Slovensku dokazuje, že je automobilová veľmoc. Otvorilo najmodernejšie vývojové centrum pre elektromobily
Aktualizované 29.06.2023
V kysuckej pobočke spoločnosti Schaeffler pracuje asi 4 300 ľudí dvadsiatich národností, pričom vyše 350 z nich pracuje vo vývoji. Spoločnosť plánuje do roku 2025 zvýšiť počet vývojárov, ktorí tu budú pracovať na budúcnosti mobility, na 500. Aby sa tento cieľ podarilo naplniť, spoločnosť Schaeffler Kysuce vytvára niekoľko nových pozícií.
„Región Kysúc je pre spoločnosť Schaeffler ideálny. Umožňuje nám využívať univerzity a výskumné inštitúcie svetovej kvality s relevantnou technologickou odbornosťou a zároveň získať prístup k najlepším a najšikovnejším vývojovým špecialistom na Slovensku,“ povedal Milan Jurky, konateľ a riaditeľ spoločnosti Schaeffler na Kysuciach.
Inovácie pre budúcnosť mobility na rozlohe o veľkosti futbalového ihriska
Novopostavené zariadenia majú rozlohu asi 8 000 metrov štvorcových. Z nich 4 000 m2 pripadá na štvorposchodové vývojové centrum a ďalších 4 000 m2 predstavujú priestory na testovanie s technológiami a testovacími stanicami. Výstavba novej budovy vývojového centra sa začala koncom roka 2021. Dnes, po roku a pol, sa do budovy sťahujú prví zamestnanci. Dizajn a vybavenie celej budovy sú prispôsobené novým formám práce.
Nájdeme tu ultramoderné kancelárske vybavenie, samostatné zóny pre komunikáciu a spoluprácu, ale aj centrálne spoločenské priestory, kde zamestnanci môžu medzi sebou budovať kontakty a deliť sa o nápady. „Reagujeme na zvýšenú potrebu flexibilnej a digitálnej spolupráce, “ vysvetľuje Milan Jurky. „Pre našich kolegov máme pracoviská, ktoré vyhovujú budúcim trendom.“
Nové vývojové centrum na Kysuciach je súčasťou silnej globálnej siete s viac ako 8 000 zamestnancami pracujúcimi v 20 výskumných a vývojových centrách v rôznych krajinách sveta. „Vo viac ako polovici našich vývojových lokalít pracujeme na elektrifikovaných hnacích sústavách, riešeniach mobility a inovatívnych riešeniach podvozkov pre našich zákazníkov z celého sveta,“ povedal Dr. Jochen Schröder, vedúci divízie e-mobility v spoločnosti Schaeffler.
Vývojové centrá pre moderné hnacie sústavy a riešenia mobility sa nachádzajú napríklad v mestách Wooster a Troy (USA), Puebla (Mexico), Bühl a Herzogenaurach (Nemecko), Szombathely (Maďarsko), Svitavy (Česká republika), Puné (India), Soul (Južná Kórea), Jokohama (Japonsko), ale aj Tchaj-cchang a Čchang-ša (Čína). „Naša stratégia sa odvíja od našej globálnej vývojovej siete s odlišnými miestnymi špecifikami a zodpovednosťami. Táto celosvetová štruktúra takisto znamená, že máme vždy blízko k zákazníkom a dokážeme rýchlo reagovať na miestne potreby a požiadavky,“ doplnil Schröder.
Pôvodný článok
Slovensko patrí medzi európsku automobilovú elitu a podstatnú časť nášho hospodárstva tvoria príjmy práve z tohto odvetvia. S nástupom elektromobility sa ale otvárajú dvere novým príležitostiam, ktoré sú úzko spojené s výrobou elektrických áut. Na severe krajiny sa rozbieha výroba jedného z najdôležitejších komponentov pre elektromobil.
Firma Schaeffler vo svojich fabrikách v Kysuckom Novom Meste už niekoľko rokov vyrába rôzne komponenty pre elektromobily a konvenčné autá. Súčasťou ich výroby sú napríklad motorové, prevodovkové a podvozkové systémy a po novom to teda budú v širšom zábere aj elektrické a hybridné hnacie systémy.
NEPREHLIADNI
ROZHOVOR: Neboja sa ani Tesly a chcú s ňou súperiť, na Slovensku začnú vyrábať revolučné batérie do elektromobilov
V minulom roku začali na Kysuciach vyrábať elektrické osi pre elektromobily a aktuálne sa už finalizujú práce na spustení výroby ďalšieho komponentu.
Aktuálne má Schaeffler na Slovensku dva závody, v Kysuckom Novom Meste a v Skalici a spolu v nich zamestnáva takmer 9000 ľudí. Od roku 2020 vyrába koncern na Kysuciach elektrické osi pre elektrické vozidlá z prémiového automobilového segmentu a chce ďalej posilňovať svoju pôsobnosť v oblasti elektromobility.
Firma Schaeffler sa v roku 2018 rozhodla založiť samostatne fungujúcu divíziu, ktorá sa zameriava výhradne na vývoj a výrobu v oblasti elektromobility, respektíve komponentov pre tento segment. Celkovo sa ale spoločnosť venuje e-mobilite už viac ako 20 rokov. Za ten čas si dokázali získať množstvo veľkých partnerov, ktorí budú istotne ešte pribúdať.
Výroba elektromotorov v plnom prúde
„Schaeffler na Kysuciach sa rozrastá a vytvára nové pracovné miesta. V rámci rozvoja R&D centra taktiež plánujeme výstavbu novej administratívnej budovy a závodnej reštaurácie,“ priblížil plány výkonný riaditeľ Schaeffler Kysuce Milan Jurky. Takýto rozvoj je pritom podľa neho možné realizovať len s udržateľnou infraštruktúrou, vyváženými podmienkami na pracovnom trhu a efektívnou komunikáciou s verejnými inštitúciami. Aj o týchto témach rokovali so šéfom rezortu hospodárstva.
Schaeffler je celosvetovo významný dodávateľ v oblasti automobilového a priemyselného sektora. Na Slovensku pôsobí takmer 30 rokov. Portfólio spoločnosti na Kysuciach pozostáva z presných komponentov a systémov pre motory, prevodovky a podvozky, ako aj riešení valivých a klzných ložísk pre veľké množstvo priemyselných použití. Závod v Skalici vyrába komponenty pre automobilový priemysel ako sú klietky, krúžky, valčekové ložiská a synchrónne krúžky.
Slovensko ako veľmoc elektromobilty?
Spoločnosť Schaeffler nie je jedinou, ktorá sa na Slovensku angažuje do odvetvia elektromobility. Spomenúť musíme aj „slovenskú Gigafactory“, ako mnohí označujú spoločnosť InoBat, ktorá sa venuje vývoju a výrobe batérií pre elektrické vozidlá.
V čom sú ich batérie revolučné a aké zmeny prinesie ich nasadenie do reálnej prevádzky? O týchto témach, ale aj o mnohých iných sme sa rozprávali s dvoma významnými manažérmi InoBat Auto.
Netreba zabúdať aj na to, že zo slovenskej továrni Stellantis (kedysi PSA) v Trnave schádza aj elektrické auto roka 2020, model Peugeot e-208, ktorý sme testovali a takéto sú naše dojmy.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
Klinec do rakvy spaľovákom. Elektrický Mercedes prešiel v teste viac ako 1300 km bez nabíjania
Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Všetko, čo si si myslel o kŕčoch, nemusí platiť: Vedci odhalili, že hlavnou príčinou nie je dehydratácia
Slováci prídu o 3 dni pracovného pokoja. Po kritike opozície a cirkvi je v hre náhrada za 6. január
Rusko simulovalo raketový útok na Poľsko. Vojenské cvičenie Zapad-2025 vyvolalo obavy z eskalácie v NATO
Počas hádky bodla žena muža kuchynským nožom, zraneniam počas prevozu vrtuľníkom podľahol
Jazyková polícia Kim Čong-una: Za slovo „hamburger“ či „zmrzlina“ hrozí strata práce, nahradil ich bizarnými názvami
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
Americký gigant má na krku vážny problém. Na pôde východnej mocnosti porušil dôležitý zákon
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
Klimatický šok: Fosílne palivá ich devastujú, verný spojenec Západu stojí pred nezvratnou skazou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP