1000 km, nikdy po ňom dobrovoľne nesiahnu. Elon Musk v komentári na Twitteri prezradil, prečo takýto elektromobil Tesla, a možno ani žiadna iná automobilka, zrejme nikdy nevyrobí.

Musk na odpovedal na príspevok svojho fanúšika a podporovateľa Whole Mars Catalog. Ten vo svojom príspevku napísal, že Lucid práve doručil prvý elektromobil s dojazdom cez 500 míľ, no Tesla vraj bude prvá, ktorá spustí masovú výrobu takéhoto vozidla.

Lucid Air
Lucid Motors

Na to ho Elon Musk svojim komentárom zrejme poriadne sklamal. Napísal, že Tesla mohla už pred rokom vyrobiť Model S s dojazdom cez 600 míľ, teda takmer 1000 km, no takýto dojazd je pre elektromobil v 99,9 % prípadov zbytočný, a preto zrejme elektrické auto pre masy s dojazdom 1000 km nikdy neuvidíme.

Zamerať sa máme na iné parametre

Musk prezradil, že už súčasný dojazd Modelz S cez 400 míľ, teda 650 km na jedno nabitie, je viac než dosť a spĺňa každodenné potreby drvivej väčšiny vodičov.

Ako dodáva portál InsideEVs, preteky v prekonávaní dojazdu medzi automobilkami sa už skončili. Elektromobily strednej triedy dnes bežne poskytujú dojazd nad 500 km, čo je skutočne postačujúce pre väčšinu denných jázd.

Luxusné automobilky, ako napríklad Lucid či Mercedes, sa ešte zrejme budú predháňať v dojazde na jedno nabitie, no teraz nastupujú omnoho dôležitejšie veci, ktoré treba pri elektromobiloch zlepšovať – sú nimi rýchlosť nabíjania, efektivita či nabíjacia infraštruktúra.

Vyrobiť Teslu s dojazdom 1000 km podľa Muska nie je problém a urobiť tak mohli už pred rokom. Vyšší dojazd ale logicky znamená väčšiu a ťažšiu batériu. No a úprimne, koľkokrát do roka potrebuje priemerný vodič prejsť na jeden záťah 1000 km?

Vo väčšine prípadov by tak motoristi so sebou nosili „mŕtvu váhu“, ktorá by zvyšovala priemernú spotrebu elektromobilu, zhoršovala akceleráciu a riadenie. Koniec koncov, Aj predaje automobilky Lucid potvrdzujú, že viac ľudí siaha po verzii Performance s nižším dojazdom, než po verzii Range s dojazdom cez 800 km.

Zmeniť to môžu batérie novej generácie

Pri súčasných technológiách batérií sme už zrejme dosiahli vrchol, čo sa týka maximálneho dojazdu a dobrej efektivity elektromobilu. Všetko ale môžu zmeniť batérie novej generácie, ktoré budú energeticky hustejšie.

Solid Power (ilustračný)

V súčasnosti váži batéria s kapacitou 80 kWh zhruba 300-400 kg, no keď sa zvýši energetická hustota akumulátorov napríklad dvojnásobne, batéria s rovnakou hmotnosťou bude mať dvojnásobnú kapacitu a tým zabezpečí dvojnásobný dojazd. Následne nebude žiaden problém dosiahnuť hodnoty cez 1000 km na jedno nabitie.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú