Služobný spaľovák sme nahradili najlacnejším elektromobilom v SR. Výška ušetrených nákladov je dychberúca
Mnoho Slovákov stále žije v domnienke, že elektromobily patria výhradne do mesta. Pravdou je, že aj keď v roku 2023 môžeš elektromobilom nahradiť akýkoľvek rodinný spaľovák, mesto je tým „ihriskom“, kde sa elektrické auto cíti najlepšie.
Bežní obyvatelia miest však z času na čas jednoducho potrebujú vypadnúť za hranice betónovej džungle, a tak elektromobil v bežnej rodine prakticky nejde využívať len na jazdu v meste.
Existuje však skupina vodičov, ktorá dokáže jazdiť elektromobilom iba v meste. Mnoho firiem totiž podniká iba v rámci mesta. Jedná sa napríklad o rôzne kuriérske spoločnosti či reštaurácie s rozvozom jedla. Podobne je na tom aj naša redakcia, nakoľko až 90 % jázd autom je výhradne v rámci Bratislavy.
Elektromobil je teda „papierovo“ ideálnym autom pre nás a v rámci testovacieho týždňa sme sa rozhodli nahradiť náš spaľovák za elektrickú Daciu Spring.
Malý elektromobil pokryl potreby redakcie
Spring je skutočne maličké auto a veľkostne sa s našou redakčnou Toyotou Corolla absolútne nedá porovnávať. Pravdou však je, že väčšinu času sa v aute vozí jeden či dvaja ľudia a pre dvoch je Dacia Spring veľkostne úplne dostačujúca.
Auto dokázalo naplniť potreby aj nášho videotímu, ktorý so sebou nosí rôznu techniku. Čo sa týka dojazdu, Dacia Spring ho má v meste na úrovni 200-250 km. Týždenne v rámci redakcie robíme rôzne nájazdy. Niekedy za celý týždeň neprejdeme ani 200 km, inokedy je to 700 km za 5 dní.
Denne sa však takmer výhradne držíme v rámci dojazdu elektrickej Dacie, čiže akékoľvek obmedzenia spojené s nutnosťou nabíjania sme nepostrehli. Večer sme auto zapojili na nabíjačku a ráno bolo vždy plne nabité a pripravené na používanie. Najväčšie prekvapenie ale nastalo pri pohľade na to, koľko nám dokázala Dacia Spring ušetriť na nákladoch.
Jazda na elektrinu je extrémne lacná
Dacia mala v rámci mesta spotrebu okolo 13 kWh/100 km. Keďže sú naše týždenné nájazdy veľmi variabilné, vezmeme si na prepočty priemerný mesiac, kedy sme najazdili plus-mínus 1 000 km.
Využívali sme verejné AC nabíjanie s programom Energia Max od poskytovateľa GreenWay. Za 30 eur mesačne sme dostali 100 kWh energie zdarma a 1 kWh na AC nabíjačke stála 0,19 €. Za celý mesiac sme teda spotrebovali 130 kWh energie, pričom „dokúpiť“ sme museli iba 30 kWh.
To nás vyšlo na 5,70 €, takže celkové mesačné náklady na jazdu nás pri elektrickej Dacii Spring vyšli na 35,70 €.
Na redakčnej Toyote Corolla máme aktuálne priemernú spotrebu na úrovni 6 l/100 km. Pri priemernej cene benzínu 1,63 €/l by nás rovnaký počet kilometrov vyšiel na 97,80 €. Náklady pri elektromobile sú teda takmer tretinové.
S elektrickou Daciou Spring sme teda každý mesiac dokázali iba na pohonných hmotách ušetriť 60 €, respektíve znížiť náklady až o ohromných 63 %. Nižšie náklady na jazdu však nie sú to jediné a hlavné, čo nás a našich kolegov na elektromobile bavilo najviac.
Skúsenosti kolegov hovoria za všetko
Daciu Spring si počas niekoľkých dní vyskúšalo viacero našich kolegov, ktorí prechod na elektromobil hodnotia veľmi pozitívne. Manažér videotímu Kevin Horňáček vidí v Springu nasledovné výhody.
“Dojazd Springu je pre našu redakciu úplne postačujúci. Tých 200-250 km denne ani nenajazdíme. V noci sa dá auto nabíjať a ráno máš vždy plnú batériu.”
Aký bol pre Kevina prechod zo spaľováku na elektromobil?
“Ja som sa na elektromobil naozaj tešil, som veľkým fanúšikom tohto typu pohonu a všeobecne moderných technológií. Baví ma to zrýchlenie, aj keď pri Springu to zrovna nie je to, na čo sme pri elektrických autách zvyknutí. Jazda elektromobilom je komfortnejšia, necítiš radenie prevodových stupňov, je tichá, jednoducho je to lepšie vo všetkých ohľadoch.”
Kevina sme sa pýtali aj na to, v čom vidí najväčšiu výhodu elektromobilu voči spaľováku, ak sa využíva ako firemné auto.
“Jednoznačne je to spotreba. Oproti spaľováku sme ušetrili. Pre mňa osobne to bol aj fakt, že auto sa nabíja cez noc a ráno ktokoľvek z redakcie vie, že ho bude mať plne nabité a pripravené. Pri benzíňaku sa nám totiž častokrát stáva, že večer niekto nechá prázdnu nádrž, lebo sa mu už nechce ísť tankova.”
Daciu Spring si vyskúšala aj šéfredaktorka Startitup, Zuzana Janíková. Tá s elektromobilom dochádzala do práce.
“Toto bola moja úplne prvá skúsenosť s elektromobilom. Využila som ho na presuny po Bratislave. Pri nižšej rýchlosti v meste sa auto správalo veľmi dobre, bola to pohodlná jazda a auto bolo veľmi svižné. Keď som však vyšla na diaľnicu, jazda už tak pohodlná nebola, neviem si predstaviť ísť s ním naozaj dlhú trasu. To však bude spôsobené tým, že ide výhradne o mestské auto.
Využitie vo firme, v rámci mesta na krátke presuny je absolútne dokonalé. Koniec koncov, tak ho používala aj naša redakcia. Ako negatívum beriem slabšiu výbavu. Chápem však, že pri výbave sa hľadelo predovšetkým na čo najnižšiu cenu.
Cena je stále príliš vysoká
Aj kolegovia po vyskúšaní auta uznali, že cena je vzhľadom na kategóriu auta príliš vysoká. Nová Dacia Spring dnes začína na sume 21 500 € a veľkostne podobný spaľovák sa dá kúpiť už aj 10-12 tisíc eur. Je reálne, že za 10 rokov používania by firma s takýmto malým elektromobilom dokázala ušetriť toľko, aby sa celkové náklady prevádzky spolu s kúpnou cenou vyrovnali, no nie každá firma je pripravená vysoliť za tak malé auto vyše 20 000 €.
Pri väčších a plnohodnotných elektromobiloch už cenové rozdiely v porovnaní so spaľovákmi nie sú také drastické, no v nižších triedach je rozdiel ešte stále citeľný.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
Klinec do rakvy spaľovákom. Elektrický Mercedes prešiel v teste viac ako 1300 km bez nabíjania
Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slováci prídu o 3 dni pracovného pokoja. Po kritike opozície a cirkvi je v hre náhrada za 6. január
Päť potravín, ktoré ničia tvoj mozog: Lekárka odhalila, čo nikdy neje, preto zostáva mladá a plná energie
Nespavosť devastuje telo aj myseľ, varujú odborníci. Vedci odhalili desivú pravdu o nedostatku spánku
Európska únia čelí rekordným dlhom: Nové dáta ukázali, kto sa ocitol v prvej desiatke najzadlženejších štátov (REBRÍČEK)
Mozgová hmla ťa oberá o schopnosť myslieť. Lekár odhalil štyri jednoduché riešenia
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
Americký gigant má na krku vážny problém. Na pôde východnej mocnosti porušil dôležitý zákon
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
Klimatický šok: Fosílne palivá ich devastujú, verný spojenec Západu stojí pred nezvratnou skazou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP