Tesla priznala chybu, kontroverzná „inovácia“ takmer zmizne. Ľudia doteraz platili, aby sa jej zbavili
Tesla s príchodom faceliftu Modelu S a X predstavila „revolučnú“ novinku, ktorou je volant yoke. Automobilka sa rozhodla do svojich vlajkových modelov miesto klasického okrúhleho volantu vložiť niečo, čo skôr pripomína volant z F1. Inžinieri si ale zrejme neuvedomili, že verejné cesty nie sú pretekársky okruh a v praxi sa obdĺžnikový volant absolútne neosvedčil. Tesla sa teda rozhodla, že v štandardnej výbave bude dostupný klasický okrúhly volant a yoke si môžu zákazníci nakonfigurovať za príplatok, píše InsideEVs.
Tesla „potichu“ aktualizovala konfigurátor na svojom webe a už v ňom štandardne nájdeš Model S a Model X s klasickým okrúhlym volantom. Yoke volant je k dispozícii za príplatok 250 €, čo nie je veľa, no vzhľadom na jeho nepraktickosť je otázne, či si ho niekto aj za túto symbolickú sumu vôbec zakúpi.
Okrúhly volant má svoje opodstatnenie
Nemá zmysel snažiť sa opäť vynájsť koleso a to platí aj pre Teslu aj jej volant yoke. Na závodnom okruhu a pri ostrej jazde nepochybne riadenie s takýmto volantom dáva zmysel, no predovšetkým pri manévrovaní v meste a pri parkovaní musí ísť o nočnú moru.
V bežnej premávke musí s volantom točiť aj o 360 stupňov a tu už nastávajú problémy. Kruh je ideálny na točenie a ak máme bod otáčania presne v strede, tak jeho okraje sa nám prakticky nepohnú a vždy ich máme na tom istom mieste.
To ale neplatí v prípade obdĺžnika. Ak volantom yoke otočíš o 90 stupňov, úchop sa presunie z vodorovnej polohy do zvislej a na tretej a deviatej hodine nemáš volant za čo chytiť.
V bežnej premávke je to horor
Nepraktickosť tohto volantu skvele ukázal vo videu známy nórsky youtuber Bjørn Nyland. Tvar volantu ale nie je jediným problémom. Ako vyplýva z jeho recenzie, oveľa horším dizajnom sú smerovky, ktoré nemajú klasickú páčku, ale sú umiestnené ako tlačidlá na volante a nachádzajú sa nad sebou, nie vedľa seba.
Pokiaľ držíš volant oboma rukami a s autom ideš rovno, respektíve nemusíš volantom extra vytáčať, zadávanie smeru jazdy stlačením tlačidla je celkom jednoduché a dá sa na to zvyknúť.
Problém ale bol napríklad kruhový objazd, kedy mal Bjørn volant otočený o 180 stupňov. Vtedy sa šípky na udávanie smeru jazdy presunuli na pravú stranu a horná šípka, ktorou sa zapína pravá smerovka, sa presunula dolu a spodná sa zasa nachádzala hore.
Bjørn to nie vždy dokázal spracovať a správne vyhodnotiť, ktorú šípku má v danom momente stlačiť. Neraz sa preto dostal do situácie, kedy pri výjazde z kruhové objazdu nedal znamenie o zmene smeru jazdy, alebo trafil to nesprávne. Tento test iba dokazuje, že klasický volant a páčky sú na vedenie vozidla v bežnej premávke to najlepšie, čo zatiaľ máme.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Vedci neverili výsledkom svojho výskumu. Agresívna jazda vraj môže predĺžiť životnosť batérie
Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
Európska únia opäť pretláča elektromobily. Chce predĺžiť finančnú výnimku, ktorá má odpísať spaľováky
BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Veľká zmena počasia sa blíži: Na Slovensko mieria prvé zrážky po týždňoch sucha, hlásia experti
Izraelsko-iránsky konflikt mení mapu sveta. Ako ho čítať a čo z neho plynie pre Slovensko (ANALÝZA)
Nemocnica pre Startitup opísala realitu krízy: Zatvárame ambulancie, prepúšťame
Od júla si prilepšia státisíce Slovákov. Zisti, či si medzi nimi aj ty. V hre sú milióny eur (PREHĽAD)
Matematička a fyzik z Košíc vytvorili revolučné riešenie: „Máme technológiu s globálnym potenciálom“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
- Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
-
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
- Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
- BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
- Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
Rusko chce ovládnuť čínsky trh s kľúčovou surovinou, Indii ponúka „oceľové srdce“
Na Slovensku môžeme závidieť. U našich susedov spustili vo vlakoch testovanie Starlinku
Veľká zmena v slovenskej energetike: ZSE a VSE sa spojili, vzniká nová éra
Pre Teslu to už nemôže byť horšie. Na kľúčových európskych trhoch sa prepadla až o 60 %
Trump má vážny problém. Iránski hackeri hrozia, že zverejnia 100 GB dát e-mailov „jeho ľudí“
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP