Plug-in hybridy sú považované za ekologickejšiu alternatívu áut s čisto spaľovacími motormi. Majiteľom takýchto vozidiel by mal plug-in hybrid prinášať to najlepšie z oboch svetov, a teda bezemisnú jazdu v rámci krátkych denných trás do práce a tiež výhody rýchleho doplnenia paliva pri dlhých trasách mimo mesta. Švajčiari ale odhalili, ako na tom v skutočnosti takéto vozidlá sú z pohľadu ekológie. Na tému upozornil portál Electrek.

Plug-in hybridné vozidlá môžu byť skutočne ekologickejšie než autá s čisto spaľovacími motormi, no všetko záleží od toho, či takéto auto jeho majiteľ využíva správne. Pri plug-in hybride je veľmi dôležité auto nabíjať vždy keď sa dá.

To ale väčšinou ich majitelia nerobia a majú na to hneď niekoľko dôvodov. Tým prvým je, že plug-in hybridy majú zväčša veľmi pomalé AC nabíjanie a plné nabitie bežne trvá aj cez dve až štyri hodiny.

Michal Varga/FonTech

Ak sa už takéto auto predsa len nabije, na jedno nabitie prejde sotva 50 km. Samozrejme, máme tu aj také plug-in hybridy, ktoré sa nabijú za 30 minút a na jedno nabitie zvládnu prekonať aj 100 km. Do tejto triedy spadá napríklad Mercedes GLE či Mercedes triedy S, ktoré sme nedávno testovali.

Takéto modely už dávajú zmysel a ich majitelia využívajú elektrifikovaný pohon v takej miere, že je toto auto skutočne ekologickejšie než jeho čisto spaľovací náprotivok. Jedná sa ale iba o zopár svetlých výnimiek, realita ostatných plug-in hybridov je úplne iná a, žiaľ, nie príliš svetlá.

Niekoľkonásobne vyššie emisie

Švajčiari na základe týchto nových zistení úplne stiahli dotácie na plug-in hybridné vozidlá, ktoré podľa nich prinášajú iba malé, alebo dokonca žiadne ekologické benefity, píše Euractiv.

Hybridy nabíjateľné zo siete nazvali „spotrebiteľským podvodom“, nakoľko pri ich nesprávnom používaní je produkcia emisií niekoľkonásobne vyššia ako pri rovnakých modeloch so spaľovacími motormi.

Michal Varga/FonTech

Dáta o produkcii emisií boli zozbierané z 20 osobných a 15 úžitkových vozidiel. Dotácia na nákup plug-in hybridného osobného auta vo Švajčiarsku predstavovala až 2 380 €, takže po jej uplatnení sa tieto motorizácie mohli stať dokonca výhodnejšie než ich spaľovacie náprotivky.

Katastrofálne výsledky prichádzajú z viacerých štúdií

Podľa štúdie publikovanej na webe Transport and Environment produkujú plug-in hybridné vozidlá v niektorých prípadoch vyššie emisie až o 800 % oproti papierovým hodnotám.

Štúdia porovnáva plug-in hybridné BMW X5, Volvo XC60 a Mitsubishi Outlander. Aj v prípade, že majú všetky tri modely plne nabitú batériu, produkujú až o 28-89 % vyššie emisie než udáva výrobca.

T&E

V prípade jazdy s vybitou batériou je to od 300 do 800 % viac a v režime dobíjania batérie pomocou spaľovacieho motora je to až 12-krát viac oproti papierovým hodnotám.

Dôvod, prečo tieto autá pri nesprávnom používaní produkujú toľkonásobne viac CO2, je jednoduchý. Plug-in hybrid neustále so sebou vláči batériu s hmotnosťou niekoľko desiatok kilogramov.

Ak je táto batéria vybitá, ide prakticky o „mŕtvu váhu“ a tým pádom dostáva spaľovací motor viac zabrať, čo logicky vyústi do vyššej spotreby paliva a tým pádom aj do vyššej produkcie emisií.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú