Elektromobily Tesla všeobecne patria k najbezpečnejším vozidlám súčasnosti a potvrdzuje to aj najnovšie testovanie posledného Modelu Y, ktorý organizácia IIHS ohodnotila najvyšším možným skóre, informuje portál Electrek.

Tesla Model Y získava vo všetkých testoch maximálne možné hodnotenia, už dávnejšie tiež prešla testovaním americkou agentúrou NHTSA. Päť hviezdičiek z piatich získal Model Y aj v európskom teste NCAP či austrálskom NCAP.

V teste IIHS, žiaľ, nezískal plný počet hviezd vo všetkých čiastkových kategóriách. Ochrana pasažierov či asistenčné systémy sú tradične na perfektnej úrovni, no v jednej kategórii Tesla zaostáva.

Problémom sú svetlá

Všetky Tesly, nie len Model Y, disponujú iba tradičnými svetlometmi a prémiovejšia matrixová technológia sa nenachádza ani v tých najdrahších modeloch. Práve v tejto kategórii získal Model Y hodnotenie „prijateľný“. Vo svetelnej technológii tak Tesla za svetovou špičkou ešte zaostáva.

Systémy tak dobré, až sú na škodu

Špičkové bezpečnostné systémy Tesly nemusia byť v rámci bezpečnostných testov vždy nápomocné. V roku 2020 prišla agentúra Euro NCAP s testom bezpečnostných systémov až 10 modelov áut a Model 3 v ňom získal iba priemerné hodnotenia.

Väčšina znalcov by si asi pomyslela, že spomedzi týchto vozidiel dopadne pri hodnotení asistenčných systémov najlepšie práve Tesla, ktorej systém Autopilot je veľkou prezentáciou automobilky, no úspech sa tentokrát nekonal.

Na prvých troch priečkach sa v testoch Euro NCAP umiestnilo luxusné SUV Mercedes-Benz GLE, BMW radu 3 a Audi Q8. Za nimi nasleduje Forg Kuga a Volkswagen Passat a šieste miesto obsadila Tesla Model 3. Úplný spodok rebríčka obsadil Peugeot 2008.

Na rozdiel od klasických bezpečnostných testov Euro NCAP, v ktorých získal Model 3 najvyššie možné hodnotenie, mu tak experti pri asistenčných systémoch udelili skóre, ktoré ho zaradilo tesne za prvú polovicu rebríčka.

Dôvodom ale nie je nízka kvalita systémov automatického brzdenia, udržiavania v jazdnom pruhu či iných, práve naopak, tie získali najvyššie skóre zo všetkých. Model 3 tiež porazil všetkých súperov v oblasti „bezpečnostnej zálohy“, pretože dokáže bez problémov zvládnuť aj zlyhanie systému či zabrániť kolízii.

Zlé hodnotenie od Euro NCAP získal elektromobil v oblasti „zapojenia vodiča“. Experti totiž tvrdia, že marketingová prezentácia vozidla nezodpovedá jeho reálnemu manuálu a presviedča zákazníkov o tom, že Model 3 dokáže viac než len asistovať vodičovi. Pri testovaní sa tiež vyskytli prípady, kedy Autopilot doslova „odolával“ potlačeniu riadenia od vodiča. Vozidlo preto v tejto oblasti získalo skóre iba 35 zo 100 bodov a umiestnilo sa na úplne poslednom mieste.

 „Mnohé aspekty asistencie vodiča Modelu 3 sú exemplárne. Priemerné hodnotenie si však elektromobil vyslúžil kvôli nízkej miere zapojenia vodiča pri autonómnom riadení, ktoré sa nespája s filozofiou vozidla. Bolo by vhodné pri teste autonómnych vozidiel, no tento test porovnáva asistenčné systémy,“ uvádza skupina Thatcham Research, ktorá testy uskutočnila spolu s Euro NCAP.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú