Tesla opäť rozvírila vody – tentoraz nie kvôli Muskovi, ale kvôli údajným nekalým praktikám. Automobilka čelí vážnej žalobe za údajnú manipuláciu s meraním najazdenej vzdialenosti, čo spôsobuje, že záruka vyprší skôr, než by mala. Podľa tvrdení môže ovplyvniť viac než milión vozidiel po celom štáte Kalifornia. O téme informoval portál Interesting Engineering.

Najazdené míle rástli aj počas státia v servise

Majiteľ Tesly, Nyree Hilton z Los Angeles tvrdí, že jeho Model Y z roku 2020 umelo zvyšuje najazdené míle pomocou algoritmu, ktorý nepočítal len reálnu prejdenú vzdialenosť, ale vedome číslo zvyšoval. Výsledkom bolo, že záruka vypršala skôr, než mala.

Hinton kúpil svoj Model Y v decembri 2022, keď mal na tachometri 36 772 míľ, pričom súčasťou predaja bola základná záruka do 50-tisíc míľ a predĺžená garancia na batériu a pohon. Krátko po kúpe si začal všímať nezvyčajne vysoké denné najazdené míle, ktoré nezodpovedali skutočnému používaniu, keďže väčšinou jazdil iba krátke trasy po meste.

Tesla model Y
Tesla

Podľa žaloby medzi decembrom a februárom dosahoval priemerný denný nájazd 55,5 míle, čo nezodpovedalo realite. Situácia sa ešte viac vyhrotila medzi marcom a júnom, keď počet údajných najazdených míľ stúpol na viac než 72 míľ denne. Hinton dokonca tvrdí, že odometer sa posúval aj keď vozidlo bolo niekoľko dní odstavené bez pohybu v servise Tesly.

Zlom nastal, keď odometer ukazoval prekročenú hranicu 50 000 míľ, čo znamenalo, že základná záruka vypršala oveľa skôr, ako by podľa jeho bežného jazdného štýlu malo. Majiteľ tak po návšteve servisu musel uhradiť 10 000 dolárov z vlastného, keďže už auto nebolo v záruke.

Podľa žaloby je to úmysel

Podľa žaloby však nejde o technickú chybu, ale o úmyselný softvér, ktorý nepočíta najazdené míle klasickým spôsobom, teda mechanicky či pomocou GPS, ale spolieha sa na „prediktívne algoritmy“.

„Namiesto toho, aby sa spoliehala na mechanické alebo elektronické systémy na meranie vzdialenosti, spoločnosť Tesla Inc. využíva systém tachometra, ktorý používa prediktívne algoritmy, metriky spotreby energie a násobiče založené na správaní vodiča, ktoré manipulujú so skutočne prejdenou vzdialenosťou a nesprávne ju vykazujú,“ uvádza sa v žalobe.

Podľa právnikov týmto spôsobom Tesla umelo skracuje záruky, núti zákazníkov kupovať rozšírené garancie skôr, ako by bolo nutné, a zároveň si zabezpečuje vyššie príjmy zo servisných opráv. Ako informuje agentúra Reuters, Hinton žiada náhradu škody a odškodné pre majiteľov Tesiel v Kalifornii, čo by mohlo zahŕňať vyše milióna vozidiel.

Žaloba by sa čoskoro mohla premeniť na hromadnú, ktorá by zasiahla potenciálne viac než milión majiteľov vozidiel Tesla v Kalifornii. Automobilka všetky obvinenia popiera a prípad už presunula na federálny súd v Los Angeles, pričom verejne sa k situácii zatiaľ nevyjadrila.

Čítajte viac z kategórie: Tech

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP