Namontovala si ho aj prezidentka. Prelomový slovenský vynález ukončil testovanie
Je to tu. Na Slovensku sa oficiálne skončilo testovanie jednej z najzaujímavejších dopravných inovácií a konečne poznáme výsledky, ku ktorým dospela Žilinská univerzita v Žiline. Čo čaká slovenský vynález ďalej a ako naň reagovali Slováci?
O vynáleze sme priebežne informovali, pričom záujem oň prejavili viaceré krajiny vrátane Švajčiarska a Česka. Na Slovensku mali počas posledného roka predné brzdové svetlo namontované tisíce vozidiel – k aprílu 2023 ich evidovali najmenej 3 tisíc.
Testovanie bolo rozsiahle
„Výskum vplyvu predného brzdového svetla na bezpečnosť cestnej premávky prebiehal od 22. septembra 2022 do 31. októbra 2023. Predné brzdové svetlo bolo inštalované na 3 072 vozidiel, ktoré jazdili v reálnej premávke najmä v Trenčianskom a Žilinskom kraji. Identifikovania vplyvu predného brzdového svetla na bezpečnosť cestnej premávky sa zúčastnili vodiči, ktorí celkovo najazdili s predným brzdovým svetlom 38,24 mil. km,“ uviedol prof. Ing. Miloš Poliak, Phd, dekan Fakulty prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov na Žilinskej univerzite v Žiline, ktorá výskum zariadenia zobrala pod svoje krídla.
Prieskum ukázal veľmi pozitívne výsledky a odrazil aj náladu v spoločnosti, čo sa týka možného zavedenia, dobrovoľného či povinného, predného brzdové svetla ako výbavy do motorových vozidiel. Až 78 % vodičov, ktorí mali skúsenosť s vedením vozidla s namontovaným predným brzdovým svetlom sa vyslovilo za všeobecné zavedenie tohto bezpečnostného prvku do bežnej premávky.
„V priemere každý vodič najazdil s predným brzdovým svetlom približne 14 000 km. Každý vodič odpovedal na takmer 60 otázok pripravených odborníkmi zo Žilinskej univerzity a Bonnského inštitútu pre dopravnú psychológiu, ktorými sa zisťovali skúsenosti vodičov so zmenou bezpečnosti cestnej premávky v prípade, že jazdili s predným brzdovým svetlom,“ dodal Poliak.
Samozrejme, s predným brzdovým svetlom sa v premávke stretávali aj ostatní účastníci cestnej premávky, ako napríklad chodci, iní vodiči či cyklisti. „V rámci výskumu predného brzdového svetla sme tiež identifikovali názor 621 osôb, ktoré sa stretávali s predným brzdovým svetlom v reálnej premávke. Až 86 % chodcov súhlasí so všeobecným zavedením predného brzdového svetla do bežnej premávky,“ prezradil údaje z prieskumu dekan Miloš Poliak.
Spolupracovala aj polícia
Počas celého výskumu participovala so Žilinskou univerzitou aj slovenská polícia. Na konferencii sa preto účastníkom prihovoril aj plukovník Tomáš Vrábel, zástupca riaditeľa odboru dopravnej polície Prezídia PZ.
„Chcem sa poďakovať za to, že sme mohli aj my ako služba dopravnej polície Policajného zboru participovať na tomto projekte. Vidíme v ňom veľký potenciál. Z hľadiska čísel a dopravnej nehodovosti, za minulý rok sme evidovali 12 062 dopravných nehôd, v tomto roku, do dnešného dňa je to 9 802 dopravných nehôd a s hrdosťou môžem povedať, že ani jedna dopravná nehoda nebola zavinená vozidlom, ktoré malo predné brzdové svetlo,“ povedal plk. Tomáš Vrábel.
S názorom polície súhlasil aj ďalší z rečníkov zo Slovenska, predseda Združenia miest a obcí Slovenska (ZMOS), Jozef Božik. „Predné brzdové svetlo má aj multiplikačný efekt v tom, že ak sa tento bezpečnostný prvok povolí minimálne v jednej krajine v Európskej únie, som presvedčený, že pozitívne hodnotenia budú narastať. A to preto, že ak takto bude vybavených 50 či 60 % vozidiel, som presvedčený o tom, že sa zníži počet nehôd na priechodoch pre chodcov, zvýši sa bezpečnosť a tým pádom sa zvýši aj kvalita života občanov žijúcich v mestách a obciach,“ predniesol Jozef Božik.
Testovanie predného brzdového svetla sa uskutočňovalo primárne v Trenčianskom samosprávnom kraji a v meste Žilina. Vozidlá s týmto bezpečnostným prvkom však brázdili mestá po celom Slovensku.
„Poďakovanie patrí aj Trenčianskej župe, ktorá otvorila dvere testovaniu predného brzdového svetla v reálnej premávke. Ide o slovenský vynález a naša krajina je vôbec prvou na svete, kde sa predné brzdové svetlo testovalo v ostrej prevádzke. Som nesmierne rád, že tento vynález môžem na európskej pôde propagovať práve ja,“ uviedol europoslanec Ivan Štefanec, ktorý prebral nad projektom záštitu.
Ako upozornil Štefanec pred časom, na európskych cestách zomiera viac ako 20-tisíc ľudí ročne a jedným z cieľov Európskej únie je zachrániť životy a znížiť počty obetí na cestách. Aj preto považuje europoslanec predné brzdové svetlo za jeden z významných prvkov pre zlepšenie bezpečnosti na európskych cestách. Práve preto je predné brzdové svetlo diskutovanou témou, ktorou sa europoslanci aktívne zaoberajú.
Keďže podmienka testovania predného brzdového svetla, ktorá bola daná zo strany Európskej komisie, bola splnená, čaká sa na ďalší krok práve z jej strany. „Teraz už len čakáme na rozhodnutie politikov, keďže dopravní experti a vedci potvrdili, že predné brzdové svetlo dokáže znížiť nehodovosť a zvýšiť bezpečnosť na cestách,“ ozrejmil slovenský inovátor Ľubomír Marjak. „Dôležitým faktorom, ktorý je v dnešnej dobe veľmi dôležitý je, že zvýšením plynulosti premávky spojeným so zavedením predného brzdového svetla, sa zníži aj množstvo škodlivých emisií v ovzduší.“
Podporujú ho aj politici, toto s ním bude ďalej
Na Slovensku sa pritom predné brzdové svetlo teší podpore politikov, keďže ho na svoje služobné autá dalo namontovať ministerstvo inovácií, ministerstvo dopravy či Kancelária prezidentky Slovenskej republiky.
„Projekt síce tento rok v septembri skončil, ale my po dohode s ministerstvom dopravy, ktoré vydávalo povolenia na používanie predného brzdového svetla, tak zostáva najďalej v prevádzke, nakoľko toto povolenie platí rok. Niektoré povolenia boli vydané ešte v auguste či aj septembri toho roka. Chceme, aby sa využil potenciál a využila sa plná platnosť povolenia, ktoré je vydané na obdobie jedného roka,“ vysvetlil časté otázky zo strany bežných ľudí Tomáš Vrábel.
Už dlhšiu dobu sa dokonca hovorí o tom, že by časom mohlo prísť celoplošné zavedenie tohto zariadenia naprieč celou EÚ. Ide o predmet celoeurópskych diskusií a podľa viceprezidenta EHS Daniela Bercela sa stal jednou z kľúčových tém v Európskom hospodárskom senáte, upozorňuje portál Startitup. Bercel si osobne myslí, že predné brzdové svetlo by sa malo stať súčasťou povinnej výbavy všetkých vozidiel.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
AKTUÁLNE: Veľká banka spustila prelomovú funkciu, Slováci sa k peniazom dostanú rýchlejšie
EÚ posiela Slovensku finančnú injekciu takmer štvrť miliardy eur. Vieme, na čo bude použitá
Obľúbený operátor vylepšil svoju kľúčovú službu. Mesačne ti dá peniaze či 30 GB dát (PREHĽAD)
Ďalší úrad SR sa stal obeťou hackerov. Mesiace šírili nebezpečný obsah cez web ministerstva
Za takú cenu nič lepšie nenájdeš: Toto je TOP 10 bezdrôtových slúchadiel na slovenskom trhu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Trump osobitne vyzdvihol Fica na konferencii CPAC. Pozdravil ho slovami: „Ďakujem ti, Robert“
V 26 rokoch som sa stal milionárom: Investuj správne a nikdy nebudeš musieť pracovať. Tu je môj plán
Zelenskyj prekvapil svet: Som pripravený vzdať sa funkcie, ak to bude znamenať mier pre Ukrajinu
Predčasné parlamentné voľby v Nemecku vyhrali kresťanskí demokrati z únie CDU/CSU, tvrdí exit poll
Tabaková sa pustila do Huliaka: „My športovci potíme krv na tréningoch, nemôže nás zastupovať obézny autolakér“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Ak nepredáš auto, poškodíme ti ho. Majitelia populárnej značky čelia vyhrážkam po celom svete
- Brzdy v autách sa radikálne zmenia. Bosch úspešne otestoval novinku na 3 300-km trase
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák. Polícia dostala nový prístroj, Slovákov začali kontrolovať priamo na ceste
- Ohrozených je skoro 400 000 áut. Vozidlám populárnej značky môže zlyhať dôležitý komponent
- Stojí smiešne peniaze. Tento inteligentný hybrid prejde 1 200 km s minimálnou spotrebou
-
- Ak nepredáš auto, poškodíme ti ho. Majitelia populárnej značky čelia vyhrážkam po celom svete
- Stojí smiešne peniaze. Tento inteligentný hybrid prejde 1 200 km s minimálnou spotrebou
- Brzdy v autách sa radikálne zmenia. Bosch úspešne otestoval novinku na 3 300-km trase
- Autá produkujú čosi horšie, než len spaliny. Tento problém majú aj elektromobily
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák. Polícia dostala nový prístroj, Slovákov začali kontrolovať priamo na ceste
-
- Ak nepredáš auto, poškodíme ti ho. Majitelia populárnej značky čelia vyhrážkam po celom svete
- Stojí smiešne peniaze. Tento inteligentný hybrid prejde 1 200 km s minimálnou spotrebou
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák. Polícia dostala nový prístroj, Slovákov začali kontrolovať priamo na ceste
- Kia uviedla na trh elektrickú beštiu, ktorá výkonom poráža aj športiaky. Cena ťa prekvapí
- Má spotrebu 1,3 litra na 100 km a dojazd 2 000 km. Číňania predávajú neuveriteľné auto za 14 000 €
Ak chceš zhodnotiť peniaze, štát ti dá šancu. Slovensko spúšťa predaj dlhopisov
Klasickým robotom zvoní umieračik. Vedci vytvorili materiál, ktorý sa hýbe úplne sám
Súboj roka sa vyostruje. Musk a OpenAI sa hádajú o výkone svojich modelov
V reálnom čase mení tvar aj farbu. Číňania vyvinuli masku inšpirovanú známymi filmami
Vedci varujú pred veľkým problémom. DeepSeek umožňuje tvorbu škodlivého softvéru
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Trump osobitne vyzdvihol Fica na konferencii CPAC. Pozdravil ho slovami: „Ďakujem ti, Robert“
V 26 rokoch som sa stal milionárom: Investuj správne a nikdy nebudeš musieť pracovať. Tu je môj plán
Zelenskyj prekvapil svet: Som pripravený vzdať sa funkcie, ak to bude znamenať mier pre Ukrajinu
Predčasné parlamentné voľby v Nemecku vyhrali kresťanskí demokrati z únie CDU/CSU, tvrdí exit poll
Tabaková sa pustila do Huliaka: „My športovci potíme krv na tréningoch, nemôže nás zastupovať obézny autolakér“
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené