Na elektromobily hodia prelomovú špeciálnu deku. Zlepší im životnosť batérií
Vedci zo šanghajskej dopravnej univerzity prišli s geniálnym vynálezom, ktorý pomerne jednoduchým spôsobom dokáže predĺžiť dojazd elektromobilov, a to dokonca v zime aj v lete. Ako informuje Express, špeciálna deka na auto dokáže zabrániť prehrievaniu či podchladeniu batérie, čím nemusí elektromobil míňať energiu na jej chladenie alebo zohrievanie.
Aby elektromobil optimálne fungoval v akomkoľvek počasí a aj pri tých najextrémnejších teplotách, batéria je vybavená systémom tepelného manažmentu. Ten v mrazoch akumulátor zohreje na optimálnu prevádzkovú teplotu a naopak v lete pri vysokom zaťažení batériu chladí, aby v dôsledku tepla nedošlo k jej poškodeniu.

Na toto všetko sa ale spotrebúva energia zo samotného akumulátora, ktorá by sa inak mohla využiť na pohon elektrického auta. Inak povedané, elektromobil tým prichádza o dojazd. Najvyšší výdaj energie má pritom auto po tom, ako niekoľko hodín stojí na Slnku, alebo mrzne celú noc v zime. Vychladiť, respektíve zohriať netreba iba batériu, ale aj kabínu a práve tieto problémy rieši špeciálna deka ktorú vyvinuli čínski vedci.
V lete chladí, v zime hreje
Ako píše TechSpot, špeciálna deka je vyrobená z viacerých materiálov. Kombinácia oxidu kremičitého a nitridu boritého vytvára efekt, pri ktorom vrchná vrstva dokáže odrážať slnečné lúče. Vnútorná vrstva tvorená hliníkom naopak udržiava teplotu vozidla. Ak je teda auto v horúcich letných mesiacoch vychladené, pod prikrývkou sa tak rýchlo neprehreje a v zime zasa batéria a interiér cez noc úplne nevychladnú.

Deka preukázala počas testov skvelé výsledky. Teplota auta bola počas horúceho slnečného dňa nižšia až o 8 stupňov Celzia v porovnaní s vonkajšou teplotou a počas chladnej noci bol zasa interiér o 8 stupňov Celzia teplejší.
Ak vezmeme do úvahy, že ideálna teplota na prevádzku elektromobilu sa pohybuje v rozmedzí 20-25 stupňov Celzia, táto deka môže počas väčšiny roka udržiavať parkujúci elektromobil práve v týchto teplotných hodnotách, čím z dlhodobého hľadiska dokáže výrazne znížiť jeho efektivitu. Tým, že sa batéria tak neprehrieva a nepodchladzuje, navyše deka zvyšuje aj jej životnosť.
Prikrývka je podľa vedcov pripravená na nasadenie do reálnej prevádzky, avšak tím bude aj naďalej pokračovať na jej zdokonaľovaní. Okrem elektromobilov si však deka môže nájsť svoje využitie aj pri nasadení napríklad na strechách či fasádach budov, kde takisto pomôže udržať ideálne teploty.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Tesla sa v USA prepadla na dno, líder elektromobility má vážny problém

Elektromobilom namontujú výfuk. Stellantis má bizarný patent, ktorý vyrieši veľký problém áut

Svet kašle na spaľováky. Európania začali vo veľkom nakupovať elektromobily, USA riskuje krízu

Expertom sa podaril fyzikálny zázrak. Batérie budú mať 5-násobnú kapacitu

Zásadná zmena prepíše zákaz spaľovákov. EÚ zrejme povolí výnimku pre dva typy áut až do roku 2040
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Masová streľba na pláži: Oslavy Chanuky sa zmenili na krviprelievanie, hlásia 11 obetí
PREMIUMArpád Soltész otvorene: Viem si predstaviť, že Fico a Matovič budú tvoriť jednu koalíciu

Danko popiera, že by bol v parlamente opitý: „Vybrali mi nádor. Môžem si jedine štrngnúť“
PREMIUMVšeobecná lekárka varuje: Zabíja nás častejšie ako rakovina, no aj tak ju väčšina Slovákov ignoruje

Nočná mora protivzdušnej obrany: Nový „neviditeľný“ kamikadze dron má prúdový pohon a rýchlosť 510 km/h
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Elektromobilom namontujú výfuk. Stellantis má bizarný patent, ktorý vyrieši veľký problém áut
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Vedci našli gigantický poklad rekordných rozmerov. 1,5 biliónové riešenie pre elektromobily zničí spaľováky
-
- Elektromobilom namontujú výfuk. Stellantis má bizarný patent, ktorý vyrieši veľký problém áut
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Vedci našli gigantický poklad rekordných rozmerov. 1,5 biliónové riešenie pre elektromobily zničí spaľováky
-
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Elektromobilom namontujú výfuk. Stellantis má bizarný patent, ktorý vyrieši veľký problém áut
Predseda nemeckej strany vyzval na zrušenie zákazu spaľovacích motorov
Slovákov čaká vesmírne divadlo: Na oblohe sa ukáže až 120 meteorov za hodinu
Analytik má dobrú správu: Ceny pohonných látok budúci týždeň klesnú
Projekt STICS prinesie slovenským mestám a obciam smart riešenia
Nvidia uvažuje o zvýšení výrobných kapacít čipov určených na export do Číny
Erdogan vyzval Putina na obmedzené prímerie v rusko-ukrajinskom konflikte
Teplý december priniesol na Slovensku sériu rekordov. Maximálne teploty dosiahli vysoké hodnoty
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Masová streľba na pláži: Oslavy Chanuky sa zmenili na krviprelievanie, hlásia 11 obetí
PREMIUMArpád Soltész otvorene: Viem si predstaviť, že Fico a Matovič budú tvoriť jednu koalíciu

Danko popiera, že by bol v parlamente opitý: „Vybrali mi nádor. Môžem si jedine štrngnúť“
PREMIUMVšeobecná lekárka varuje: Zabíja nás častejšie ako rakovina, no aj tak ju väčšina Slovákov ignoruje

