Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Dnešok je pre vodíkovú budúcnosť na Slovensku výnimočný. Štát v spolupráci so Slovenskou inovačnou a energetickou agentúrou (SIEA) predstavili mobilnú vodíkovú stanicu, ktorá bude dočasne umiestnená v areáli trnavského dopravcu Arriva, ktorý v kraji zabezpečuje aj prímeskú a mestskú autobusovú dopravu.

„Spoločnosť sa postupne mení na bezuhlíkovú a zaväzuje sa k alternatívnym riešeniam. Jedným z takýchto je na Slovensku i vodík. Sme na začiatku vývoja, ktorý bude trvať desiatky rokov. Ale dnes sme dosiahli jeden z ďalších míľnikov, čomu som veľmi rád,“ povedal dnes minister hospodárstva Richard Sulík pri príležitosti odhalenia novej mobilnej čerpacej stanice.

Mobilná vodíková stanica v Trnave disponuje plniacim tlakom 350 barov a počas prvých mesiacov bude slúžiť výhradne na tankovanie dvojice prezentačných vodíkových elektromobilov.

Tie budú spolu s touto stanicou cirkulovať po všetkých krajských mestách, čím chce ministerstvo hospodárstva urobiť osvetu medzi ľuďmi a priblížiť im, ako vlastne vodík v doprave funguje, ako sa tankuje a podobne.

Minister na tlačovej konferencii pri príležitosti odhalenia tejto stanice zdôraznil, že do roku 2030 sa začne vodík výraznejšie využívať vo všetkých sférach hospodárstva, priemyslu a doprave.

TASR - Lukáš Grinaj

Štát bude samozrejme v podpore vodíkových technológií pokračovať a jeho cieľom je priniesť do miest celé vodíkové flotily, napríklad pre mestskú dopravu a podobne. Časť z plánov ukázal uniknutý dokument vodíkovej stratégie, o ktorom sme písali nedávno..

NEPREHLIADNI:
Unikol Sulíkov „sci-fi“ plán pre vodíkové Slovensko za 1 miliardu. Za obsah by sa nehanbili najväčší futurológovia

Trnava už má vodíkové auto na skúšku

Predseda Trnavského samosprávneho kraja Jozef Viskupič si od SIEA prevzal jedno z vodíkových áut. „Od začiatku sme vraveli, že plánujeme autá poskytovať aj rôznym štátnym a verejným inštitúciám. Trnavskej župe sme vodíkový automobil krátkodobo zapožičali na účely prezentácie a oboznámenia sa s výhodami vodíkového pohonu,“ dodal P. Blaškovitš, generálny riaditeľ SIEA.

TASR - Lukáš Grinaj

Štát ale nebol prvý

Zástupcovia súkromnej spoločnosti, ktorá postavila prvú slovenskú plničku pre vodíkové autá za vlastné peniaze, ju v piatok otvorili v bratislavskom Vlčom hrdle. Čerpacia stanica patriaca Messer Tatragas je prevádzkovaná v prenajatých priestoroch spoločnosti Slovnaft, ktorý má s výrobou vodíka dlhoročné skúsenosti.

V rámci dohodnutého partnerstva Messer Tatragas odoberá od Slovnaftu vodík, ktorý svojimi technológiami upravuje, aby mal parametre potrebné pre plnenie vozidiel a dodávky ostatným zákazníkom. Spoločnosť pre novú čerpaciu stanicu na Slovensku zabezpečila všetky potrebné povolenia a plničku prevádzkuje vo vlastnej réžii.

Messer

Messer Tatragas je taktiež členom Národnej vodíkovej asociácie Slovenska (NVAS) a jej plnička spĺňa všetky zákonom stanovené bezpečnostné podmienky a je pripravená pre plnenie autobusov a osobných vozidiel, zatiaľ na tlak maximálne 200 bar.

Do vodíka investujeme miliardu eur

Sulíkove plány urobiť zo Slovenska vodíkovú veľmoc má do veľkej miery platiť EÚ, respektíve najmä jej plán obnovy, ktorý môžeš považovať za akési „eurofondy 2.0.“. Uniknutý dokument vodíkovej stratégie však nie je príliš podrobný, tvrdí ekonomická sekcia Denníka N. Opisuje 36 aktivít, no len na 27 stranách, pričom ide už o 10. pracovnú verziu v poradí. Aktuálne má byť v predbežnom pripomienkovaní na úrovni vlády, po ktorom bude už budúci týždeň nasledovať riadne medzirezortné.

Rošero Bus/Facebook

Na výrobu vodíka priamo na Slovensku, jeho prepravu, skladovanie a nakoniec aj využívanie v energetike, priemysle a doprave, či výskum a vývoj, má ísť bezmála 1 miliarda eur, konkrétne 943,7 miliónov eur. Ďalších 10,4 milióna plánuje ministerstvo minúť na propagáciu a PR aktivity svojich plánov.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú