Nie je žiadnym tajomstvom, že elektromobil Tesla Model 3 sa takmer vo všetkých možných renomovaných testoch a hodnoteniach umiestňuje na popredných priečkach, no aj ten najlepší raz zakopne. V najnovšom teste asistenčných systémov Európskeho bezpečnostného konzorcia (Euro NCAP) si totiž vyslúžil iba priemerné hodnotenie, ktorého dôvod ťa však prekvapí. Systém autopilota Modelu 3 je totiž až príliš dobrý, píše Engadget.

Tesla málo „zapája vodiča“

Ako informoval portál Teslarati, Európske bezpečnostné konzorcium Euro NCAP najnovšie vydalo už druhú sériu svojho hodnotenia asistenčných systémov vozidiel, ktorého súčasťou bolo 10 automobilov od prémiového SUV Mercedes-Benz GLE cez cenovo dostupný hatchback Renault Clio až po elektrickú Teslu Model 3.

Väčšina znalcov by si asi pomyslela, že spomedzi týchto vozidiel dopadne pri hodnotení asistenčných systémov najlepšie práve Tesla, ktorej systém Autopilot je veľkou prezentáciou automobilky, no úspech sa tentokrát nekonal.

Na prvých troch priečkach sa v testoch Euro NCAP umiestnilo luxusné SUV Mercedes-Benz GLE, BMW radu 3 a Audi Q8. Za nimi nasleduje Forg Kuga a Volkswagen Passat a šieste miesto obsadila Tesla Model 3. Úplný spodok rebríčka obsadil Peugeot 2008.

Na rozdiel od klasických bezpečnostných testov Euro NCAP, v ktorých získal Model 3 najvyššie možné hodnotenie, mu tak experti pri asistenčných systémoch udelili skóre, ktoré ho zaradilo tesne za prvú polovicu rebríčka.

Dôvodom ale nie je nízka kvalita systémov automatického brzdenia, udržiavania v jazdnom pruhu či iných, práve naopak, tie získali najvyššie skóre zo všetkých. Model 3 tiež porazil všetkých súperov v oblasti „bezpečnostnej zálohy“, pretože dokáže bez problémov zvládnuť aj zlyhanie systému či zabrániť kolízii.

Zlé hodnotenie od Euro NCAP získal elektromobil v oblasti „zapojenia vodiča“. Experti totiž tvrdia, že marketingová prezentácia vozidla nezodpovedá jeho reálnemu manuálu a presviedča zákazníkov o tom, že Model 3 dokáže viac než len asistovať vodičovi. Pri testovaní sa tiež vyskytli prípady, kedy Autopilot doslova „odolával“ potlačeniu riadenia od vodiča. Vozidlo preto v tejto oblasti získalo skóre iba 35 zo 100 bodov a umiestnilo sa na úplne poslednom mieste.

 „Mnohé aspekty asistencie vodiča Modelu 3 sú exemplárne. Priemerné hodnotenie si však elektromobil vyslúžil kvôli nízkej miere zapojenia vodiča pri autonómnom riadení, ktoré sa nespája s filozofiou vozidla. Bolo by vhodné pri teste autonómnych vozidiel, no tento test porovnáva asistenčné systémy,“ uvádza skupina Thatcham Research, ktorá testy uskutočnila spolu s Euro NCAP. 

Ani Autopilot Tesly nie je úplne bezchybný. O jeho zlyhaniach síce už nepočúvame až tak často, no sem-tam sa stále nejaké objaví. Je však dôležité podotknúť, že autopilot je v súčasnosti iba asistenčný systém vodiča 2. úrovne, a neradí sa tak medzi jednotky schopné plne autonómneho riadenia vozidla.

Podľa Tesly je systém určený na použitie iba plne pozornému vodičovi, ktorý má ruky na volante a je pripravený kedykoľvek prevziať kontrolu nad vozidlom. Ani to však nezabráni niektorým nezodpovedným vodičom elektromobilov spoločnosti systém zneužívať a objavili sa napríklad aj prípady, kedy vodič za volantom Tesly zaspal.

Pošli nám TIP na článok



E-autá