Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Len nedávno sme informovali, že Slovensko by sa malo čoskoro dočkať ďalšieho operátora, pričom tentokrát by išlo o vôbec prvého virtuálneho operátora na Slovensku. Zdá sa však, že operátora s názvom Unimobile sa tak skoro nedočkáme, telekomunikačný úrad totiž nepodporil vstup virtuálnych operátorov na trh.

Sága okolo virtuálneho operátora začala ešte minulý rok, kedy iniciatíva „Chcem si vyberať“ upozornila na analýzu Európskej komisie, ktorá skúmala ceny balíkov za telefonovanie a mobilné dáta, ako aj samostatné dátové balíčky v jednotlivých krajinách EÚ. Medzi najdrajhšími krajinymi sa okrem Maďarska, Portugalska, Cypru, Českej republiky či Grécka objavilo aj Slovensko.

Naopak, medzi najlacnejšími krajinami sa umiestnilo napríklad Estónsko, Poľsko, Taliansko či Rakúsko, teda krajiny, kde je životná úroveň vyššia alebo podobná tej našej.

Vysokú cenovú hladinu slovenských operátorov neskôr potvrdila aj ďalšia analýza webovej služby Cable, ktorá zoradila krajiny od najlacnejších po najdrahšie. Slovensko sa umiestnilo na nelichotivom 121. mieste.

Zobraziť celú galériu (0)
Printscreen/chcemsivyberat

V reakcii na nepriaznivé hodnotenie slovenských cien sa Regulačný úrad pokúsil obhajovať našich operátorov tvrdením, že „Európska komisia v analýze v prípade Slovenska použila len ceny dvoch operátorov (Telekom, Orange), ale v prípade ostatných krajín ceny všetkých operátorov“. Po doplnení cien O2 a SWAN Mobile (4ka) sa podľa Regulačného úradu Slovensko premiestnilo z najdrahších krajín medzi najlacnejšie.

Zaujímavý bol aj fakt, že operátori v tejto kauze držali spolu a s predmetnou analýzou Európskej komisie zhodne nesúhlasili.

„Pokiaľ ide o výšku cien, v štúdii nás do vyššej cenovej hladiny vystrelil najmä ukazovateľ parity kúpnej sily. Všeobecne platí, že na mobilnom trhu sa ceny paušálov znižujú a v rámci konkurenčného boja neustále existuje tlak na znižovanie cien. Zákazníci majú za rovnakú sumu väčšie balíky dát.

Pre ceny volaní platí nový princíp – väčšina paušálov nemá jednotkové minúty, ale neobmedzené volania po celý mesiac a ďalšie služby k tomu. Navyše samotná štúdia jasne potvrdila, že priemerné ceny v roku 2019 oproti 2018 viditeľne klesli,“ uviedol pre agentúru SITA hovorca Slovak Telekom pre služby a financie Michal Korec.

Analýzu nepovažoval za dostatočne relevantnú ani Orange. Poukazoval najmä nafakt, že analýza porovnáva ceny na základe neaktuálneho portfólia produktov, v niektorých prípadoch nesprávnej kategórie alebo cenovej úrovne a opomína podstatné atribúty portfólia služieb.

„Porovnanie zároveň neberie do úvahy špeciálne a nadstavbové ponuky, ktoré komunikáciu zákazníkov zvýhodňujú. Štúdia okrem toho nezohľadňuje veľkosť jednotlivých trhov a najmä kvalitu infraštruktúry, do ktorej operátori musia investovať, čo má vplyv na výsledné ceny za služby,“ doplnila pre agentúru SITA hovorkyňa Orange Slovensko Alexandra Piskunová.

Neskôr sme sa rozprávali na túto tému priamo s predstaviteľom iniciatívy, Michalom Rybárikom. Ten okrem iného prezradil, že súčasné ceny je možné znížiť aj vďaka vzniku virtuálneho operátora, pričom práve za touto iniciatívou stoja ľudia, ktorí majú o záujem pôsobiť ako virtuálny operátori. Všetko sa nakoniec uberalo dobrým smerom.

Virtuálny operátor chcel na základe dohody využívať siete iných operátorov a vybraná už bola aj predvoľba 0943. Všetko sa však rýchlo zmenilo.

Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb nevyužil šancu vytvoriť predpoklady pre vznik plnohodnotných virtuálnych operátorov, ktorí v krajinách Európskej únie fungujú dlhodobo. Pri príprave podmienok aukcie na pridelenie 5G licencií síce úrad ešte vlani zvažoval, že operátorov zaviaže k veľkoobchodnému sprístupneniu sietí pre iných záujemcov, napokon však napriek verejnému tlaku od zámeru upustil, uvádza sa v najnovšej tlačovej správe iniciatívy, ktorá prišla médiám.

Občianska iniciatíva „Chcem si vyberať“ pripravila pred spustením výberového konania na pridelenie frekvencií pre sieť piatej generácie (5G) hromadnú pripomienku, ktorou telekomunikačný úrad nabádala, aby v záujme zvýšenia konkurencie na trhu nariadili operátorom poskytovať veľkoobchodný prístup do ich mobilných sietí, tak ako to úrad pôvodne zamýšľal a ako je to bežné  v iných krajinách EÚ.

Zobraziť celú galériu (0)
Pixabay (Úprava redakcie)

Počas jedného týždňa sa pod pripomienku podpísalo vyše 2-tisíc ľudí z radov odborníkov aj bežných spotrebiteľov, a úradu ju formálne podala Asociácia lokálnych poskytovateľov internetu, ktorá združuje 46 telekomunikačných podnikov.

Úrad ju napriek tomu odmietol so strohým konštatovaním, že na slovenskom trhu mobilných služieb existuje efektívna hospodárska súťaž, preto ďalší konkurenti nie sú potrební, uvádza sa v správe.

„Mrzí nás, že úrad de facto odignoroval najväčšiu hromadnú pripomienku, aká mu bola v celej jeho histórii predložená. Zákon o elektronických komunikáciách pritom regulačnému úradu ukladá povinnosť nielen podporovať efektívnu hospodársku súťaž, ale tiež pred prijatím každého opatrenia, ktoré bude mať značný vplyv na relevantný trh, v čo najväčšej miere prihliadať na stanoviská združení koncových užívateľov a podnikov,“ uviedol Michal Rybárik, spoluautor iniciatívy „Chcem si vyberať“.

Iniciatíva „Chcem si vyberať“ poukazuje tiež na to, že v prípade legislatívnych návrhov musia štátne orgány uskutočniť rozporové konanie so zástupcom verejnosti vždy, ak predkladateľ nevyhovie hromadnej pripomienke, s ktorou sa stotožnilo aspoň 500 osôb.

„Sme presvedčení, že udeľovanie licencií pre 5G siete na ďalších 20 rokov bude mať v budúcnosti značný vplyv na vývoj trhu a je minimálne tak dôležité, ako prijímanie nových právnych predpisov, ktorých platnosť býva oveľa kratšia. Preto veríme, že úrad ešte svoj postoj prehodnotí,“ dodal M. Rybárik.

Je ťažké hodnotiť postoj úradu. Môže za tým byť mnoho faktorov, ktoré rozhodnutie ovplyvnili, prípadne môže ísť aj o tlak zo strany súčasných mobilných operátorov.

To všetko sú však len dohady, ktoré môžu, no nemusia byť pravdivé. Skutočnosť je však taká, že Slovensko sa zatiaľ virtuálneho operátora nedočká a nám neostáva nič, len čakať, či sa niečo do budúcna v tomto smere zmení.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú