Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Tesla lákala na svoju včerajšiu udalosť Battery Day už poriadne dlho. Množstvo špekulácií, patentov a únikov nakoniec viedlo k tomuto dňu, kedy americká automobilka na čele s Elonom Muskom uviedla množstvo noviniek.

Ohľadom noviniek, ktoré má Tesla na udalosti Battery Day predstaviť, kolovalo v poslednom čase neuveriteľné množstvo informácií. Ako informoval The Verge, kroky Tesly budú v najbližšej dobe viesť k eliminácii kobaltu v batériách, zefektívnenie výroby či aktualizovanej verzii Plaid pre Model S.

Spoločnosť zároveň predstavila revolučné batériové články vlastnej výroby, ktoré budú súčasťou nového elektromobilu Tesly s extrémne dostupnou cenovou politikou.

Poriadne znížia výrobné náklady

Tesla začala „Deň batérií“ ako sa patrí. Spoločnosť hneď na začiatku prezentácie oficiálne predstavila svoju revolučnú technológiu výroby nových lítium-iónových batériových článkov, ktoré pre ich veľkosť na úrovni 46 x 80 mm nazvala Tesla 4680. Túto technológiu si spoločnosť patentovala už pred pár mesiacmi a s jej uvedením na trh plánuje poriadne stlačiť priemernú cenu za 1 kWh článku.

Automobilka porovnávala svoju technológiu so súčasnými článkami, ktoré majú katódu, anóda a separátor zrolované dokopy a katódové a anódové pútka spájajúce elektródy s kolektorom. Uvoľňujúce sa elektróny tak musia prejsť všetkými vrstvami článku, aby sa dostali až do kolektora, čím sa zvyšuje odpor a prehrievanie článkov.

Muskova firma sa preto rozhodla spomínané pútka odstrániť a pokryť zrolované vrstvy vodivým materiálom. Elektróny vďaka tomu nemusia prechádzať zbytočne dlhú vzdialenosť, pretože sa do kolektora môžu dostať z ktorejkoľvek vrstvy. Gigant tak znížil celkové náklady na výrobu článkov a zároveň eliminoval problém s prehrievaním.

Čo sa vlastností batérií týka, Tesla očakáva, že nové 4680 články budú 6-krát výkonnejšie než ich predchodca, pričom disponujú päťnásobkom jeho energetickej kapacity, čím dokážu zvýšiť dojazd elektromobilov až o 16 %, píše Electrek. Zníženenie priemernej ceny za kWh článku by malo byť v dôsledku týchto zmien na úrovni 14 %.

Integrácia batérie do karosérie elektromobilov

Tu však Tesla nekončí. Spoločnosť totiž ukázala, že plánuje nové články integrovať priamo do karosérie budúcich elektromobilov, pričom automobilka vyvinula pre tento účel dokonca špeciálnu hliníkovú zliatinu.

Podľa Muska to umožní znížiť celkovú hmotnosť elektromobilov až o 10 %, zvýšiť ich dojazd o 14 % a redukovať počet dielov o 370 súčiastok, čo opäť len zníži výrobné náklady. Ako však pripomína portál InsideEVs, potrebné bude riešiť aj výmenu batérií, ktorá bude po ich novom umiestnení priamo v karosérii prakticky nemožná.

Nový „batériový závod“

Musk tiež uviedol, že Tesla postaví nový závod na výrobu katód pre svoje batérie v USA s cieľom znížiť náklady a zjednodušiť ich výrobu. Vylepšuje tiež svoj výrobný proces, vďaka čomu budú katódy až o 76 % lacnejšie, a v budúcnosti plánuje aj úplne vylúčiť použitie kobaltu napriek tomu, že už v súčasných batériách Tesly ho je pomerne málo.

Všetky tieto zmeny sa priemietajú do očakávaného zlepšenia nákladov na 1 kWh batérie až o 56 %, informuje Clean Technica. Za posledných 10 rokov pritom ceny batérií klesli takmer desaťnásobne na približne 156 dolárov za 1 kWh v roku 2019, čo však Tesla plánuje už dlhú dobu znížiť.

Nové batérie však neprídu zo dňa na deň. Automobilka v súčasnosti stále preberá články od spoločnosti Panasonic a je pravdepodobné, že v tom bude ešte nejaký čas pokračovať. Presunutie na vlastnú výrobu je však na Muskovom zozname už nejaký ten piatok.

Tesla prinesie svoj doposiaľ najlacnejší model

Po uvedení novej technológie batériových článkov Musk prezradil aj to, že spoločnosť plánuje v priebehu nasledujúcich troch rokov predstaviť nový elektromobil s cenovkou 25 000 dolárov (21 400 €). O iných vlastnostiach vozidla CEO Tesly nehovoril, no rovnako bude disponovať v tejto cenovke aj autonómnym riadení, dopĺňa InsideEVs.

Napriek tomu, že elektromobil zatiaľ žiadny pracovný názov nemá, v kuloároch hovorí o možnom elektromobile Tesla Model C, kde „C“ znamená v preklade kompaktný. Nie je to však prvýkrát, čo Musk predstavil plány na elektromobil s touto cenovkou, pričom prvýkrát sme o ňom počuli v roku 2018.

Aktualizovaná verzia Plaid pre Model S

Poslednou novinkou, ktorá však paradoxne príde z tohto zoznamu najskôr, je aktualizovaná výkonná verzia Plaid pre Model S. Tá bude disponovať maximálnou rýchlosťou až 322 km/h a zrýchlením z 0 na 97 km/h za menej ako dve sekundy, pričom si zároveň udrží odhadovaný dojazd viac než 835 kilometrov. Verzia je už k dispozícii na stránke Tesly, pričom dostupná bude koncom budúceho roka.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú