Na elektromobily hodia prelomovú špeciálnu deku. Zlepší im životnosť batérií
Vedci zo šanghajskej dopravnej univerzity prišli s geniálnym vynálezom, ktorý pomerne jednoduchým spôsobom dokáže predĺžiť dojazd elektromobilov, a to dokonca v zime aj v lete. Ako informuje Express, špeciálna deka na auto dokáže zabrániť prehrievaniu či podchladeniu batérie, čím nemusí elektromobil míňať energiu na jej chladenie alebo zohrievanie.
Aby elektromobil optimálne fungoval v akomkoľvek počasí a aj pri tých najextrémnejších teplotách, batéria je vybavená systémom tepelného manažmentu. Ten v mrazoch akumulátor zohreje na optimálnu prevádzkovú teplotu a naopak v lete pri vysokom zaťažení batériu chladí, aby v dôsledku tepla nedošlo k jej poškodeniu.

Na toto všetko sa ale spotrebúva energia zo samotného akumulátora, ktorá by sa inak mohla využiť na pohon elektrického auta. Inak povedané, elektromobil tým prichádza o dojazd. Najvyšší výdaj energie má pritom auto po tom, ako niekoľko hodín stojí na Slnku, alebo mrzne celú noc v zime. Vychladiť, respektíve zohriať netreba iba batériu, ale aj kabínu a práve tieto problémy rieši špeciálna deka ktorú vyvinuli čínski vedci.
V lete chladí, v zime hreje
Ako píše TechSpot, špeciálna deka je vyrobená z viacerých materiálov. Kombinácia oxidu kremičitého a nitridu boritého vytvára efekt, pri ktorom vrchná vrstva dokáže odrážať slnečné lúče. Vnútorná vrstva tvorená hliníkom naopak udržiava teplotu vozidla. Ak je teda auto v horúcich letných mesiacoch vychladené, pod prikrývkou sa tak rýchlo neprehreje a v zime zasa batéria a interiér cez noc úplne nevychladnú.

Deka preukázala počas testov skvelé výsledky. Teplota auta bola počas horúceho slnečného dňa nižšia až o 8 stupňov Celzia v porovnaní s vonkajšou teplotou a počas chladnej noci bol zasa interiér o 8 stupňov Celzia teplejší.
Ak vezmeme do úvahy, že ideálna teplota na prevádzku elektromobilu sa pohybuje v rozmedzí 20-25 stupňov Celzia, táto deka môže počas väčšiny roka udržiavať parkujúci elektromobil práve v týchto teplotných hodnotách, čím z dlhodobého hľadiska dokáže výrazne znížiť jeho efektivitu. Tým, že sa batéria tak neprehrieva a nepodchladzuje, navyše deka zvyšuje aj jej životnosť.
Prikrývka je podľa vedcov pripravená na nasadenie do reálnej prevádzky, avšak tím bude aj naďalej pokračovať na jej zdokonaľovaní. Okrem elektromobilov si však deka môže nájsť svoje využitie aj pri nasadení napríklad na strechách či fasádach budov, kde takisto pomôže udržať ideálne teploty.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Za hodinu je schopná dobiť 2 000 km dojazdu. Číňania otestovali extrémnu batériu pre EV

Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku

Musia okamžite konať. Známu automobilku čaká kvôli elektromobilom strata až 19,5 miliárd dolárov

Konzervatívci dali zbohom nafte. Susedia Slovenska už kupujú viac elektromobilov

ROZHODNUTÉ: Európska únia povolí. Zákaz spaľovákov sa odkladá, ide o pyrrhovo víťazstvo
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Rusko vysiela varovné signály ďalšej krajine: V dokumente používa rovnaké slová ako pred inváziou na Ukrajinu

Donald Trump pripustil najhorší scenár: USA nevylučujú vojnu, situácia eskaluje

Zima ešte nepovedala posledné slovo: Na Slovensko prichádzajú mrazy a intenzívne sneženie (PREDPOVEĎ)

Za diaľničnú známku zaplatíš len 4 eurá. Dovolenka k moru ťa budúci rok vyjde oveľa lacnejšie

Zamestnávateľ ti môže preplatiť takmer 300 eur. O príspevok však treba požiadať do konca roka
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
-
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
Nepríjemnosť pre Putina. Čoraz viac obyvateľov európskeho štátu podporuje vyslanie vojakov na Ukrajinu
Turci riešia nepríjemné incidenty v krajine. Rusi im posielajú bezpilotné „darčeky“
Musk opäť posunul technológiu dopredu. Tesla predstavila verejnosti humanoida
Ukrajina môže uloviť ďalšie ruské klenoty. Moskva poslala vojakom dva strategické zbrane
Drony ich nevedia zneškodniť. Rusko rozmiestnilo rakety s dosahom do Európy
Proruskí hackeri v decembri zintenzívnili útoky na vládne inštitúcie vyspelej krajiny Európy
Najväčší zamestnávateľ na Slovensku dočasne vypne výrobu. Vieme, čo bude ďalej
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Rusko vysiela varovné signály ďalšej krajine: V dokumente používa rovnaké slová ako pred inváziou na Ukrajinu

Donald Trump pripustil najhorší scenár: USA nevylučujú vojnu, situácia eskaluje

Zima ešte nepovedala posledné slovo: Na Slovensko prichádzajú mrazy a intenzívne sneženie (PREDPOVEĎ)

Za diaľničnú známku zaplatíš len 4 eurá. Dovolenka k moru ťa budúci rok vyjde oveľa lacnejšie

