Spaľováky vlani výrazne upadali, plug-in hybridy a elektromobily naopak rapídne rástli. Koľko ich pribudlo na Slovensku?
V roku 2020 bol zaznamenaný najväčší prepad predajov osobných vozidiel za dlhé roky, len na našom trhu bol pokles podľa štatistík až o zhruba 25 %. Napriek kríze sa predaje vozidiel s alternatívnym pohonom zlepšili. Ako si vlani viedli plug-in hybridy a elektromobily v EÚ a na Slovensku? Európske združenie výrobcov automobilov odhalilo nové štatistiky za rok 2020.
Kým v roku 2019 sa na Slovensku predalo 110 076 kusov osobných a ľahkých úžitkových automobilov, vlani padli predaje o desiatky tisíc kusov a za celý rok sa predalo len približne 83 000 vozidiel. Dalo by sa teda očakávať, že predaje klesali vo všetkých oblastiach automobilového priemyslu, no v prípade alternatívnych pohonov je opak pravdou.
Alternatívnym pohonom sa vlani darilo v EÚ i na Slovensku
Vo viacerých európskych krajinách to boli práve plug-in hybridy a elektromobily, ktorým sa darilo v porovnaní s rokom 2019 lepšie. Autá s benzínovými motormi vlani zaznamenali prepad predaja v celej EÚ až o 37,3 %, na Slovensku bol pokles 33,4 %. V prípade dieselových motorov sa predalo v rámci Európy o 32,3 % menej kusov áut ako v roku 2019 a na našom trhu bol evidovaný pokles registrácií o 25,2 %.
Elektromobily, hybridy a iné vozidlá na alternatívny pohon však potiahli štatistiky a vo viacerých prípadoch dosiahli rekordné čísla. Batériových vozidiel sa v celej EÚ predalo v roku 2020 až o 117,4 % viac ako rok predtým, v prípade plug-in hybridov išlo o rast až 262,3 % a o 59,4 % viac registrácií zaznamenali všetky hybridy. Naopak, vozidlá na alternatívny pohon mimo elektrického pohonu (CNG, LPG) taktiež klesali a v celej EÚ ich bolo registrovaných o 18,1 % menej.
Automobilovému trhu tak za minulý rok pri registráciách nových vozidiel jednoznačne dominovali elektrické a hybridné vozidlá. Nárast bol viditeľný podľa štatistík aj u nás na Slovensku, kde sa medziročne vlani zaregistrovalo o 456,4 % viac elektromobilov (celkovo 918 kusov) ako v roku 2019.
Pri plug-in hybridoch sa na našom trhu registrácie zvýšili o 180,2 % (celkovo 566 kusov) a v prípade všetkých nabíjateľných vozidiel u nás pribudlo 1484 modelov, čo predstavuje nárast o 304,4 %. U všetkých hybridov štatistiky potvrdzujú medziročný nárast registrácií nových áut o 74,9 %, čo predstavuje 7532 kusov. Detailný prehľad registrácií všetkých vozidiel s konkrétnymi pohonmi nájdeš v priloženej infografike.
Najviac nových registrácií zaznamenalo Nemecko
Najväčším trhom, kde si vodiči obľúbili elektromobily a plug-in hybridy, bolo vlani Nemecko. V tejto krajine boli registrácie elektromobilov za rok 2020 vyššie o 206,3 % a celkovo tam bolo registrovaných až 194 747 elektrických modelov. Pri plug-in hybridoch sú štatistiky ešte vyššie a registrovaných bolo o 342,1 % viac vozidiel ako v roku 2019. To predstavuje celkový počet až 200 469 plug-in hybridov.
Na ďalších miestach v počte registrácií elektromobilov sa za Nemeckom ocitlo Francúzsko a Veľká Británia, kde bolo registrovaných viac ako 100 000 nových elektromobilov. V tomto rebríčku skončilo Slovensko na 23. mieste, susedné Česko na 17. mieste.
Pri plug-in hybridoch mali viac ako 50 000 registrácií nových áut len Francúzsko, Veľká Británia a Švédsko. Tu sa naša krajina umiestnila na 22. mieste, Česko na 19. mieste. Pri pohľade na registrácie všetkých nových vozidiel so všetkými druhmi pohonu pribudlo v Európe 11 961 182 áut. Medziročne však ide o pokles 24,3 %.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Musia okamžite konať. Známu automobilku čaká kvôli elektromobilom strata až 19,5 miliárd dolárov

Konzervatívci dali zbohom nafte. Susedia Slovenska už kupujú viac elektromobilov

ROZHODNUTÉ: Európska únia povolí. Zákaz spaľovákov sa odkladá, ide o pyrrhovo víťazstvo

Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny

Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Vedci konečne zistili, prečo sa po očkovaní proti covidu objavoval zápal srdca. Nová štúdia mení pohľad na myokarditídu
PREMIUMLegendárny slovenský výrobca vianočných gulí prišiel o 50 % zamestnancov. V globálnej kríze bojuje o prežitie

Nový kmeň chrípky tlačí európske nemocnice na hranicu možností. Vedci varujú pred silnou sezónou

Vládny špeciál premiéra Fica zostal po nehode v Bruseli uzemnený. Čaká na posúdenie výrobcom

NOVÝ PRIESKUM: Smer sa stabilizoval, Hlas ďalej klesá. Voľby by vyhrala táto strana
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
Putin uráža európskych lídrov, Poľsko odpovedá ostrým nasadením Patriotov
Európska únia definitívne uzavrela kapitolu energetickej politiky. Plyn z Ruska dostal stopku
Nabíjačky budú mať priamo na diaľniciach. Nemci investujú miliardu eur do „elektrickej rarity“
Zabezpečia „Východný štít“. Poľsko po 30 rokoch obnoví výrobu zákernej zbrane
Slovensko má dve šance na Oscara. Najdiskutovanejší film roka o hroznej tragédii ale vypadol
Kým ostatní riešia konflikty, Európa poslala do vesmíru raketu. Rusko ani USA už nepotrebujeme
Známa automobilka pochovala elektrické nákladiaky. Smeruje k hybridom a menším elektromobilom
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Vedci konečne zistili, prečo sa po očkovaní proti covidu objavoval zápal srdca. Nová štúdia mení pohľad na myokarditídu
PREMIUMLegendárny slovenský výrobca vianočných gulí prišiel o 50 % zamestnancov. V globálnej kríze bojuje o prežitie

Nový kmeň chrípky tlačí európske nemocnice na hranicu možností. Vedci varujú pred silnou sezónou

Vládny špeciál premiéra Fica zostal po nehode v Bruseli uzemnený. Čaká na posúdenie výrobcom

