V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Donald Trump, ktorý plánuje návrat do prezidentského úradu, avizoval clá na úrovni 25 % na dovoz z Mexika a Kanady. Dôvodom má byť podľa neho nedostatočný boj proti pašovaniu drog a taktiež ilegálnej migrácii do USA. Tento návrh by však mohol mať vážny dosah na európske automobilky, ktoré si v Mexiku vybudovali rozsiahle výrobné kapacity.

Pre firmy ako Volkswagen a Stellantis je Mexiko kľúčovým miestom pre výrobu vozidiel, ktoré následne putujú na lukratívny americký trh. Lacná pracovná sila a výhodná geografická poloha Mexika im doposiaľ umožňovali konkurovať na globálnom trhu, vďaka týmto aspektom.

Výzvy pre automobilky

Ak dôjde k zavedeniu ciel, aké sa plánujú, európske značky s výrobnými závodmi v Mexiku budú čeliť rastúcim nákladom. Pre Stellantis by každé percento zvýšenia ciel mohlo znížiť zisk pred zdanením o 160 miliónov eur. Mohlo by to predstavovať výrazné finančné straty. Pre Volkswagen by zavedenie ciel mohlo spôsobiť, že približne 65 % jeho áut určených na americký trh stratí cenovú konkurencieschopnosť. Hlavná továreň v mexickom meste Puebla, kde sa vyrábajú modely Jetta, Tiguan a Taos, je hlavným pilierom pre export na severoamerický trh.

Mexický automobilový priemysel je na americkom trhu vysoko závislý. Až 80 % vozidiel vyvezených z Mexika od januára do júla 2024 smerovalo do USA. Zavedenie ciel by preto mohlo spôsobiť významné zmeny v dodávateľských reťazcoch, čo si v neposlednom rade vyžiada aj nákladné presuny výroby.

Volkswagen

Hľadajú sa alternatívy

Niektoré automobilky už skúmajú možnosť presunu výroby priamo do USA, aby tak minimalizovali dopad spomínaných ciel. Avšak obmedzené finančné zdroje a aktuálny pokles dopytu sťažujú realizáciu masívnych investícií. Pre výrobcov bude podstatné nájsť rovnováhu medzi nákladmi a konkurencieschopnosťou.

Trumpove clá by mohli byť pre európske automobilky prevádzkujúce mexické továrne veľmi veľkou skúškou. Výsledok týchto zmien môže zásadne ovplyvniť ich pozíciu na americkom trhu a aj ďalšie strategické rozhodnutia. A to hlavne v oblasti výroby a exportu.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú