Služobný spaľovák sme nahradili najlacnejším elektromobilom v SR. Výška ušetrených nákladov je dychberúca
Mnoho Slovákov stále žije v domnienke, že elektromobily patria výhradne do mesta. Pravdou je, že aj keď v roku 2023 môžeš elektromobilom nahradiť akýkoľvek rodinný spaľovák, mesto je tým „ihriskom“, kde sa elektrické auto cíti najlepšie.
Bežní obyvatelia miest však z času na čas jednoducho potrebujú vypadnúť za hranice betónovej džungle, a tak elektromobil v bežnej rodine prakticky nejde využívať len na jazdu v meste.
Existuje však skupina vodičov, ktorá dokáže jazdiť elektromobilom iba v meste. Mnoho firiem totiž podniká iba v rámci mesta. Jedná sa napríklad o rôzne kuriérske spoločnosti či reštaurácie s rozvozom jedla. Podobne je na tom aj naša redakcia, nakoľko až 90 % jázd autom je výhradne v rámci Bratislavy.
Elektromobil je teda „papierovo“ ideálnym autom pre nás a v rámci testovacieho týždňa sme sa rozhodli nahradiť náš spaľovák za elektrickú Daciu Spring.
Malý elektromobil pokryl potreby redakcie
Spring je skutočne maličké auto a veľkostne sa s našou redakčnou Toyotou Corolla absolútne nedá porovnávať. Pravdou však je, že väčšinu času sa v aute vozí jeden či dvaja ľudia a pre dvoch je Dacia Spring veľkostne úplne dostačujúca.
Auto dokázalo naplniť potreby aj nášho videotímu, ktorý so sebou nosí rôznu techniku. Čo sa týka dojazdu, Dacia Spring ho má v meste na úrovni 200-250 km. Týždenne v rámci redakcie robíme rôzne nájazdy. Niekedy za celý týždeň neprejdeme ani 200 km, inokedy je to 700 km za 5 dní.
Denne sa však takmer výhradne držíme v rámci dojazdu elektrickej Dacie, čiže akékoľvek obmedzenia spojené s nutnosťou nabíjania sme nepostrehli. Večer sme auto zapojili na nabíjačku a ráno bolo vždy plne nabité a pripravené na používanie. Najväčšie prekvapenie ale nastalo pri pohľade na to, koľko nám dokázala Dacia Spring ušetriť na nákladoch.
Jazda na elektrinu je extrémne lacná
Dacia mala v rámci mesta spotrebu okolo 13 kWh/100 km. Keďže sú naše týždenné nájazdy veľmi variabilné, vezmeme si na prepočty priemerný mesiac, kedy sme najazdili plus-mínus 1 000 km.
Využívali sme verejné AC nabíjanie s programom Energia Max od poskytovateľa GreenWay. Za 30 eur mesačne sme dostali 100 kWh energie zdarma a 1 kWh na AC nabíjačke stála 0,19 €. Za celý mesiac sme teda spotrebovali 130 kWh energie, pričom „dokúpiť“ sme museli iba 30 kWh.
To nás vyšlo na 5,70 €, takže celkové mesačné náklady na jazdu nás pri elektrickej Dacii Spring vyšli na 35,70 €.
Na redakčnej Toyote Corolla máme aktuálne priemernú spotrebu na úrovni 6 l/100 km. Pri priemernej cene benzínu 1,63 €/l by nás rovnaký počet kilometrov vyšiel na 97,80 €. Náklady pri elektromobile sú teda takmer tretinové.
S elektrickou Daciou Spring sme teda každý mesiac dokázali iba na pohonných hmotách ušetriť 60 €, respektíve znížiť náklady až o ohromných 63 %. Nižšie náklady na jazdu však nie sú to jediné a hlavné, čo nás a našich kolegov na elektromobile bavilo najviac.
Skúsenosti kolegov hovoria za všetko
Daciu Spring si počas niekoľkých dní vyskúšalo viacero našich kolegov, ktorí prechod na elektromobil hodnotia veľmi pozitívne. Manažér videotímu Kevin Horňáček vidí v Springu nasledovné výhody.
“Dojazd Springu je pre našu redakciu úplne postačujúci. Tých 200-250 km denne ani nenajazdíme. V noci sa dá auto nabíjať a ráno máš vždy plnú batériu.”
Aký bol pre Kevina prechod zo spaľováku na elektromobil?
“Ja som sa na elektromobil naozaj tešil, som veľkým fanúšikom tohto typu pohonu a všeobecne moderných technológií. Baví ma to zrýchlenie, aj keď pri Springu to zrovna nie je to, na čo sme pri elektrických autách zvyknutí. Jazda elektromobilom je komfortnejšia, necítiš radenie prevodových stupňov, je tichá, jednoducho je to lepšie vo všetkých ohľadoch.”
Kevina sme sa pýtali aj na to, v čom vidí najväčšiu výhodu elektromobilu voči spaľováku, ak sa využíva ako firemné auto.
“Jednoznačne je to spotreba. Oproti spaľováku sme ušetrili. Pre mňa osobne to bol aj fakt, že auto sa nabíja cez noc a ráno ktokoľvek z redakcie vie, že ho bude mať plne nabité a pripravené. Pri benzíňaku sa nám totiž častokrát stáva, že večer niekto nechá prázdnu nádrž, lebo sa mu už nechce ísť tankova.”
Daciu Spring si vyskúšala aj šéfredaktorka Startitup, Zuzana Janíková. Tá s elektromobilom dochádzala do práce.
“Toto bola moja úplne prvá skúsenosť s elektromobilom. Využila som ho na presuny po Bratislave. Pri nižšej rýchlosti v meste sa auto správalo veľmi dobre, bola to pohodlná jazda a auto bolo veľmi svižné. Keď som však vyšla na diaľnicu, jazda už tak pohodlná nebola, neviem si predstaviť ísť s ním naozaj dlhú trasu. To však bude spôsobené tým, že ide výhradne o mestské auto.
Využitie vo firme, v rámci mesta na krátke presuny je absolútne dokonalé. Koniec koncov, tak ho používala aj naša redakcia. Ako negatívum beriem slabšiu výbavu. Chápem však, že pri výbave sa hľadelo predovšetkým na čo najnižšiu cenu.
Cena je stále príliš vysoká
Aj kolegovia po vyskúšaní auta uznali, že cena je vzhľadom na kategóriu auta príliš vysoká. Nová Dacia Spring dnes začína na sume 21 500 € a veľkostne podobný spaľovák sa dá kúpiť už aj 10-12 tisíc eur. Je reálne, že za 10 rokov používania by firma s takýmto malým elektromobilom dokázala ušetriť toľko, aby sa celkové náklady prevádzky spolu s kúpnou cenou vyrovnali, no nie každá firma je pripravená vysoliť za tak malé auto vyše 20 000 €.
Pri väčších a plnohodnotných elektromobiloch už cenové rozdiely v porovnaní so spaľovákmi nie sú také drastické, no v nižších triedach je rozdiel ešte stále citeľný.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Prepraví ohromný počet áut. BYD spustil najväčšiu loď svojho druhu na svete
Nabíjanie elektromobilov bude lacnejšie. Firma Renaultu chce naplno využívať túto prebytočnú energiu
Veľký test elektromobilov: Kráľom dojazdu v zime sa stala prekvapivá značka, Tesla riadne sklamala
Porušil legislatívu, tak ho rovno zabavili. V európskej krajine odobrali majiteľovi Teslu Cybertruck
Svetová automobilka dostala astronomickú pokutu. Podvádzala s emisiami CO2
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli revolučnú batériu, mieri už do výroby
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Znížia ceny áut, aby oživili predaje. Jedna z najstarších automobiliek má veľkú krízu, spasia ju 3 opatrenia
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli revolučnú batériu, mieri už do výroby
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Znížia ceny áut, aby oživili predaje. Jedna z najstarších automobiliek má veľkú krízu, spasia ju 3 opatrenia
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Za menej peňazí už lepšie auto nekúpiš. Tento nový hybrid je dokonalý pre Slovákov (TEST)
- Ľudia nechcú ani ich elektromobily. Nemecký gigant predáva čoraz menej áut, chystá novú generáciu
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
Jadrová ponorka USA nasadila podvodné drony. Vyšle ich na tajné misie proti nepriateľom
Je veľký ako semienko jahody. ESA vyvinula vesmírny čip, ktorý bude mať dôležitú úlohu
Gigantický jašter so žraločími zubami znova „ožil“. Staré náčrty odkryli záhadu obávaného predátora
Slovenská sporiteľňa ohlásila veľkú novinku pri platbách. Známu aplikáciu už nebudeš potrebovať
Viac funkcií za viac peňazí. Balíček Microsoft 365 výrazne zdražel, môže za to unikátna funkcia
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené