Slovensko už vie, kedy a kde začne vyrábať ekologický vodík. Bude poháňať autobusy bez emisií
V správe sú použité materiály SITA.
Slovensko to s vodíkom myslí vážne. Vďaka uniknutému dokumentu už vieme viac o celej vodíkovej stratégii. Stretneme sa s projektami ako sú vodíkové autobusy a čerpacie stanice, z ktorých už prvá vznikla v areáli trnavského autobusového dopravcu.
Tie budú vodík spotrebovávať a distribuovať ďalej, no kľúčovou otázkou zostáva, odkiaľ vlastne celé tony vodíka získame, keďže ročne sa ho má podľa Sulíka na Slovensku spotrebovať 45 000 ton (plány hovoria o roku 2030). Odpoveďou sú napríklad elektrolyzéry.
Štát chce vodík vyrábať elektrolýzou a z komunálneho odpadu či biomasy v približne rovnakom pomere. Pred koncom prvej polovice budúceho roka bude štát prispievať aj na pilotné vodíkové projekty aj jeho výrobu.
NEPREHLIADNI:
Sulík rozbieha plány, Slovensko má prvú „štátnu“ vodíkovú čerpaciu stanicu

Jeden z prvých projektov už má reálne kontúry, bude pre autobusy
Jadrová energetická spoločnosť Slovenska (JESS) plánuje umiestniť výrobu zeleného vodíka pre dopravu do logistického areálu v Trnave – Modranke. Vodík tu bude vyrábať práve elektrolýzou, v pilotnej etape s jedným elektrolyzérom s maximálnou kapacitou na 0,45 tony vodíka denne. Toto množstvo by stačilo na natankovanie približne 20 – 25 autobusov, reálne sa však predpokladá len približne polovičná výroba.
Uvažovaných desať autobusov by bolo rozdelených tak, aby tankovalo denne päť z nich. Vyrobený vodík by mali využívať aj nákladné automobily logistického parku. Zo zámeru, ktorý bol vypracovaný podľa zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie, vyplýva, že cieľom tohto projektu je zabezpečiť otestovanie všetkých parametrov spojených s výrobou zeleného vodíka a jeho využitia v doprave.
S montážou technológie na výrobu vodíka v Trnave – Modranke počíta investor v druhom kvartáli roka 2023. Predpokladaný termín spustenia výroby je štvrtý kvartál roku 2023. Celkové náklady odhaduje na približne 4 milióny eur.
Výroba vodíka má zmysel len zo zelenej energie
Výroba tzv. zeleného vodíka, teda toho kde sa na elektrolýzu používa výhradne elektrina z obnoviteľných zdrojov, bude v Trnave – Modranke priamo naviazaná na fungovanie fotovoltickej elektrárne, ktorá bude v neďalekých Jaslovských Bohuniciach. V tomto prípade už spoločnosť JESS predložila svoj zámer úradom na posudzovanie vplyvov na životné prostredie. Rozhodnutie očakáva v prvej polovici tohto roka, potom bude nasledovať verejné obstarávanie a samotná výstavba takejto elektrárne.

Predseda predstavenstva JESS Roman Sporina ešte v závere minulého roka informoval, že súčasťou vodíkového hospodárstva v Trnave – Modranke bude okrem samotnej výroby zeleného vodíka aj vytvorenie podmienok na jeho skladovanie a čerpanie do dopravných prostriedkov. Spoločnosť má podpísanú dohodu o spolupráci s Trnavským samosprávnym krajom, jeho predseda Jozef Viskupič chce zelený vodík čo najviac využívať v autobusoch prímestskej dopravy. V prvej fáze by podľa neho malo v oblasti Trnavy, Hlohovca, Piešťan a Senice jazdiť 8 – 10 autobusov na vodíkový pohon.
Jadrová energetická spoločnosť Slovenska, ktorá vznikla koncom roka 2009, je spoločným podnikom slovenskej Jadrovej a vyraďovacej spoločnosti, a. s. (JAVYS), ktorá vlastní 51-percentný podiel, a českej energetickej skupiny ČEZ vlastniacej 49 percent akcií. Pôvodným poslaním spoločnosti JESS bolo pripraviť projekt vhodného typu jadrového zdroja, následne zabezpečiť jeho výstavbu a ekonomicky, efektívne a bezpečne vyrábať elektrickú energiu.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok

Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala" na čisté EV

Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”

Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší

Ferrari si patentovalo motor, ktorý popiera zdravý rozum. Poháňa ho vodík a odoláva gravitácii
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Slováci si už z Viedne nezaletia do „Havaja Európy“. Ryanair ruší všetky lety na obľúbené ostrovy
PREMIUMCyber Monday 2025: Najlacnejšie PREMIUM roka za 24 eur. Získaš prístup k 5 portálom, ktoré ťa udržia vždy v obraze

Odborník varuje: Toto nebude recesia, ale rovno kolaps. Akcie padnú o 90 %

Neurochirurg, ktorý pracuje 12 hodín denne, varuje: Tvoj autopilot vedie k vyhoreniu. Týchto 5 návykov ťa vráti späť

Tragédia na bratislavskom sídlisku. 49-ročného muža našli mŕtveho v kríkoch
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
- Ferrari si patentovalo motor, ktorý popiera zdravý rozum. Poháňa ho vodík a odoláva gravitácii
-
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala“ na čisté EV
- Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
- Ferrari si patentovalo motor, ktorý popiera zdravý rozum. Poháňa ho vodík a odoláva gravitácii
-
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Číňania urobili šialený test. 36-tonovým tankom prešli po batérii elektromobilu, toto sa stalo (VIDEO)
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
Online svet má obrovský problém: Sofistikované gangy operujú naprieč kontinentmi, ich počet masívne rastie
Čakaniu na pobočkách je koniec. Pošta konečne pochopila, čo chcú ľudia a ukazuje sľubnú novinku
Japonci začali predávať najfuturistickejšie zariadenie. „Ľudská práčku“ si kúpiš za astronomickú sumu
Katastrofa pre Teslu: Európania náhle prestali kupovať jej autá, sú za tým zaujímavé dôvody
Čína spustila revolučný experiment, pri ktorom ušetrí až 90 % energie. Nie každý s ním súhlasí
Po Vianociach prichádza problém, o ktorom sa nehovorí. Slováci robia túto obrovskú chybu
Slovensko sa pripravuje na významný krok vo vesmírnom výskume. Budeme mať vlastný satelit
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Slováci si už z Viedne nezaletia do „Havaja Európy“. Ryanair ruší všetky lety na obľúbené ostrovy
PREMIUMCyber Monday 2025: Najlacnejšie PREMIUM roka za 24 eur. Získaš prístup k 5 portálom, ktoré ťa udržia vždy v obraze

Odborník varuje: Toto nebude recesia, ale rovno kolaps. Akcie padnú o 90 %

Neurochirurg, ktorý pracuje 12 hodín denne, varuje: Tvoj autopilot vedie k vyhoreniu. Týchto 5 návykov ťa vráti späť

