Videli sme to, čo väčšina Slovákov nikdy. Takto sa vyberá a servisuje batéria v Škode Enyaq (+prekvapenie)
Servis elektromobilov vyžaduje iné postupy, technológie, zariadenia i vzdelanie ako opravy konvenčných vozidiel so spaľovacími motormi. FonTech.sk mal unikátnu šancu nazrieť do pozadia servisu elektrifikovaných vozidiel Škoda. Navyše sme videli aj proces výberu batérie priamo z elektromobilu Enyaq vo verzii 80, teda 77 kWh jednotky.
Servisné úkony na batériových elektromobiloch sú v mnohých ohľadoch iné ako pri autách so spaľovacími motormi. Servisy a ich pracovníci sa na špecifiká elektromobilov musia pripravovať nielen po stránke znalostí a schopností personálu, ale okrem toho im musia prispôsobiť aj dielenské vybavenie.
Najväčším rozdielom je práca a manipulácia s vysokonapäťovou batériou, ktorá je nie len ťažká (v Enyaq 80 váži cez 500 kg), ale môže byť v prípade nesprávnej manipulácie aj nebezpečná. Z tohto dôvodu sú servisy vybavené špeciálnymi vozíkmi, ktoré pomáhajú pri demontáži a manipulácii s batériou.
„Servis elektromobilov síce vďaka absencii mnohých súčastí pohonného ústrojenstva zaberie v priemere menej času, na druhej strane však vyžaduje špecifické technické vybavenie a vzdelanie technikov. To kladie na servisnú sieť vysoké nároky, ktoré sa čiastočne líšia od tých doterajších. Aj servisné úkony majú spravidla iný charakter a naši autorizovaní partneri si ich museli osvojiť v priebehu veľmi krátkej doby,“ hovorí Róbert Hukel, vedúci servisných služieb spoločnosti Škoda Auto Slovensko.
Elektromobil aj plug-in hybrid ti opravia v každom servise
Rozvoju servisnej siete v Slovenskej republike sa Škoda Auto Slovensko intenzívne venuje už od roku 2019, keď predstavila prvé elektrifikované modely Citigo e-iV a Superb iV. Vďaka tomu už dnes všetky autorizované servisy Škoda spĺňajú technické nároky na prijatie vozidla s vysokonapäťovou batériou do opravy. Takisto sú schopné vykonávať na elektromobiloch všetky servisné úkony okrem špecializovaných prác na vysokonapäťovom systéme vozidla.
V prípade, kedy je potrebné vykonať zásah do vysokonapäťového vedenia a batérie, má Škoda zavedený proces transportu vozidiel medzi prevádzkami. To znamená, že zákazníci môžu svoje vozidlo odovzdať u svojho preferovaného servisného partnera, ktorý sa postará o všetko ostatné a vozidlo v prípade potreby odovzdá do starostlivosti servisu na zodpovedajúcej úrovni.
Kompetencie jednotlivých servisov sú rozdelené na tri úrovne. V prvej úrovni dokáže servis vykonať základnú diagnostiku a opravy, pri ktorých nie je nutné vyberať batériu.
V druhej úrovni už servis vie vybrať vysokonapäťový akumulátor a prípadne vymeniť jednotlivé poškodené moduly. Tretia úroveň už umožňuje servisu pracovať aj so samotnými modulmi v batérii na tej najelementárnejšej úrovni. Demontáž batérie prebieha v beznapäťovom stave a technici vykonávajú výmenu v špeciálnom oblečení, ktoré odolá až 1 000 V.
Díleri na to nie sú sami
Nákup všetkej potrebnej techniky a vyškolenie zamestnancov na prácu s elektromobilmi sú finančne aj časovo náročné. Škoda preto svojich partnerov netlačí do toho, aby poskytovali najvyššiu úroveň servisu elektromobilov, kedy majú technici dokonca oprávnenie pracovať so samotnými modulmi batérie. Niektoré položky automobilka označuje ako nepovinné, servis ich teda nemusí vlastniť.
Takto vyzerá demontáž a oprava batérie Škody Enyaq
V prípade záujmu si ich však môže prenajať priamo od automobilky, ktorá má pre tieto účely k dispozícii hardvér za zhruba 40 000 €. Týmto sa slovenské zastúpenie automobilky snaží dílerom uľahčiť dosiahnutie najvyššej úrovne pripravenosti a pritom zachovať finančné zdravie ich firiem.
Zariadenia sú doručované do druhého dňa od objednania. Ak teda prídeš s elektromobilom do servisu, ktorý nemá k dispozícii potrebné zariadenia, vedenie servisu požiada o ich zapožičanie a už na ďalší deň môžu započať práce na oprave vozidla. Rovnako je na tom aj dostupnosť náhradných dielov. Ak sú k dispozícii na sklade, autorizovaný servis ich má u seba do 24 hodín.
Do roku 2030 chce dosiahnuť až 70 % podiel elektromobilov na celkových predajoch značky v Európe. Zároveň sa spoločnosť Škoda Auto zameriava aj na podporu trvalej udržateľnosti pri výrobe vozidiel a vo svojich dodávateľských reťazcoch.
Batéria Enyaqu preukázala skvelú životnosť
Škoda nám prezradila aj to, v akom stave sa nachádza batéria Škody Enyaq po 60 000 km, ktorú dávala testovať novinárom. Jej celková kapacita klesla len o 4 % a aktuálne má teda 96 %. Tu je nutné podotknúť, že novinári sa väčšinou k batérii elektromobilu správajú najhoršie ako sa len dá. Nabíjajú do 100 % a prevažne na rýchlonabíjačkách. Auto jednoducho vôbec nešetria.
Technici v tejto súvislosti podotkli, že akumulátoru najviac škodí nabíjanie nad 80 %. Takmer úplné vybitie na 1 % či 2 % naopak batérii vôbec neškodí, nakoľko vtedy sa dokáže lepšie skalibrovať.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Zmeny v STK zaskočili Slovákov. Vysoké pokuty hrozia aj tým, ktorí auto už nemajú (PREHĽAD)
Ďalšie zlé správy: Na Slovensku opäť zdražuje veľká služba, dvíha ceny o 25 %
Slovenská banka varuje pred podvodom: Zlodeji zmenili taktiku, od Slováka získali naraz 9 000 eur
Slováci dnes uvidia vesmírne divadlo s prekvapením. Stačí sa len pozrieť na oblohu voľným okom
Slovenské fabriky stoja pred najväčšou hrozbou v histórii. Prísne pravidlá EÚ môžu potopiť ekonomiku
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
69-ročný Slovák s majetkom 270 miliónov eur: Najväčšia výhoda mojej generácie bola, že sme boli pri prerozdeľovaní majetku
Legendárne kúpele zatvárajú brány. Slováci ich milovali pre liečivú vodu a unikátnu architektúru
Dôchodky stúpnu o 3,7 %, matky dostanú viac. Niektorí seniori si v roku prilepšia hneď dvakrát (VÝPOČET)
Finfluenceri prezrádzajú: 8 vecí, ktoré prestali kupovať, vďaka čomu ušetrili stovky eur (ZOZNAM)
Rusko je už vo „fáze nula“ vojny s NATO, varuje prestížny think-tank: Toto sú 3 znaky, ktoré to dokazujú
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
-
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
- Američania dramaticky vylepšia dojazd elektromobilov. Vyvinuli inovatívnu technológiu
-
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
- Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
- Z Álp prichádza energetická revolúcia. Švajčiari spojili vodík, batérie a umelú inteligenciu
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
EÚ chce vlastnú umelú inteligenciu. Cieľom je 75 % firiem s AI do roku 2030
To, čo sa stalo v Nemecku, nečakal nikto. Prémiové značky dostali tvrdú lekciu
Obľúbená čínska značka všetkých prekvapila. Otvorila obchod budúcnosti, aký si ešte nevidel
Rusko získava kľúčové západné technológie. Zelenskyj ich v zostrelených zbraniach napočítal 100-tisíc
Slovákov okrádajú o tisíce eur na podvodných portáloch. SACKA upozorňuje na dovolenkový zločin
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP